• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26137
+
-

زلزله، 9ماه بعد

کمک‌های مردمی و دولتی به مناطق زلزله‌زده ادامه دارد اما وضعیت موجود با آن‌چه وعده داده شده مطلقا همخوانی ندارد

گزارش
زلزله، 9ماه بعد

سپیده امیری| کرمانشاه- خبرنگار:

با گروهی از خبرنگاران برای افتتاح چند خانه روستایی در مناطق زلزله‌زده همراه شدیم. ساعت 10 صبح به سرپل‌ذهاب رسیدیم.گرمای بالای ۵۰ درجه همه را کلافه کرده بود. 9 ماه از زمین لرزه تلخ استان کرمانشاه می‌گذرد و کمک‌های مردمی و دولتی ادامه دارد و بازسازی‌ها در حال انجام است، اما غصه این قصه دردناک هنوز پابرجاست. چرا که وضعیت موجود از آن‌چه وعده داده شده بود فاصله بسیاری دارد. عملیات بازسازی روستاها را سپاه پاسداران بر عهده گرفته و تاکنون شمار زیادی خانه برای روستاییان ساخته است.


درد دل مردم

«غزال محمدی» بانویی۴۵ساله که از اهالی روستای کوئیک مجید است، در میان زمزمه‌های تشکرآمیز، به آرامی اشک می‌ریزد و می‌گوید: مرا از زیر آوار بیرون کشیدند، اما پدرم نتوانست مقاومت کند و فوت شد. مادرم را 2ماه قبل از زلزله از دست دادم و تنها و بی خانمان ماندم. به من و چند زن بی‌سرپرست دیگر بدون دریافت هیچ پولی خانه دادند. در ادامه سفر به روستای سرابله نزدیک می‌شویم.در انتهای روستای شیب‌دار و وسیع سرابله چادرهایی خودنمایی می‌کنند که از حیث تنوع جنس آن جلب توجه می‌کند. برخی برزنتی هستند و برخی با چوب و پارچه و نایلون علم شده‌اند.

بانوی بارداری با دیدن ما جلو می‌آید، می‌گوید: بیشتر این چادرنشینان از شهر سرپل به این‌جا که روستای پدری‌شان است آمده‌اند و چون توان ماندن در شهر و مخارجش را نداشته‌اند این‌جا را برای اقامت انتخاب کرده‌اند. «فرزانه خانم» از کم بودن درآمد همسرش که در قصرشیرین کارگری می‌کند گلایه دارد و می‌افزاید: هزینه انسولین دیابت خودم هم بالاست و فشارخون هم دارم و با این درآمد کم نمی‌شود از روستا به شهر مهاجرت کرد. وی ادامه می‌دهد: منزل تخریبی و وسایل اندک‌مان تنها سرمایه‌ای بود که داشتیم و با بلوک و سیمان‌هایی که سپاه به ما داد توانستیم کمی از حیاط منزل را بسازیم.

بانویی دیگر که داخل کانکس زندگی می‌کند و حدود ۵۰ سال سن دارد، می‌گوید: روز بعد از زلزله همسرم که در پیر است سکته مغزی کرد. من همسر دوم او هستم، همسرم از قبل میراثش را بین خانواده اش قسمت کرده بود، بنابراین در حال حاضر چیزی برای زندگی نداریم. 

در حین گذر از روستا چند نفر کاغذ و قلم به دست از ساکنان کانکس‌نشین آمار می‌گیرند. بدون ذکر اسم و سمت خود را ماموران بنیادمسکن معرفی می‌کنند و در پاسخ به مردم روستا علت روند لاک پشتی ساخت و سازها  را موقعیت جغرافیایی روستا و بالانیامدن ماشین‌های عمرانی چون میکسر عنوان می‌کنند و بسیاری حرف‌های تکراری دیگر.... در ادامه بازدید از روستا، بانوی گلایه‌مندی به جمع ما اضافه می‌شود و پیش می‌آید. درخواستش را روی کاغذی تا شده نوشته و از شدت گرما، کاغذ در دستانش خیس شده است. گله‌مند است که چرا به او که برادر و پدرش ایثارگر هستند خانه نرسیده است. وی می‌افزاید: من فرزند این آب و خاکم. برادر و پدرم در همین دشت ذهاب حوالی همین روستا در کنار شهید باکری جنگیدند. سال‌ها منتظر آمدن مردهای زندگیمان بودیم و حالا زلزله همه را رنجور و دل شکسته کرده است.


سخنان جهادگران

2 بسیجی که «مهدی ملکی» و «رسول مهدوی» نام دارند، در همه مسیر روستا ما را همراهی می‌کنند. مهدی اهل تهران است و هنوز سنش به خدمت سربازی نرسیده. از خاطرات تلخ و شیرین خود و عادت نداشتنش به این درجه از گرما در ۸۰روز گذشته می‌گوید و این‌که هرکاری از دستش برآمده انجام داده و از حالا تا فردا که باید برود برای مردم مهربان روستا دلتنگی می‌کند.
رسول نیز جوشکار و اهل تهران است. او از ۱۵فروردین با یک وقفه به خاطر مشکلات کاری در روستا اقامت دارد. رسول می‌گوید: هر کاری که توانسته‌ایم برای کمک به مردم انجام داده‌ایم. وی ادامه می‌دهد: ماه‌هاست مشقت و رنج این مردم را دیدیم و به جان خریدیم. حیف که توان مالی آن‌قدر نیست که همه صاحبخانه شوند، اما امیدواریم خیرین کمک کنند که در این منطقه بمانیم تا صادقانه خدمت کنیم. 


کمک همه جانبه

«حسین دالابی» مسئول قرارگاه احمد متوسلیان نیز درباره افتتاح خانه‌های روستایی این گونه توضیح می‌دهد: از روستای بانی‌خانی تا قلعه شاهین و گنجور که آخرین روستای حوزه استحفاظی ما می‌شد، تا حد ممکن به مردم کمک همه جانبه کردیم.

وی ادامه می‌دهد: از آواربرداری و تحویل چادر و کانکس و تحویل غذا در زمستان گرفته تا اهدای  پتو و البسه گرم و این روزها کولر و... را به مردم اهدا کردیم. دالابی اضافه می‌کند: اولین خانه‌ها را ۲۹روزه به اهالی روستا تحویل دادیم. 8 مرداد نیز 10 خانه در روستاهای سرابله، کوئیک مجید، کوئیک حسن تپه رش کلاشی را به مردم تحویل دادیم. دالابی می‌گوید: اولویت ما خانواده‌های شهدا و بی‌سرپرست است که با همکاری خیرین، بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی ۲۲ناحیه تهران این کمک‌ها را ساماندهی می‌کنیم. برای ۱۰۵خانوار روستای سرابله حمام و دستشویی ساخته شده و هر جا نیاز به حصارکشی داشته انجام شده است. احداث نانوایی و مرمت پایگاه بسیج از دیگر اقدامات صورت گرفته در این روستاهاست که شهدا و ایثارگران بسیاری دارد. دالابی از تحویل ۱۵۷منزل ایمن با متراژهای ۳۵تا۸۰مترمربع که همه استانداردهای ممکن را دارا هستند خبر می‌دهد و می‌افزاید: ۱۹واحد دیگر در دست ساخت است که ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

دالابی در پایان می‌گوید: ما از دولتی‌ها پولی دریافت نکردیم و سعی کردیم همه توانمان را در این مهم به‌کار بگیریم، اما ادامه ساخت و ساز به ادامه کمک خیرین بستگی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید