• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26147
+
-

ترافیک تابستانی کنسرت‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی : محدودیت زمانی به دلیل مناسبت‌های پیش رو، از دلایل افزایش برگزاری کنسرت‌ها است

گزارش
ترافیک تابستانی کنسرت‌ها

طاهره زینالی| ارومیه –خبرنگار: 


ارومیه در تابستان میزبان بسیاری از خواننده‌های مطرح کشور بوده است. شهروندان ارومیه‌ای با استقبال پرشور از کنسرت‌های برگزارشده، شور و اشتیاق شرکت‌های خصوصی را برای تدارک کنسرتی دیگر بیشتر می‌کنند. تا جایی که حتی در این روزها شاهد برگزاری همزمان 2 کنسرت موسیقی در ارومیه بوده‌ایم.


موسیقی، نیاز فطری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: فرهنگ در بستر تاریخی، فرهنگی و اجتماعی شکل می‌گیرد و برخی از مولفه‌های آن پایدار و برخی در حال دگرگونی و تحول است. حجت‌الاسلام «ناصر خدایاری» ادامه می‌دهد: موسیقی نیز به عنوان بخشی از هویت فرهنگی جوامع دچار تحول و دگرگونی شده است و از طرفی از جمله نیازهای معنوی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت موسیقی می‌پردازد و اظهار می‌کند: موسیقی باید ناب، غیرلهوی، مولد، هدفمند و کارگشا باشد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان موسیقی را متناسب با ذائقه و فطرت انسانی می‌داند و ادامه می‌دهد: فطرت انسان نیاز به آوا و ترنم‌ دارد. 


موسیقی باید جامعه پسند باشد

حجت‌الاسلام خدایاری با تاکید بر اینکه اصل موسیقی در نظر مقام معظم رهبری به تعبیری ایده‌آل، جامع، گره‌گشا و راهگشاست، تصریح می‌کند: البته باید تلاش شود موسیقی‌هایی که لهوی است و با موسیقی‌های مورد نظر مقام معظم رهبری همخوانی ندارد رواج نیابند. 
وی بیان می‌کند: این مسأله به این معنا نیست که موسیقی را تعطیل کنیم و موسیقی جدید را رواج دهیم. بلکه باید موسیقی به زیباترین شکل ممکن یعنی مردم‌پسند، جوان‌پسند، جامعه‌پسند باشد و جامعه پذیری بالایی داشته باشد.


ناسازگاری موسیقی غرب با فرهنگ ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اظهار اینکه در اهمیت اصل موسیقی شکی نیست، اذعان کرد: موسیقی جزئی از فرهنگ ماست و ما موسیقی سازگار با دیگر اجزای فرهنگیمان را می‌خواهیم.
 موسیقی برگرفته از فرهنگ غرب به علت عدم همخوانی با دیگر قطعات فرهنگی ما، نمی‌تواند کارساز باشد. 


حمایت از موسیقی مردم پسند 

حجت‌الاسلام خدایاری به استقبال عموم از موسیقی‌های پاپ اشاره و اضافه می‌کند: موسیقی به انواع مقامی، محلی، سنتی، پاپ و... تقسیم می‌شود. پاپ یعنی موسیقی مردمی که الزاما هم غربی نیست. وی می‌افزاید: تلاش می‌کنیم موسیقی پاپ و مردم‌پسند را حمایت کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان می‌کند: ذائقه‌های مختلف باید در موسیقی در نظر گرفته شود و در عین حال باید به سالم بودن کارهای ارائه‌شده توجه شود تا آسیب‌زا نباشند. 
حجت‌الاسلام خدایاری به حساسیت‌ها نسبت به افزایش آمار صدور مجوز برای کنسرت‌ها در ارومیه اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی حساسیت‌ها شاید دلیلی نداشته باشد، اما برخی‌ قابل درک است. 


دلیل افزایش برگزاری کنسرت‌ها

وی ادامه می‌دهد: کنسرت‌های اجراشده اگرچه زیاد است، اما در واقع 50 درصد تقاضاها برای برگزاری کنسرت موسیقی است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی بیان می‌کند: دلیل دیگر افزایش کنسرت‌ها، محدودیت زمانی در اجرای کنسرت‌های موسیقی به خاطر ایام محرم، صفر، رمضان، فاطمیه و... است. عملا ۷ ماه از زمان ۱۲ ماهه برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی باقی می‌ماند. به همین دلیل تراکم اجرای کنسرت‌ها بیشتر می‌شود. حجت الاسلام خدایاری تصریح می‌کند: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی در خصوص صدور مجوز برای ‌‌کنسرت‌ها تصمیم نمی‌گیرد، بلکه کمیسیونی متشکل از افراد حقوقی در این زمینه دخیل  است. وی اذعان می‌کند: صدور بلامانع مجوز و یا برعکس محدودیت در صدور مجوز برای اجرای کنسرت‌ها هر یک تبعات و آثاری دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محدودیت در صدور مجوز برای کنسرت‌ها را باعث ایجاد بازار سیاه در اجرای کنسرت‌ها می‌داند و می‌گوید: امروزه اجرای کنسرت‌ها فرصتی برای دلالی‌ها، واسطه‌گری‌ها و سوء‌استفاده‌های مالی برای برخی‌ها شده است، بنابراین کسانی که صرفا دنبال منافع اقتصادی از اجرای کنسرت‌ها هستند و نه ارائه هنر در پی محدود شدن صدور مجوز‌ها هستند تا دلال‌بازی‌ها رونق بیشتری پیدا کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید