• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 16 مرداد 1397
کد مطلب : 26048
+
-

آمادگی شهروند برای توزیع کالا‌های اساسی در شرایط خاص

مدیرعامل فروشگاه شهروند: کالا‌هایی که از دولت تحویل گرفته‌ایم در سوله‌های مدیریت بحران انبار شده است

گزارش
آمادگی شهروند برای توزیع کالا‌های اساسی در شرایط خاص

محمد سرابی/خبر‌نگار

همزمان با مشکلات برجام، صعود قیمت دلار و افزایش مشکلات اقتصادی، دولتمردان بر تأمین کالا‌های ضروری و ذخایر اصلی مورد نیاز کشور تأکید کرده‌اند. اگر کار به توزیع و سهمیه بندی کالا‌های اساسی برسد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای که وابسته به ارگان‌های کشور هستند نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کنند.

مدیرعامل فروشگاه‌های شهروند در این‌باره گفت: الان داریم کالا‌های اساسی را که از طریق جی تی سی از بازرگانی دولتی ایران تحویل می‌گیریم، دپو می‌کنیم تا مردم هیچ‌گونه نگرانی درباره تأمین کالا‌های اساسی نداشته باشند.

مسعود سریع‌القلم دیروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها افزود: با کمک معاون مالی و اقتصادی شهردار داریم از سوله‌های مدیریت بحران شهر تهران استفاده می‌کنیم و از آقای احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تشکر می‌کنم که این سوله‌ها را در اختیار ما قرار دادند.

او درباره کمبود برخی کالا‌ها در بازار گفت: من تا پیش از همین جلسه هم از همکاران بازرگانی و معاونت فروشگاهی سؤال کردم. در هیچ گروه کالایی مشکلی نداریم، تنها در بخش لوازم خانگی مشکلاتی هست، زیرا قبلا آنها را به‌صورت خرید امانی توزیع می‌کردیم ولی تولید کننده‌های داخلی و بعضی از وارد کننده‌ها به‌دلیل نوسان قیمت ارز از ما درخواست کردند که خرید قطعی انجام دهیم. در هفته گذشته به‌صورت قطعی خرید کردیم و اجناس در روز‌های آینده توزیع می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره سودآوری فروشگاه‌های شهروند با توجه به وابستگی آن به شهرداری گفت: معمولا اینطور عنوان می‌شود که فروشگاه شهروند از امکانات شهرداری تهران استفاده می‌کند اما شهروند بابت همه فضا‌های فیزیکی که دراختیار دارد اجاره پرداخت می‌کند.

سریع القلم با اشاره به مجموعه ساختمانی شهروند در منطقه بیهقی افزود: این ساختمان به سازمان نوسازی اراضی عباس آباد تعلق دارد و ساختمان بوستان میدان پونک نیز متعلق به سازمان املاک شهرداری تهران است که اجاره این ساختمان‌ها با گزارش کارشناس دادگستری تعیین می‌شود.

او با تأکید بر اینکه فروشگاه شهروند به هیچ عنوان فروخته نشده است، گفت: صددرصد سهام این مجموعه متعلق به شهرداری است. در سال 80شهروند زیان‌ده شده بود و موضوع واگذاری آن به بخش خصوصی مطرح شد. بعد از آن در اواخر سال 95و در مدیریت سابق شهری موضوع فروش شهروند یا به تعبیری خصوصی کردن آن مطرح شد و قرار بر این بود که این مجموعه به بانک شهر فروخته شود. بانک شهر نیز خود مایل به خرید شهروند بود اما در دوره جدید مدیریت شهری (شورا و شهرداری تهران) موضوع منتفی شد. در ابتدای حضور آقای نجفی، شهردار سابق تهران این موضوع به کلی از دستور کار خارج شد.

سریع القلم درباره افزایش قیمت کالا‌ها گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلف با یکدیگر ارتباط دارند و اینطور نیست که درباره افزایش قیمت‌ها به‌طور مستقل از یکدیگر تصمیم بگیرند. درباره تعیین قیمت نیز ما به‌جز مصرف‌کننده با گروه بزرگی از تأمین‌کنندگان کالاها و همینطور شرکای اقتصادی مرتبط هستیم که باید آنها را هم مدنظر قرار دهیم چنانکه اکنون ما با 900تولیدکننده و شرکت بزرگ در تماس هستیم.

او بیان کرد: از طرف دیگر شرایط فعلی قیمت‌ها با شرایط چند‌ماه پیش متفاوت است و ما تلاش کردیم که با افزایش قیمت‌ها مقابله کنیم اما در برخی کالاها مانند افزایش 30درصدی قیمت مواد پروتئینی و لبنیات به مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت شهروند ادامه داد: شهروند یک مسیر 24ساله را طی کرده است و در آستانه بیست و پنجمین سال تاسیس خود قرار دارد؛ بر همین اساس شعاری که برای این مجموعه درنظر گرفته شده «شهروند در مسیر تحول» است و برای آن برنامه‌ای 3ساله تهیه و تقدیم شهردار تهران و اعضای شورای شهر شده است.

سریع القلم ادامه داد: ما تنها فروشگاه شبانه‌‌روزی هستیم که می‌توان در هر ساعت از شبانه‌روز از آن خرید کرد و قصد داریم برخی از شعبه‌های  دیگر را هم به شکل شبانه‌روزی دربیاوریم. برای شیوه‌های نوین توزیع از طریق تلفن یا اپلیکیشن‌های گوشی هوشمند برنامه‌هایی داریم؛ ضمن اینکه برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران، کالاهای مشتریان را از طریق موتورسیکلت‌های برقی به درب منازل آنها ارسال خواهیم کرد.

او درباره توزیع برخی از کالا‌های خارجی در این فروشگاه گفت: اخیرا توزیع تعدادی از کالا‌های خارجی را برای حمایت از تولید داخلی قطع کرده‌ایم اما برخی از کالا‌هایی که در قفسه‌ها دیده می‌شود با وجود بسته‌بندی خارجی، تولید داخل است؛ به این شکل که کارخانه‌‌آن در ایران و با کارگران ایران مشغول به‌کار است.

سریع القلم در پاسخ به سؤال‌های متعدد خبرنگاران درباره لزوم سود‌دهی‌ این فروشگاه‌ها گفت: ما یک نهاد خدمت رسان هستیم و هدف کلی خود را افزایش سود قرار ندادیم اما تردیدی هم نیست که این مجموعه باید سود رسان باشد و نگاه خود من هم به شیوه اداره بخش خصوصی است.


شهروند سودده می شود؟

سال گذشته زمانی که محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران سند تغییر و تحول را به شورای شــهر ارائه می کرد، به زیان ده بودن برخی از سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری اشاره کرد.
او به طور نمونه شهروند را مثال زد که سود میلیارد تومان در سال است. 9 عملیاتی اش تنها  35  به میزان95به گفته نجفی شهروند در سال  میلیارد تومان 4میلیارد تومان از سپرده بانکی و سود از سایر درآمدها داشته که نمی تواند قابل پذیرش باشد. به همین منظور بحث راهکارهای سوددهی شهروند سرزبان ها افتاد و مدیرعامل تازه منصوب شده این شرکت، افزایش فروش، کاهش  هزینه های زائــد و افزایش بهره وری پرسنل را در  دســتور کار قرار داد.
با این حال سریع القلم روز گذشته اعلام کرد که این شرکت یک نهاد خدمت رسان به حساب می آید و حتما نباید سودده باشد. به گفته او شهروند همین الان  95 میلیارد تومانی سال 48سودده بوده و سود درصد رشد کرده است. 17 به میزان 96در سال به همین منظور در نشست خبری دیروز چند خبرنگار اعلام کردند که شهروند با ظرفیت های موجودش می تواند به افزایش درآمدهای پایدار شــهرداری کمک کند که او گفت: برنامه ها بر همین اساس تنظیم شده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید