• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2634
+
-

اول مرغ گران شد یا تخم‌مرغ؟

یادداشت
اول مرغ گران شد یا تخم‌مرغ؟

رضا رفیع/ طنزپرداز:

بسیاری از فلاسفه جهان در طول تاریخ نتوانسته‌اند به این سؤال اساسی بشریت پاسخ محکم و مناسبی بدهند که از حیث تقدم و تأخر در خلقت، اول مرغ درست شده است یا تخم‌مرغ؟! حتی مرحوم خلدآشیان، ویلیام شکسپیر عزیز نیز بخشی از عمر گرانمایه‌اش را درگیر این پرسش بود و آخرالامر هم فقط در لفافه گفت: مسئله این است (و البته راستش ملت باز هم نفهمیدند که مسئله چی هست؛ وای به روزی که بفهمیم چی بود)!

این پرسش‌ها و استفهام‌های فلسفی مال دوره‌ای از تاریخ بود که بشریت، بیکار بود؛ اعصابش راحت بود و می‌نشست زل می‌زد به هستی و نیستی، از توش هزار و یک سؤال اساسی درمی‌آورد. الان اما دیگر انسان‌ها درگیری‌های جدی‌تری دارند و تا بخواهند به این چیزها برسند، شب می‌شود. الان اگر صداوسیما دوربین بفرستد داخل مردم که راستش را بگویند، قطعا خواهد شنید که: - به درک که اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ! مهم این است که الان، هر دو با هم افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. مسئله این است جناب شکسپیر! اما خب طیران مرغ دیدی؟ طیران تخم‌مرغ را هم ببین! رسد آدمی به جایی که به جز همین نبیند (بخشی از نظرات مردمی که قابل پخش بود)!

التفات فرمودید؟ پیشاپیش عرض و فرض نکردیم؟ پدر تجربه بسوزد! در  روزهای گذشته یک تکان زمین، حواس همه ما را به خودش پرت کرد و به سطح خیابان پرتاب شدیم. وقتی وضعیت قرمز تهران برطرف شد و سوت‌زنان به منازل خود برگشتیم، دیدیم که ‌ای دل غافل؛ تخم‌مرغ گران شده است! اولش احتمال دادیم از پس‌لرزه‌های زلزله باشد که مرغ‌های غیرملکوتی دچار وحشت و اضطراب شدیداللحن شده‌اند.

بعد اما کارشناسان مرغ‌شناس با گرایش تخم‌مرغ اعلام کردند که علت، چیز دیگری‌است. ظاهراً مرغ‌های زبان‌بسته دچار بیماری مهلک آنفلوآنزای مرغی شده‌اند و رئیس هیأت مدیره اتحادیه مربوطه نیز شفاف اعلام کرده است که تعداد 15میلیون مرغ در مدت 90روز معدوم شده‌اند. آنگاه اظهار امیدواری کرده است این مقام آگاه که اگر این روند به همین شکل ادامه یابد، افزایش قیمت تخم‌مرغ نیز ادامه خواهد داشت. حالا خیالتان راحت شد؟!

با این حال[...]معاون همچنان محترم وزیر کشاورزی از آغاز توزیع تخم‌مرغ وارداتی خبر داده‌اند و گفته‌اند که هر شانه تخم‌مرغ باید به قیمت مصوب 11و600 به صورت باز یا 12و600 به صورت بسته‌بندی‌شده، فروخته شود.

ملت، بهوش باشند و بیدار که گران نخرند. خود مرغ‌ها هم راضی نیستند. فقط این وسط ممکن است برخی واسطه‌ها که عاطفه و وجدان مرغ را ندارند، در خوش‌بینانه‌ترین حالتش، بخواهند از آب گل‌آلود، ماهی یا تخم ماهی بگیرند.

با این حال، دیشب که رفته بودم سوپر محل، تا چشم‌ام به شانه‌های تخم‌مرغ افتاد، ناخودآگاه بغض کردم و گفتم: عزیزم! شانه‌هایت را برای گریه‌کردن دوست دارم... دوست دارم!

این خبر را به اشتراک بگذارید