• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26133
+
-

بازار متلاطم لوازم خانگی

نمایندگی‌های لوازم خانگی دو هفته‌ای می‌شود که پاسخ درستی به مشتریان نمی‌دهند

گزارش
بازار متلاطم لوازم خانگی

زینب حیدری|  قم- خبرنگار: 

دختر جوان مسیر ابتدا تا سه‌راه بازار را با خانواده‌اش زیر پا می‌گذارد. یک به یک مغازه‌ها را سر می‌زنند و دست خالی و با چهره‌ای گرفته بیرون می‌آیند. زیر لب غرولند می‌کنند و باز به راهشان ادامه می‌دهند. بازار، شور و هیجان چند ماه قبل را ندارد. 
مغازه‌هایی که خیلی‌وقت‌ها وسایلشان را جلوی ویترین یا در مغازه قرار می‌دادند حالا تقریبا خالی شده‌اند. لوازم برقی سخت‌تر از بلور و چینی یافت می‌شود. 
 «زهرا لطفی» یکی از نوعروس‌هایی است که برای خرید لوازم خانگی به بازار آمده است. او به همشهری می‌گوید: عید غدیر مراسم عروسی داریم اما هنوز جهیزیه‌ام کامل نشده است. وام ازدواج به تازگی به دستمان رسیده و امیدوار بودیم بتوانیم یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون و تعدادی از لوازم ضروری را با این پول بخریم؛ اما مغازه‌ها فروش ندارند. 

وی‌ ادامه می‌دهد: به چند نمایندگی لوازم خانگی سر زدیم. آن‌ها اصلاً فروش ندارند. حتی قیمت تقریبی هم نمی‌دهند که بتوانیم از بازار خرید کنیم. مغازه‌ها اما قیمت‌هایشان نسبت به یک ماه قبل آن‌قدر زیاد شده که نمی‌دانم در صورت خرید ضرر می‌کنم یا نه؟ 
 «محمد حلوایی» پسر جوانی است که به همراه همسرش در بازار سرگردان است. او به همشهری می‌گوید: هفته قبل چند وسیله را قیمت کردیم تا در نخستین فرصت خریداری کنیم. حالا که پول به دستم رسیده می‌بینم قیمت‌ها آن‌قدر افزایش یافته که با این پول قادر نیستم خرید کنم؛ به طور مثال هفته قبل یک دست قاشق 50 هزار تومان بود اما اکنون 65 هزار تومان شده است. وسایل برقی هم از این بدتر شده است. 

او با نارضایتی از وضع بازار لوازم خانگی ادامه می‌دهد: یخچال، ماشین لباسشویی و تلویزیون با قیمت و جنس مناسب اصلاً پیدا نمی‌شود. آن‎هایی که پیدا می‌کنیم یا برند ناآشنایی است که نمی‌توانیم برای خرید ریسک کنیم یا آن‌قدر گران است که پولش را نداریم. یخچالی که تا اردیبهشت 4 میلیون تومان بود اکنون 8 میلیون تومان می‌فروشند. ما برنامه‌ریزی کرده بودیم که با 8 میلیون تومان پول حداقل چند وسیله بخریم. 
وضع این روزهای بازار برای پدران و مادران هم کلافه‌کننده است. «اکرم حاجی‌زاده» مادر یکی از نوعروسان است که از وضع گرانی و نابسامانی گلایه دارد. او می‌گوید: دو فرزند دم بخت دارم که باید برایشان جهیزیه تهیه کنم. آن‌قدر لوازم خانگی گران شده که توانمان برای خرید نمی‌رسد. اما چه کنم؟ مراسم عروسی نزدیک است و نمی‌توانم دخترم را بدون جهیزیه راهی کنم. پس به ناچار یا باید لوازم خانه را چند برابر قیمت بخرم یا به برندهای ناآشنا اعتماد کنم. 


گران‌تر می‌فروشیم

سراغ فروشگاه‌های لوازم خانگی که می‌رویم از نبود کالا در انبارها می‌گویند. اگر هم جنسی برای فروش دارند سفارشی تحویل می‌دهند؛ یعنی مشتری باید مبلغی برای بیعانه بپردازد تا فروشنده به گفته خودش از نمایندگی تحویل بگیرد یا از انبار بیاورد، آن هم با چند روز تأخیر. 

 «بیطرفان» یکی از فروشندگان لوازم خانگی است. کمی فروشگاهش را بالا و پایین می‌رویم تا وسیله برقی پیدا کنیم. او در پاسخ به این سؤال که قیمت یخچال و ماشین لباسشویی چقدر است، می‌گوید: در حال حاضر شرکت‌های معروف مثل ال‌جی، سامسونگ، دوو و بوش فروش ندارند. اما ما چند برند را در انبار داریم و پیشنهاد می‌دهم کالای ایرانی بخرید. لوازم خانگی خارجی افزایش قیمت نامعقولی پیدا کرده و خرید آن مقرون به صرفه نیست. 

وی ادامه می‌دهد: تا اردیبهشت یخچال ساید بوش حدود دوازده سیزده میلیون تومان بود اما الآن نمی‌فروشند. اگر هم بفروشند حدود 35 میلیون تومان شده است؛ البته اجناس ایرانی هم گران شده ولی می‌توانید اسنوا یا جنرال‌استیل را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنید. 
این فروشنده لوازم خانگی دلیل این گرانی‌ها را اعلام اتحادیه می‌داند که در توجیه افزایش قیمت‌ها تعرفه‌های گمرکی عنوان می‌کند و می‌افزاید: مطمئن باشید دیگر هیچ چیز ارزان نخواهد شد. حتی اگر دلار 2 هزار تومان هم شود به خاطر افزایش تعرفه گمرک، قیمت لوازم خانگی فرقی به حال واردکننده نمی‌کند. 


فرصتی برای برندهای داخلی

سلامتی، یکی دیگر از فروشندگان، اما این افزایش قیمت را فرصتی برای توجه مشتری‌ها به دیگر برندها به ویژه تولیدات داخلی می‌داند و می‌گوید: برندهایی در بازار وجود دارد که با وجود بی‌توجهی مردم به آن اما هر کسی خریداری کرده، راضی بوده است. این گرانی‌ها همچنین نگاه مردم را به سمت لوازم خانگی داخلی سوق داده است. اگرچه این گرانی‌ها بر تولید داخل هم تأثیر مستقیم گذاشته، باز هم معقول‌تر از برندهای خارجی است. 

این فروشنده لوازم خانگی در پاسخ به دلیل گرانی‌ها می‌گوید: بعد از افزایش قیمت دلار بسیاری از تولیدات داخلی که در داخل مونتاژ می‌شوند یا بخشی از دستگاه وارداتی است دچار مشکل شدند. همین موضوع سبب شد قیمت‌ها 30 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته باشند. 
به گفته وی وقتی کالا گران تولید می‌شود فروشنده‌ها نیز لوازم را گران‌تر می‌خرند. این روزها بسیاری از فروشگاه‌ها ترجیح می‌دهند فروش نداشته باشند، چون این نوسان آن‌قدر زیاد است که فروش هر وسیله ممکن است فردا به ضررشان تمام شود. علاوه بر این که بسیاری از کارخانه‌ها و نمایندگی‌ها فروش را متوقف کرده‌اند. همه سرگردان هستیم. بازار دچار رکود شده چون فروشنده نگران است امروز جنس را بفروشد، فردا ناچار باشد گران‌تر بخرد و مشتری هم دست خالی می‌ماند. 


انبارها خالی است

این بار به سراغ نمایندگی‌های لوازم خانگی واقع در خیابان‌های کیوانفر و امام خمینی(ره) می‌رویم. ال‌جی، سامسونگ، بوش، دوو و... فقط بخشی از برندهای لوازم خانگی است که این روزها به قول مسئولان نمایندگی، همه اجناسشان ویترینی است و هیچ کالایی برای فروش ندارند، چون انبارشان خالی است. 

یکی از مدیران نمایندگی سامسونگ به همشهری می‌گوید: هیچ چیزی برای فروش نداریم. حتی وقتی قیمت کالاهای موجود را می‌پرسیم با سکوت مواجه می‌شویم. می‌گوید: قیمت هم نداریم. کلاً فروش نداریم. چیزی وجود ندارد که بخواهیم برای آن قیمت بدهیم. مدیران نمایندگی‌های دیگر هم همین پاسخ را می‌دهند. 
بسیاری بر این باورند که این روزهای بی‌سامانی در بازار لوازم خانگی را خود مردم با نخریدن باید مدیریت کنند. اما زوج‌های جوان که این روزها در تدارک رفتن به خانه بخت هستند نمی‌توانند با نخریدن کاری از پیش ببرند. راه برگشت هم ندارند. بسیاری از هزینه‌ها را از ماه‌ها قبل پرداخت کرده‌اند. با دل خوش و شادی در تدارک شروع زندگی جدید زیر یک سقف بودند اما حالا بسیاری حتی اگر بخواهند ضروری‌ترین لوازم زندگی را تهیه کنند و از لوازم غیرضروری چشم بپوشند چیزی برای خرید وجود ندارد. این آشفته‌بازار لوازم خانگی خانواده‌ها را نگران کرده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید