
تردد تاکسیهای اینترنتی در شهر با هزینه بهصرفه
نظر اعضای شورای شهر درباره راهاندازی تاکسی اینترنتی چه بود؟

مهدی اسماعیل پور-روزنامهنگار
در سیصدوچهلوسومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران توضیحاتی درباره راهاندازی تاکسی اینترنتی یا سامانه «تاکسی برخط» ارائه کرد که در ادامه میخوانید.
رونمایی از سامانه تاکسی برخط؛ شنبه
خدماتی مشابه شرکتهای اینترنتی حمل مسافر ایجاد شده که با همکاری سامانه شهرزاد اجرایی میشود. شهروندان از هر مبدأ میتوانند از خدمات تاکسیها استفاده کنند. این سامانه تاکسی از روز شنبه بهصورت رسمی رونمایی خواهد شد. چندماه زمان برد تا این پلتفرم راهاندازی شود و با شکست مواجه نشود.
قصد رقابت با بخش خصوصی نداریم
شهرداری تهران قصد رقابت با مجموعههای خصوصی را ندارد. ما بههیچعنوان دنبال تصدیگری نیستیم و برنامهریزیها بهگونهای است که از ظرفیت بخش خصوصی بهرهمند شویم و مردم با اطمینان از تاکسی استفاده کنند تا اتفاقات تلخ در این حوزه را شاهد نباشیم. سامانه تاکسیهای اینترنتی در قالب سرویس مدارس عادی، سرویس مدارس استثنایی و تمامی خدمات حملونقل عمومی غیرانبوهبر با همراهی و همکاری بخش خصوصی فعالیت خواهد کرد.
به صرفه و به صلاح مردم
قیمت دریافت شده از شهروندان در این نوع خدماتدهی نسبت به موارد مشابه کمتر خواهد بود. موضوع نرخگذاری تاکسیهای اینترنتی را درلایحه نرخ کرایه تاکسی در سال۱۴۰۴ به شورا ارائه دادیم و در این زمینه مصوبه داریم. به جهت اینکه نرخگذاری بسیار پیچیده است، یک تا 2ماه با همین مصوبه پیش خواهیم رفت. قطعا قیمت از دیگر شرکتها پایینتر است، اما اصلاحیهای برای نرخ کرایه ظرف یک تا 2هفته آینده ارائه میدهیم.
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند:با توصیههای رئیس شورا و تأکیدات مکرر ما درباره تاکسی اینترنتی، اتفاق خوبی در شهرداری رخ داد. باتوجه به اینکه سازوکار تعیین بهای خدمات تاکسیهای اینترنتی مشخص نشده، پرسش ما این است که قیمت این تاکسیها چگونه محاسبه خواهد شد؟
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا:در بحث هوشمندسازی و سازمان فاوا، برخی موارد نیاز به انتقاد دارد، اما برخی امور نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. مدیر پلتفرم شهرزاد از نخبگان این حوزه است و باید به این موضوع هم توجه کنیم.
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی:هنوز ۲ماه نگذشته که یکی از دختران این شهر را توسط مسافربر غیرمجاز از دست داده ایم. نیاز بود که در این زمینه ورود کنیم، اما اینکه تاکسی اینترنتی توسط شهرداری مدیریت شود یا بخش خصوصی، باید مورد بررسی قرار بگیرد.
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه:کار ارزشمندی صورت گرفته است. با احترام بهنظر دیگر اعضا، راهاندازی تاکسی اینترنتی، تاکسیداری نیست بلکه مدیریت و نظارت بر آن است. در مواردی باید قانون مبنا باشد و در اجرا دخالت نکنیم.
میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه:تاکسی اینترنتی یک نیاز و ضرورت است. بهعنوان کسی که تجربه کار در تاکسیرانی دارم، از این اقدام تقدیر میکنم. نمیتوان این پلتفرم را به یکی از شرکتهای تاکسیرانی داد؛ چراکه تعارض منافع ایجاد میشود.