• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26142
+
-

کاهش تصادفات جاده‌ای با کاهش گردشگر

عامل انسانی و بی توجهی به جلو، بیشترین عامل وقوع تصادفات درمحورهای گیلان گزارش شده است

راه
کاهش تصادفات جاده‌ای با کاهش گردشگر

وحیده اسماعیلی| رشت -خبرنگار:

در بسیاری ازگزارش‌های منتشر شده درخصوص تصادفات جاده‌ای سوای خطاهای انسانی و مسائل فنی، آشنا نبودن مسافران و غیر‌بومی‌ها با جاده عامل تصادفات معرفی می‌شود. شاید به‌ظاهر این مورد آخری قابل پذیرش باشد، اما حقیقتی در آن پنهان است که اصل خطا به مسافران برنمی‌گردد و استاندارد نبودن جاده ها را مورد توجه قرارمی‌دهد. وقتی در جاده‌ای همه اصول فنی و قانونی رعایت شود، آن جاده برای بومی وغیربومی فرقی نخواهد داشت. دربسیاری ازبزرگراه‌ها که همه اصول قانونی و ایمنی راهسازی در آنها رعایت شده است،کسی دچار اشتباه نمی‌شود، مگرخود بخواهد عامل خطا باشد. ولی واقعیت چیز دیگری است هم بسیاری از جاده‌ها ناایمن هستند و هم  به نظر می‌رسد اغلب کسانی که تصادف می‌کنند مفهوم سرعت مطمئنه را نمی‌دانند و قوانین رانندگی را رعایت نمی‌کنند.


مسافران نا آشنا به جاده‌های گیلان

 یکی از رانندگان خطی رشت به قزوین می‌گوید: رانندگان این مسیر به خوبی با نقاط حادثه‌خیز آشنایی دارند و کمتر پیش‌آمده در این محور دچار حادثه شوند. 
«رامین شکری» ادامه می‌دهد: بارها شاهد وقوع تصادفات در جاده‌های برون شهری بودم و متاسفانه بیشترین دلیل این تصادفات پیچ‌های خطرناک و صاف و لغزنده بودن جاده و سرعت بالای خودروها بوده است. البته بیشتر کسانی که تصادف می‌کنند مسافرانی هستند که با جاده‌های ما آشنایی ندارند. اگر از پلیس‌راه هم آمار بگیرید متوجه می‌شوید تصادفات رانندگان خطی کمتر از سایر رانندگان است. 

 راننده دیگری هم تاکید می‌کند: ماموران پلیس راه که به دوربین‌های سنجش سرعت مجهزند بیشتر مواقع در نقاط ثابتی از جاده مستقر می‌شوند و برخی از رانندگان به خوبی از این موضوع مطلع هستند و درهمان نقطه از سرعت خود می‌کاهند. درحالی‌که اگر در همه نقاط جاده دوربین نصب باشد کمتر راننده ای با سرعت غیرمجاز تردد می کند.

 «محمد ولی پور»می افزاید: با توجه به اینکه سال‌ها در این مسیرتردد می‌کنم می‌توانم بگویم که حضور دستفروشان در نقاط مختلف جاده یکی از دلایل بروز تصادفات است. رانندگان با سرعت مشخص در حرکت هستند اما به ناگهان با دستفروشان مواجه می‌شوند و قادر نیستند در آن لحظه از سرعت خود بکاهند. 

 «سعید فضلی» راننده دیگری هم می‌گوید: مسافران و رانندگان کامیون‌های باری به دلیل سرعت بالا و سبقت ازسواری‌های خطی و حتی اتوبوس‌های مسافربری موجب وقوع تصادفات می‌شوند. حتی سرعت‌کاه‌های متعدد خود نیز دلیل تصادف است. بسیاری از مسافران از نصب آنها اطلاع ندارند و با سرعت زیاد از روی آنها رد می‌شوند و این مساله بارها موجب انحراف خودرو در جاده و در نهایت بروز تصادف شده است. 


نقش مسافران در تصادفات

فرمانده پلیس‌راه استان در گفت و گو با همشهری با اشاره به کاهش ورود گردشگران به استان به همشهری گفت: طبق آمارهای سازمان گردشگری استان، تابستان امسال با کاهش ورودی گردشگر به استان مواجه شدیم و به همین دلیل از میزان تصادفات جاده‌ای کاسته شده است. در مجموع در 3ماه اول امسال 1108 مورد موقوع تصادفات جاده‌ای داشتیم که عامل انسانی و عدم توجه به جلو بیشترین عامل وقوع این تصادفات بوده است.
 سرهنگ «حسین محمد پور» افزود: در 4 ماه اول امسال نسبت به سال گذشته با افزایش تصادفات فوتی و جرحی مواجه نبودیم. در تصادفات منجر به فوت 4 درصد و تصادفات جرحی 16 درصد کاهش داشته‌ایم. 

 وی بیشترین تصادفات رخ‌داده دراستان را در محورهای فرعی 69 درصد بیان کرد و گفت: به دلیل کشاورزی بودن استان و تردد ماشین‌های کشاورزی در محورهای فرعی و روستایی تصادفات بیشتری رخ می‌دهد که خوشبختانه تاکنون فوتی نداشته است. همچنین طبق آمارها در3 ماه اول سال تصادفات موتورسیکلت‌ها درجاده‌های استان از 36 مورد سال گذشته به 59 فقره افزایش پیدا کرد. سهم تصادفات فوتی در بخش موتورسیکلت‌ها 46 درصد است. 
 محمدپور در خصوص تصادفات عابران پیاده در جاده‌های استان نیز گفت: خوشبختانه دراین بخش کاهش 28 درصدی داشتیم و تنها 18 درصد فوتی‌های استان عابران پیاده هستند. 


کاهش ورود خودرو

 فرمانده پلیس‌راه استان با اشاره به کاهش 5 درصدی ورود خودرو و 10 درصدی مسافر از طریق مبادی ورودی استان گفت: گرمای هوا و وضعیت اقتصادی و گرانی از عوامل کاهش ورود مسافر به استان و کاهش وقوع تصادفات جاده‌ای بوده است.  محمدپور با اشاره به نصب دوربین‌های ثبت تخلف در جاده‌های استان گفت: از ابتدای امسال 230 هزار سرعت غیرمجاز توسط این دوربین‌ها ثبت شد و در کل وجود این دوربین‌ها در جاده‌ها موجب کاهش 7 درصدی تصادفات در محورهای اصلی شده است. در کل از 53 دوربین نصب شده در جاده‌های استان 45 دوربین فعال هستند و در حال جانمایی برای نصب 12 دوربین جدید با کمک راهداری هستیم.


   دستفروشی کنار جاده خلاف قانون است

فرمانده پلیس‌راه استان با تاکید به اینکه بسیاری از رانندگان وجود تابلوهای راهداری و سرعت‌کاه را از عوامل تصادفات در جاده ها عنوان می‌کنند، بیان کرد: اگر رانندگان به پیام‌های درج شده در این تابلوها اهمیت بدهند و به آن عمل کنند، ما به نصب سرعت‌کاه رو نمی‌آوریم.  سرهنگ «حسین محمد پور» گفت: حضور صنوف و دستفروشان در کنار جاده نیز برخلاف قانون است و بسیاری از این صنوف تابلوهای تبلیغاتی خود را مانند پرچم در کنار جاده قرار می‌دهند که مانع از دید مناسب راننده می‌شوند. این مساله جاده‌های استان را ناامن کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید