• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2592
+
-

تاریخ نمایش ایران بر صحنه تئاتر نصر

محمدعلی نجفی در اختتامیه ششمین جشنواره تئاتر شهر از خریداری یکی از قدیمی‌ترین تماشاخانه‌های تهران و تبدیل آن به موزه خبر داد

تئاتر
تاریخ نمایش ایران بر صحنه تئاتر نصر

مرتضی کاردر/ خبرنگار:

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره تئاتر شهر عصر روز پنجشنبه هفتم دی‌ماه در پردیس تئاتر تهران در خاوران برگزار شد.

محمدعلی نجفی شهردار تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی مرادخانی مشاور هنری شهردار تهران، مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، پیمان شریعتی رئیس مجموعه تئاتر شهر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و هنرمندانی چون داریوش اسدزاده، مرضیه برومند، ایرج راد، اصغر همت، مجید قناد، مریم معترف، آرش عباسی، جهانگیر الماسی، اردشیر صالح‌پور، گوهر خیراندیش، حمیدرضا نعیمی، کریم اکبری‌مبارکه، حمید مظفری و حسین محب‌اهری در این مراسم حضور داشتند.

نخستین سخنران این مراسم محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران بود که در سخنانش با اشاره به سخنان شهردار تهران درباره اداره بخش‌های هنری شهر به‌دست شهرداری گفت: «دکتر نجفی هم درخواست و هم تأکید دارند که در شهرهای مدرن دنیا شهرداری است که فرهنگ و هنر را اداره می‌کند. هنر نمایش، جلوه و تجلی بیشتری در جامعه به‌عنوان هنر مادر دارد و در این ۶ دوره با همراهی صمیمی هنرمندان  این جشنواره رونق بسیاری گرفته است. بعد از اختتامیه جشنواره، با حمایت شهرداری و سازمان فرهنگی هنری و سالن‌های تئاتر باید این نمایش‌ها روی صحنه برود.»

محمدعلی نجفی، شهردار تهران سخنران اصلی آیین اختتامیه جشنواره تئاتر شهر بود. نجفی در سخنانش با اشاره به تأثیر تئاتر گفت: «مزیت تئاتر نفوذ عمیق و معنوی به ناخودآگاه روح انسان‌هاست. چیزی که می‌تواند اخلاق را تغییر بدهد همان مسئله‌ای است که به‌طور ناخودآگاه به افراد القا کند و تئاتر بزرگ‌ترین این ابزارهاست.

برگزاری این جشنواره اقدام بسیار شایسته‌ای بود. امیدوارم در سال‌های بعد این جشنواره با وسعت بیشتر و عمیق‌تر برگزار شده  و نقاط ضعف برطرف شود. ما باید کاری کنیم که جشنواره‌های شهر تهران تأثیرهای بسزایی داشته باشند.»

اما نجفی در سخنانش خبری داد که مژده‌ای برای همه اهالی تئاتر بود. او از خرید ساختمان قدیمی تئاتر نصر خبر داد و گفت: «حدود ۱۰سال پیش استاد انتظامی خواسته‌ای را درباره تئاتر نصر مطرح کردند که دوباره در اختیار هنرمندان قرار بگیرد. شهرداری از همان دوره تا به امروز تلاش کرد تا این خواسته تحقق یابد و دیروز قرارداد خرید تئاتر نصر به امضا رسید و روز شنبه تئاتر نصر به شهرداری تحویل داده می‌شود و مراحل تبدیل تئاتر نصر به موزه تئاتر شهر بسیار زود صورت می‌گیرد. » تئاتر نصر یکی از قدیمی‌ترین تماشاخانه‌های تهران است که در خیابان لاله‌زار قرار دارد. قدمت این تماشاخانه به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. این بنا در سال1381 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

برگزیدگان جشنواره تئاتر شهر

پس از سخنان نجفی  برگزیدگان ششمین جشنواره تئاتر شهر اعلام شدند. در بخش نمایش صحنه‌ای ابوالفضل شاه‌کرم برای کارگردانی نمایش سانتی‌متر تندیس بهترین کارگردان را به‌دست آورد. حامد ادوای کارگردان نمایش «خنکای ختم خاطره» و محمدامین رحیمی نیاکان و محمد نژاد کارگردانان نمایش «زمستان» تقدیر شدند. در بخش نمایشنامه نیز باز ابوالفضل شاه‌کرم برای نمایش سانتی‌متر جایزه بهترین نمایشنامه را به‌دست آورد. همچنین هیأت داوران از حسین پیرعلی برای نمایشنامه «هویت» و کیوان میرمحمدی برای نمایشنامه «جی» تقدیر کرد. روح‌الله امامی جایزه بهترین طراح صحنه را برای طراحی صحنه نمایش «رابطه» از آن خود کرد و پگاه ترکی جایزه بهترین طراحی لباس را برای نمایش «خنکای ختم خاطره» به‌دست آورد.

جایزه بهترین طراحی نور به حمید سلامی برای نمایش زمستان و جایزه بهترین طراحی صدا به علی کلانتری برای نمایش «فکت» تعلق گرفت.

جایزه بهترین بازیگر زن به تکتم رسو‌ل‌زاده بازیگر نمایش «زمستان» رسید. نیلوفر وهاب‌زادگان برای بازی در نمایش «فالش‌خوانی در چهارراه فخرآباد»، مونا سهراب حقیقت برای بازی در نمایش «خنکای ختم خاطره» و مرضیه موسوی برای بازی در نمایش «خنکای ختم خاطره» تقدیرشدگان هیأت داوران بودند.

عطا عمرانی برای بازی در نمایش «شرم و دغدغه» جایزه بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. هیأت داوران از محمدرضا ایمانیان برای بازی در نمایش «خنکای ختم خاطره» و محمد نژاد برای بازی در نمایش «زمستان» و هادی احمدی برای بازی در نمایش «فالش‌خوانی در چهارراه فخرآباد» تقدیر کرد.

همچنین جایزه نخست بخش نمایشنامه‌نویسی به محمدرضا قلی‌پور برای نمایش تروکاژ رسید. مهدی میرباقری برای نمایشنامه «کارما» و مهدی ایوبی برای نمایشنامه «مادر خانه» و مسعود صرامی برای نمایشنامه «آخر دنیا» جایزه‌های دوم و سوم را دریافت کردند. نیاز اسماعیل‌پور برای نمایشنامه «می‌رسم با تو به خانه»، سعیدرضا خوش‌شانس برای نمایشنامه «رویای کولی آشفته» تقدیرشدگان بخش نمایشنامه‌نویسی بودند. در بخش مسابقه تئاتر خیابانی علیرضا ترامشلو برای نمایش «درمانگران شهر» برنده جایزه طرح و ایده شد و هیأت داوران از محمدمهدی پازوکی برای نمایش «درمانگران شهر» و زهرا مریدی برای نمایش «دگردیسی» و حسنی قبادی برای نمایش «شهروند دات کام» و داوود براهیمی برای نمایش «معافیت پزشکی» در این بخش تقدیر کرد.

تندیس بهترین کارگردانی نمایش خیابانی نیز به داوود براهیمی برای نمایش معافیت پزشکی رسید و از مسعود براهیمی برای کارگردانی نمایش «آخر زمان» و محمدمهدی پازوکی برای کارگردانی نمایش «موفقیت» تقدیر شد.

ششمین جشنواره تئاتر شهر از 28آذر تا 7دی در پردیس تئاتر تهران در خاوران برگزار شد.

 

 

  امیدی برای قدم گذاشتن جوانان در راه ما 

بخش ویژه جشنواره تئاتر شهر نکوداشت داریوش مودبیان بود. صلاحی در بخش دیگر سخنانش به نکوداشت داریوش مودبیان اشاره کرد: ما این دوره را به نام داریوش مودبیان و برای تجلیل از او نامگذاری کردیم. پس از آن ایرج راد روی صحنه رفت تا درباره داریوش مودبیان سخن بگوید. راد گفت:« داریوش مودبیان بسیار فعال در عرصه هنر بود و سال‌های بسیاری نیز در عرصه ترجمه فعالیت می‌کرد. او به زبان انگلیسی و فرانسه تسلط دارد و برای من بسیار خوشحال‌کننده است که امروز از داریوش مودبیان روی این صحنه تجلیل می‌شود.» سپس داریوش مودبیان روی صحنه آمد و در سخنانش با سپاس از برگزار‌کنندگان نکوداشتش گفت: « امیدوارم این جشنواره همیشه ادامه داشته باشد و ما در کنار شما باشیم. شاید این تجلیل‌ها امیدی برای قدم گذاشتن جوانان در راه ما باشد. این کار همیشه برای من امری جدی در تلویزیون و تئاتر بوده است و من از شما برای این لحظه سپاسگزارم. » داریوش مودبیان کارگردان، بازیگر، نمایشنامه‌نویس و مدرس و مترجم تئاتر و ادبیات دراماتیک است که کارشناسی‌ارشد خود را در رشته مطالعات هنرهای نمایشی از دانشگاه سوربن دریافت کرده است و نزدیک به 40سال است که به فعالیت هنری در عرصه تئاتر و سینما و دانشکده‌های هنری مشغول است. مراسم تجلیل از مودبیان با حضور دکتر محمدعلی نجفی، داریوش اسدزاده، ایرج راد، علی مرادخانی و محمود صلاحی روی صحنه برگزار شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید