• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26138
+
-

مشعلدار، پرچمدار مشکلات

نبود امنیت، کمبود آب، پارک، مراکز درمانی و بانک و تعداد زیاد اتباع بیگانه از مشکلات مردم‌‌ ‌این ناحیه است

گزارش
مشعلدار، پرچمدار مشکلات

میثم مالمیر|  قزوین- خبرنگار:

باورکردن این موضوع بسیار دشوار است که شهری با فاصله 7 کیلومتری تا قزوین، مشکلات فراوانی داشته باشد. شهر مشعلدار تنها یک ناحیه منفصل شهری نیست و شاید بهتر باشد بگوییم ‌‌یک ناحیه جدا‌شده از تمام مواهب شهری به شمار می‌‌‌‌آید. نبود بیمارستان، درمانگاه، آسفالت مناسب، پارک و فضای سبز، مراکز خرید مناسب، آب برای کشاورزی و وجود تهدیداتی همچون کمرنگ بودن گشت انتظامی، قرارگرفتن این ناحیه به طول 2 کیلومتر در کنار جاده قزوین- زنجان و شرایط عبور خطرناک و مرگ‌آفرین از عرض این جاده برای اهالی این ناحیه شهری سبب شده که در حق مردم  آن اجحاف شود.

تمام این موارد را که کنار بگذاریم، مردم این ناحیه به‌شدت از حضور مهاجران کشور همسایه شرقی در این ناحیه شهری گله‌مندند و تفاوت‌های فرهنگی ‌مردم این منطقه و افغانی‌ها ‌سبب شده ‌نارضایتی‌های فراوانی را در این حوزه شاهد باشیم. برای اطلاع از جزئیات بیشتر گزارشی را که از این محله تهیه شده است، مطالعه کنید.


نبود بیمارستان، پارک و بانک

یکی از ساکنان مشعلدار در گفت‌وگو با همشهری گفت: متاسفانه مردم این منطقه با مشکلات ‌زیادی روبه‌رو هستند. نبود پارک و فضای سبز برای خانواده‌‌‌ها‌ ‌یکی از مهم‌ترین مشکلات است‌. جوی‌های آب در کوچه‌‌‌ها‌ی مشعلدار ‌استاندار نیستند، به‌شکلی که به محض عبور خودروها برای عابران پیاده مشکل ایجاد می‌‌‌‌شود. همه‌جا آسفالت شده است اما این آسفالت‌ها کیفیت لازم را ندارند و در بیشتر موارد به شکل آب‌گیر درآمده‌اند.
«حسین بختیاری» افزود: با این‌که پول آب، برق وگاز را به‌صورت شهری پرداخت می‌‌‌‌کنیم،‌‌ امکانات ما روستایی است. 

هزینه‌های شهری ما با فردی که در سه‌راه خیام شهر قزوین سکونت دارد یکی است، اما اختلاف خدمات ما با آنها تفاوت بسیاری دارد. نبود بیمارستان، بانک، پارک و فضای سبز سبب شده تا شرایط زندگی برای مردم اهالی مشعلدار سخت و دشوار شود. نزدیک‌ترین بیمارستان و بانک به مشعلدار در شهر قزوین یا الوند است که مسافت آن بیش از 25 کیلومتر است.


عبور مرگبار از  جاده

یکی از ساکنان بافت قدیم مشعلدار به همشهری می‌‌‌‌گوید: یکی از مشکلات اساسی ما جاده اصلی در کنار منطقه مشعلدار است، چون هیچ‌گونه مسیر دسترسی و پلی به منظور رفت و آمد شهروندان به آن طرف جاده تعبیه نشده است و زنان و کودکان ما برای عبور از آن، باید از روی گاردریل به‌سختی عبور کنند و همین موضوع‌ سبب شده‌‌ تصادفات در این ناحیه افزایش یابد.
محمد چگینی گفت: باغ‌‌‌های‌ ما ‌امنیت خوبی ‌ندارند و مدام وسایل ما از داخل باغ‌ به سرقت می‌‌‌‌رود. درون باغ یک اتاقک کوچک ساختم و جرات نمی‌کنم برای آن بگذارم، چون در‌ها سریعا به سرقت می‌روند! ‌میوه‌های روی درختان هم همگی به سرقت می‌‌‌‌روند‌.
وی گفت‌: از مسئولان انتظامی قزوین درخواست می‌‌‌‌کنیم نظارت بیشتری برامنیت این منطقه داشته باشند و حتی با استقرار کیوسک‌‌‌ها‌ی موقت در مناطق پرخطر با سارقان برخود قاطع کنند.


هدررفت آب و کم‌کاری جهاد کشاورزی

ابراهیم ذکایی، کشاورز ساکن مشعلدار، به همشهری گفت: متاسفانه از سوی جهاد کشاورزی اقدامی برای آب‌رسانی به کشاورزان این منطقه انجام نشده است. در حال حاضر آبی که برای مزارع کشاورزی استفاده می‌شود، از جاده قدیم‌آباد و درون یک جوی خاکی به سمت مشعلدار می‌آید که همین خاکی بودن جوی سبب می‌شود‌ هدررفت آب چندبرابر شود. مسئولان استان گفتند که قرار است ‌این منطقه لوله‌گذاری شود، اما متاسفانه تاکنون اقدامی نشده است.
وی افزود: فشار آب در این منطقه بسیار پایین است و ‌به حدی نیست که بتواند آب آبگرمکن‌ دیواری را گرم کند تا ما بتوانیم حمام کنیم.


نبود اماکن ورزشی و تفریحی

نجمه غلامی در ادامه گفت: در این منطقه پارک و فضای بازی برای کودکان وجود ندارد‌ و همچنین هیچ کلاس آموزشی‌ای برای نوجوانان که بتوانند اوقات فراغت خوبی در تابستان داشته باشند، تدارک دیده نشده است. متاسفانه کودکان ما هنوز درون کانال آب بازی می‌کنند و امکان انتقال ‌بیماری‌ها و عفونت‌ها از طریق این کانال وجود دارد.


تاخیر یک‌ساعته گشت 110

یکی از ساکنان مشعلدار که خودش را حکمت معرفی کرد، به خبرنگار همشهری گفت: ما در منطقه مشعلدار هیچ‌گونه امنیتی نداریم و هنگامی که با پلیس 110 تماس می‌‌‌‌گیریم، یک ساعت طول می‌کشد تا به مشعلدار برسد. حدود 20 روز پیش مسئولان شورای شهر از جمله «عبدالرزاقی»، «‌قافله‌باشی» و «حکمت‌الله داوودی» به مشعلدار آمدند و این مشکلات را بارها برای آنها بازگو کرده‌ایم. نماینده نیروی انتظامی نیز بارها در مسجد مشعلدار حضور پیدا کرده است و مشکلات امنیتی و انتظامی را به گوش ایشان رسانده‌ایم، اما ‌هیچ اقدامی انجام نشده است.


خانه بهداشت با 8 ساعت کاری!

حکمت افزود: یک خانه بهداشت در مشعلدار وجود دارد که به صورت اداری فعالیت می‌‌‌‌کند و از امکانات مناسب پزشکی هم برخوردار نیست‌. تنها یک پزشک در خانه بهداشت وجود دارد که او هم دفترچه‌های سلامت را قبول نمی‌کند‌. زمان فعالیت این خانه بهداشت نیز تا ساعت 14 است و به دلیل ازدحام جمعیت به بسیاری از مراجعه‌کنندگان نوبت نمی‌رسد.
وی افزود: قطع‌شدن برق در این منطقه سبب شده ‌‌به محصولات کشاورزی ما آسیب وارد شود، چون با قطع شدن برق، دستگاه پمپ آب خاموش می‌شود و عملیات آب‌رسانی ناقص می‌ماند و زمانی که مجددا برق وصل شود، روشن شدن پمپ و از سرگرفتن آب‌رسانی تاخیر زیادی به وجود می‌آورد که برای کشاورز به‌صرفه نیست و تمام هزینه‌ها به هدر می‌رود.


پیگیر حل مشکلات شهروندان مشعلدارهستم

رئیس شورای شهر قزوین در گفت‌و‌گو با همشهری درباره پیگیری مطالبات مردم مشعلدار گفت:  آنها حق دارند گله‌مند باشند. خیلی از امکانات پزشکی و حتی عمرانی که تهیه آنها از توان مدیریت شهری خارج است، باید در این ناحیه ایجاد شود. من ‌‌برای ایجاد لاین کندرو در این محدوده شهری با مدیران راه و شهرسازی صحبت کردم و پیگیر ساخت مسیری برای رفت‌وآمد ساکنان این شهر در حاشیه جاده اصلی هستم.
«حکمت‌الله داوودی» افزود: تقریبا در اواسط فصل تابستان قرار داریم و حق کودکان و نوجوانان این منطقه است که وسایل بازی برای اوقات فراغت داشته باشند، لذا پیگیر مطالبات شهری شهروندان این ناحیه هستیم و از هر اقدامی که لازم باشد دریغ نخواهیم کرد. باید بتوانیم لااقل با ساخت چند سرسره و تاب چند وسیله بازی برای کودکان فراهم کنیم. رئیس شورای شهر قزوین در پایان گفت: خیلی از مشکلات مردم مشعلدار مربوط به حوزه شهری نیست، اما در خصوص اتباع افغانی و مواردی از این قبیل، موضوعات را به مسئولان مربوطه در استان گزارش خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید