• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26145
+
-

کنترل هوشمند شهر

معاون عمران حمل و نقل و ترافیک شهرداری خرم آباد: 3/2 میلیارد تومان برای خریداری دوربین های هوشمند نیاز است

نسرین صفربیرانوند| خرم آباد– خبرنگار: 


نبود دوربین های هوشمند ثبت تخلف در خرم آباد درحالی مطرح می‌شود که نصب این دوربین‌ها نقش مهمی در کاهش ترافیک و همچنین کاهش تخلفات رانندگی دارد. نصب دوربین‌های هوشمند به عنوان یکی از تجهیزات اساسی در خرم آباد به عنوان مرکز استان که با حجم بالای تردد خودرو در طول شبانه روز روبه رو است یک ضرورت محسوب می‌شود. بنابراین مسئولان و متولیان باید نسبت به نصب این تجهیزات اقدام کنند.


خرم آباد دوربین هوشمند ندارد

رئیس پلیس راهور لرستان با بیان اینکه خرم آباد به عنوان مرکز استان فاقد دوربین های هوشمند ثبت تخلف است، می‌گوید: دوربین‌هایی که در حال حاضر در قسمت های مختلف شهر نصب شده، دوربین‌های نظارتی و پایش تصویری هستند که تاکنون چنین دوربین هایی در خرم آباد نصب نشده و پیگیری های فراوانی هم برای نصب این دوربین‌ها صورت گرفته ، اما این پیگیری‌ها موفق نبوده است.
سرهنگ «منوچهر مرادی » با بیان اینکه طبق قانون، شهرداری‌ها موظف به خریداری و نصب دوربین‌های هوشمند هستند، می‌افزاید: تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.


آرامش ترافیکی با نصب دوربین های هوشمند

رئیس پلیس راهور لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: در حال حاضر بحث دوربین های کنترل سرعت در جاده های برون شهری جا افتاده است و مردم بسیاری از موارد را در این جاده‌ها رعایت می‌کنند، بنابراین درصورتی که این دوربین‌ها در شهر هم جانمایی شوند، بدون شک شاهد کاهش تخلفات خواهیم بود و به یک آرامش ترافیکی دست پیدا خواهیم کرد. زیرا قانونمندی و تاثیر پذیری مردم بیشتر می‌شود. مرادی اضافه می‌کند: دوربین با کسی تعارف ندارد و از دید آن، همه در برابر قانون مساوی هستند؛ بنابراین هر کس تخلف کرد تخلف او ثبت می‌شود. زمانی که دوربین های ثبت تخلف نصب شود ما هم نیروی‌هایمان را در جاهای دیگر به کار می‌گیریم و از این راه، کمبود نیرو هم از این طریق برطرف می‌شود. وی بیان می‌کند: در مجموع پلیس باید به دنبال کاهش نیروی انسانی و افزایش تجهیزات باشد. رئیس پلیس راهور لرستان می‌گوید: در شهری مانند مشهد هیچ مامور راهنمایی و رانندگی مشاهده نمی‌شود، چون دوربین‌ها زیاد هستند اما در خرم آباد مجبوریم نبود دوربین‌ها را با حضور ماموران جبران کنیم. مرادی در پاسخ به این پرسش که دوربین های هوشمند بیشتر در چه نقاطی باید نصب شوند، توضیح می‌دهد: در بعضی جاها سرعت، عامل حادثه است. مانند بزرگراه های بهارستان، بلوارولایت، شصت متری و زیبا کنار. بعضی جاها هم رانندگان، « ورود ممنوع» را نادیده می‌گیرند، مانند مسکن مهر.همچنین در برخی تقاطع‌ها هم با اینکه چراغ قرمز وجود دارد اما رانندگان از چراغ قرمز عبور می‌کنند. بنابراین با شناخت چنین محل‌هایی، به نصب دوربین اقدام می‌کنیم.


نصب ۷۰ دوربین در مناطق حساس

وی ادامه می‌دهد: در کل 12 تخلف وجود دارد که توسط دوربین‌ها می‌تواند ثبت و قانون اعمال شود. با این تفاسیر در خرم آباد در فاز اول حدود 70 دوربین باید در نقاط حساس نصب شودو در مراحل بعدی هم این تعداد گسترش پیدا می‌کند. تخلفات جاده‌ای و شهری در سامانه هوشمند ثبت تخلفات، رصد می‌شود، دوربین های هوشمند، تخلفاتی از جمله، سرعت، محاسبه میانگین سرعت، فاصله طولی، عبور از چراغ قرمز، عبور از طرح ترافیک و عبور از خط اضطرار در تونل را ثبت می‌کند.


کاهش تخلفات رانندگی

یک شهروند خرم آبادی در این باره می‌گوید: هرچند برخی شهروندان از نبود پلیس در سر چهار راه‌ها و میادین سوء‌استفاده می‌کنند و قانون را نادیده می‌‌گیرند و مرتکب خلاف می‌‌شوند، اما دوربین‌های هوشمند آنها را نادیده نمی‌گیرند. دوربین‌های هوشمند تخلفات مختلف نظیر تخلف سرعت لحظه‌ای خودروها، سرعت میانگین، عبور از چراغ قرمز، توقف روی خط عابر، پارک در محل غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و دیگر موارد را بی‌ وقفه ثبت می‌کنند، حتی اگر برق شهر قطع باشد. در نتیجه میزان تخلفات رانندگی کاهش پیدا می‌کند.

« مصطفی فتحی » که دانشجوی برنامه ریزی شهری است، عنوان می‌کند: قبل از نصب دوربین‌های هوشمند، ماموران پلیس راهنمایی‌ و‌ رانندگی به‌ صورت دستی متخلفان را جریمه می‌کردند اما پس از نصب دوربین‌های هوشمند، خبری از نیروی انسانی نیست و دوربین‎ های هوشمند می‌توانند جایگزین نیروهای انسانی پلیس شوند. ضمن این که در محل‌هایی که دوربین نصب‌شده است، نیازی به حضور نیروی انسانی نیست، دوربین‌ها تمام تخلفات را در هر زمانی ثبت می‌کنند، حتی اگر برق شهر قطع شود، درواقع نصب دوربین های هوشمند باعث می‌شود رانندگان تخلف کمتری را مرتکب شوند چرا که می‌دانند در صورت تخلف، به هر ترتیب، تخلف آن‌ها دیده و ثبت می‌شود.

این شهروند خرم آبادی بیان می‌کند: مثلا هنگام توقف پشت چراغ قرمز، رانندگان روی خط عابر نمی‌‌روند، چون اگر کمی از خط عبور کنند، دوربین‌ها این تخلف را ثبت می‌کنند. یا اگر از چراغ قرمز رد شوند، حتما جریمه می‌شوند. درحالی که بسیاری از شهرهای کشور مجهز به دوربین های هوشمند ثبت تخلف هستند اما خرم آباد طبق اظهار نظر مسئولان فاقد این تجهیزات است. امیدواریم مسئولان امر نسبت به رفع این کمبود، اقدامات لازم را انجام دهند.


پیگیری جدی برای نصب دوربین

معاون عمران حمل و نقل و ترافیک شهرداری خرم آباد نیز در این زمینه می‌گوید: از محل ماده 23 تخلفات اداری مبلغ ۲ میلیارد و 300 میلیون تومان سهم ما بود که در نظرداشتیم از این محل، دوربین‌های ثبت تخلف هوشمند را خریداری کنیم. معمولا این پول زمانی که می‌خواهد واریز شود نقد پرداخت می‌شود اما متاسفانه سازمان مدیریت کل پولی که به ما داده 350 میلیون تومان بود که آن هم به شکل اوراق بوده است.

«خسرو اتابک» می‌افزاید: ما برای خریداری و نصب دوربین های هوشمند بسته‌ای را تعریف کردیم، حتی مشاور هم برای آن درنظر گرفتیم. اگر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص پیدا می‌کرد حداقل هسته مرکزی شهر را تجهیز می‌کردیم که متاسفانه انجام نشد. به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم که اگر به توافق برسیم نصب دوربین های هوشمند را نهایی می‌کنیم. زیرا به دلیل نبود اعتبار، شهرداری نمی‌تواند اقدام به خرید دوربین کند. مذاکراتی هم انجام گرفته که اگر به نتیجه برسد، اواخر سال 97 اجرایی خواهد شد. حداقل فاز اول آن را در هسته مرکزی شهر یعنی از دوازده برجی تا ژاندارمری نصب می‌کنیم و به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم.

اتابک اظهار می‌کند: امسال هدفمان این بود که نصب دوربین های هوشمند را اجرایی کنیم اما همانطور که اشاره کردم به دلیل عدم تخصیص اعتبار محقق نشد. برای خود ما هم این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هم در بحث کاهش ترافیکی و هم درآمدی که برای شهرداری به دنبال خواهد داشت. نصب دوربین های هوشمند ثبت تخلف یکی از مواردی است که برای ما بسیارمهم است و بدون شک از همه توان خود برای به سرانجام رساندن این امر استفاده خواهیم کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید