• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26139
+
-

30 سال سرگردانی در کیانمهر

مدیرکل ثبت اسناد و املاک: پس از بررسی، زمین‌های کیانمهر با نظر قوه قضائیه تعیین تکلیف می‌شوند

خدیجه ستارزاده| البرز-خبرنگار:

مشکلات تعاونی‌های مسکن قصه‌ای قدیمی است که هر بار برای عده‌ای از کارکنان ادارات مختلف که با هزار امید و آرزو پس‌انداز خود را به قصد خانه‌دار شدن یا سرمایه‌ای برای پیری واگذار می‌کنند، دردسر و دغدغه ایجاد می‌کند تا جایی که گاهی برای به نتیجه رساندن و حل آن بیشتر از یک دهه دوندگی می‌کنند. حدود 120 نفر از کارکنان اداره برق تهران و کرج نیز 30 سال قبل با عضویت در تعاونی مسکن شرکت توزیع نیروی برق استان تهران که آن زمان با هم ادغام شده بود، زمین‌هایی را در منطقه کیانمهر خریداری کردند. با وجود سند تک‌برگی برای مالکان این زمین‌ها اکنون پس از گذشت 30 سال مشکلاتی برای ساخت‌و‌ساز آنها وجود دارد و آنها را بین شهرداری کرج، سازمان نظام مهندسی و اداره ثبت اسناد و املاک استان سرگردان کرده است.
مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک البرز در جلسه‌ای با حضور مالکان این زمین‌ها در این اداره به بررسی و پاسخگویی در این زمینه پرداخت.


اظهارات نماینده مالکان زمین

یکی از مالکان این زمین‌ها با بیان اینکه 30 سال قبل قطعه‌ای زمین در کیانمهر خریداری کرده است و سند تک‌برگی آن را نیز دارد، می‌گوید: تا چند سال قبل این منطقه بیابان بود و شرایط ساخت آن مهیا نبود. از سال 80 برای ساخت آن اقدام کردیم اما بین ادارات مختلف سرگردانیم و تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

«مریم ضیائیان» می‌افزاید: در اسناد ما زمین مشکلی نداشت و مستطیل بود اما پس از اقدام به مراحل ساخت اعلام شد که این زمین‌ها ذوزنقه است و اکنون طبق سند، زمین و نقشه را تحویل نمی‌دهند و هر کدام از ادارات با سلب مسئولیت، مالکان این زمین‌ها را در بلاتکلیفی به یکدیگر پاس می‌دهند.

ضیائیان با بیان اینکه در این مدت برای گرفتن نقشه حدود 40 میلیون تومان در دفعات و درخواست‌های متعدد خرج کردیم، می‌گوید: در سازمان نظام مهندسی برای تهیه نقشه زمین‌ها، کارشناسی به نام صدیقی را معرفی کردند که اکنون نقشه‌های تهیه‌شده توسط وی مورد قبول شهرداری نیست و شهرداری برای صدور مجوز ساخت، آن را قبول ندارد.
ضیائیان اضافه می‌کند: بارها خواستیم تهیه نقشه را به کارشناس دیگری در نظام مهندسی واگذار کنیم اما به دلایل نامعلوم هیچ کارشناسی تهیه این نقشه را برعهده نمی‌گیرد و نظام مهندسی نیز می‌گوید به دلیل اینکه صدیقی بر زمین‌های اداره برق، هوانیروز و دیگر زمین‌های این منطقه احاطه دارد، تنها باید همین کارشناس نقشه تهیه کند.
وی می‌گوید: حتی در این مدت اعلام شد زمین‌های ما در قسمت دیگری است، اما دوباره اعلام شد در محل قید‌شده در سند است اما زمین صاف نیست و ذوزنقه است و هربار برای دادن نظریه یا تهیه نقشه مجددا از ما طلب هزینه‌ای کردند. تعدادی از اعضا که با هم ارتباط داشتیم هزینه‌ها را فراهم و پرداخت می‌کردیم.


خودداری ثبت اسناد از تهیه نقشه یو تی ام

ضیائیان با بیان اینکه باید دوباره نقشه تهیه شود، می‌گوید: برای روشن شدن تکلیف سندها کار به اداره ثبت اسناد ارجاع داده شد و کارشناس اداره ثبت نیز مدت 4 سال است هر بار به بهانه‌ای ما را معطل می‌کند وکار را به تعویق می‌اندازد. 
وی بیان می‌کند: معطلی چند ماهه برای گرفتن نقشه هوایی تا مرگ یکی از کارکنان مربوط به رسیدگی بهانه‌هایی بوده که تاکنون کارشناس اداره ثبت اسناد از دادن نقشه یو تی ام خودداری کرده است؛ در حالی که طبق قانون به کسی که سند تک برگی دارد باید زمین را تحویل دهند اما اداره ثبت نقشه یو تی ام را که باید کارشناس چهارمیخ کند و تحویل دهد هر بار به تعویق انداخته است.


وجود زمین‌ها در محدوده پروژه ملی فرودگاه پیام

مدیرکل ثبت اسناد و املاک البرز در جلسه رسیدگی به این موضوع می‌گوید: با توجه به اینکه خیلی از دستگاه‌ها در این محدوده از کیانمهر زمین دارند و این زمین‌ها در نزدیکی فرودگاه ملی پیام است، وضعیت برخی زمین‌ها، همچنین زمین‌های کارکنان اداره برق در حال بررسی است.
«عباس مرادخانی» می‌گوید: درست است برای این زمین‌ها سند صادر شده است و سند نشان از مالکیت دارد اما  بعضی قوانین مانند ماده 9 و 10 این اجازه را می‌دهد که دولت برای برخی پروژه‌های ملی املاکی را تملک کند و در اختیار پروژه‌ها قرار دهد و پول آن را به صندوق ثبت تودیع کند.
مرادخانی با اشاره به محدوده 1200 هکتاری فرودگاه پیام می‌گوید: در حال بررسی این زمین‌ها هستیم تا با تهیه نقشه کاداس از سوی کارشناس مشخص شود آیا زمین‌های اداره برق نیز در محدوده فرودگاه پیام هست یا خیر. در صورت وجود این امر کارهای تملک توسط فرودگاه پیام انجام می‌شود و رسیدگی به این موضوع نیز بر عهده قوه قضائیه است. وی با بیان اینکه در گذشته ثبت با متر انجام می‌شد که خیلی دقیق نبود، می‌افزاید: امروزه نقشه یو تی ام با اختلاف یک سانتی‌متر از اطراف و به طور دقیق انجام می‌شود. برای روشن شدن وضعیت و مغایرت در ابعاد این زمین نیز در حال تهیه نقشه یو تی ام هستیم.


تهیه نقشه زمین‌ها تا یک ماه دیگر

مدیرکل ثبت اسناد و املاک البرز با اشاره به وجود زمین‌های مربوط به تعاونی‌های متعدد در این محدوده می‌گوید: نظر دادن و تعیین تکلیف در این مورد کاری نیست که یک ماهه مشخص شود چون حقوق مردم در آن است و نباید حقی از کسی پایمال شود و روند تعیین تکلیف چنین مواردی گاهی 10 تا 15 سال هم زمان می‌برد اما باید همه جوانب و حق همه افراد در آن در نظر گرفته و رعایت شود تا نقشه‌های شسته و رفته تهیه شود.
مرادخانی با بیان اینکه این افراد حق دارند و ناراحتی آنها قابل درک است، می‌افزاید: اما باید وضعیت و منافع کل ملک‌های این منطقه در پازل چیده و در نظر گرفته شود.
وی در این جلسه به کارشناس کاداس تکلیف کرد تا در مدت یک ماه برای تهیه نقشه و جانمایی و تثبیت و تعیین تکلیف نقشه زمین‌ها اقدام کند. 


نظریه کارشناس ثبت اسناد و املاک

کارشناس کاداس اداره ثبت در مورد بلاتکلیفی زمین‌های 30 ساله کارکنان اداره برق می‌گوید: زمین‌های این منطقه به 5 قطعه تفکیک شده که در قدیم تصرفاتی داشته و اقداماتی در آن انجام شده است که باعث شده این زمین‌ها با سند تناقض داشته باشند.
«رضا فروغی» می‌افزاید: کارشناس سازمان نظام مهندسی اعلام کرده که زمین‌ها اریب است و شهرداری نیز مجوز نمی‌دهد؛ البته تفکیک 2 قطعه تصویب شده است اما بقیه زمین‌ها ایراداتی دارد.
فروغی با بیان اینکه برای این کار عکس و نقشه هوایی هم تهیه شده بود، می‌گوید: شهرداری اکنون برای دادن مجوز، جانمایی جدید برای زمین‌ها می‌خواهد و مقرر شده برای نقشه جدید کارشناسی دوباره انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :