• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25768
+
-

مرهمی بر زخم‌های تن کوچک تو

یک کارشناس: کودکان بى‌سرپرست و بدسرپرست بیش از کودکان دیگر در معرض خشونت هستند

جامعه
مرهمی بر زخم‌های تن کوچک تو

ولید آلبوناصر| اهواز- خبرنگار: 


غروب است. در یکى از خانه‌هاى روستایى نه چندان دور از شهر شادگان، «حوراء» دخترک 4ساله با وحشت از خانه بیرون می دود. 
عموى حوراء با قدم‌هاى بلندش او را دنبال مى‌کند و در حیاط به او چنگ می‌اندازد. در همان حال کابل برق کهنه‌اى را که روى چهارپایه‌اى در گوشه حیاط است، برمی‌دارد و با آن به جان دخترک می‌افتد.

حوراء مثل مرغ سربریده در میان دستان عمویش می‌لرزد، اما نا و فرصت جیغ زدن ندارد. مادر دخترک جیغ و فریاد را سر می دهد و از همسایه‌ها کمک می‌خواهد. دختر 4ساله زیر سنگینی درد کابل از هوش می‌رود و همسایه‌ها از راه می‌رسند.

حوراء در بخش اطفال یک بیمارستان بستری می‌شود و عمویش به جرم ضرب و شتم کودک، بازداشت و روانه زندان می‌شود. این حال و روز خیلی از کودکان خوزستانی است. 
گرچه خیلی از آنها به اندازه حوراء شانس نمی‌آورند که کبودی‌های بدنشان که زیر مشت و لگد پدر و مادر و بستگانشان پیدا شده، رسانه‌ای شود. 
آنها کتک می‌خورند، زخم برمی‌دارند، بغض می‌کنند و هرگز دیده نمی‌شوند. هرگز. و با همان بغض قد می‌کشند و پیر می‌شوند و تمام.


شکنجه‌هایى که پنهان مى‌مانند

کودک‌آزاری از دیدگاه روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و حقوقدانان عبارت است از هر گونه رفتار اعم از فعل یا ترک فعلی که منجر به آسیب یا تهدید جسمى، روحى و روانى یا باعث سوءاستفاده‌هاى جنسى و بهره‌کشى از کودک مى‌شود.
جامعه ما با وجود ارزش‌ها و هنجارهاى دینى و اخلاقى و خطوط قرمز فراوانى که در این زمینه وجود دارد حوادث تلخ کودک‌آزارى در آن وجود دارد، به طوری که اخیرا شاهد خشونت‌هاى زیادى علیه کودکان و نوجوانان بودیم.
«صالح آلبوغبیش» استاد علوم اجتماعى، درباره خشونت علیه کودکان و نوجوانان در خوزستان مى‌گوید: برخى از خانواده‌ها خشونت علیه فرزندان را یکى از شیوه‌هاى تربیت مى‌دانند. 
بعضى از فرزندان هم به این وضعیت قانع هستند، چون از حقوق خود خبر ندارند و فکر می‌کنند همه‌جا همین منوال است.

وی یکى از مشکلات خوزستان را نبود آمار دقیق از خشونت علیه کودکان و انواع آنها مى‌داند و مى‌افزاید: خشونت رفتارى از بارزترین خشونت‌ها علیه کودکان است.
این مدرس معتقد است: اکثر مشکلات شخصیتى از این برخوردها ناشى مى‌شود و ضرورى است نهادها و سازمان‌هاى مربوطه به طور جدی به مسئله ورود کنند.


کودکان بی‌سرپرست

«جمشید معین رئیس» که بیش از ٨ سال ریاست بهزیستى در شهرستان‌هاى استان خوزستان را داشت، به همشهری مى گوید: عامل اساسى بروز خشونت علیه کودکان در خوزستان بى‌سرپرست یا بدسرپرست بودن است.
وی با اشاره به خشونتى که علیه کودکان اخیرا در ماهشهر و شادگان رخ داد مى‌گوید: نبود مادر یا پدر در خانواده زمینه خشونت را افزایش مى‌دهد، به‌خصوص زمانی که خلأ موجود توسط ناپدرى یا نامادرى پر شود.


تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان 

در حالی‌ که بسیاری از کودکان خوزستانی و دیگر کودکان کشورمان زیر بار خشونت گریه می‌کنند و دم نمی‌زنند، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، می‌تواند تحولی ساختارى در حمایت از این قشر ایجاد کند. نماینده شادگان در مجلس شوراى اسلامى به همشهری می‌گوید: با تصویب این قانون، دادگسترى‌هاى استان شعب رسیدگى به حقوق کودکان و نوجوانان را راه‌اندازى مى‌کنند و از این پس به شکل ویژه به مشکلات کودکان رسیدگی خواهند کرد. 
با تصویب این لایحه، دادگسترى هر استان با تشکیل معاونت یا اداره‌اى به عنوان مرکز حمایت از کودکان و نوجوانانِ قربانى خشونت عمل می‌کند.
حجت‌الاسلام‌ «مجید ناصرى‌نژاد» از دیگر فعالیت‌هاى این مراکز را هماهنگى میان قوه قضاییه و دیگر نهادها عنوان می‌کند و می‌گوید: با تشخیص رئیس قوه قضاییه علاوه بر مراکز استان‌ها، معاونتی هم در شهرستان‌هایى که وجود این مرکز ضرورى است راه‌اندازى مى‌شود.
وی از وظایف این مرکز را دخالت سریع، حمایت، تهیه گزارش و نظارت بر حسن اجرا عنوان می‌کند و می‌افزاید: این قانون علاوه بر کودکان، از نوجوانان تا ١٨ سال هم حمایت مى‌کند.

نماینده شادگان می‌گوید: این قانون سایر ارگان‌ها از جمله بهزیستى را موظف مى‌کند بیشتر وارد این موضوع شود و مددکاران اجتماعى نیز به‌ منظور انجام دادن تحقیقات به عنوان ضابط قضایى ورود کنند.


به سوی حذف خشونت

به نظر مى‌رسد با توجه به افزایش و تنوع خشونت علیه کودکان، در برابر مشکلات کودکان و آیندگان جامعه باید با حساسیت و دقت بیشترى عمل کنیم.
تصویب قانون منع خشونت علیه کودکان و نوجوانان و استقرار شعب رسیدگى به این مشکلات در دادگسترى‌هاى مراکز استان‌ها و شهرستان‌هاى بحرانى پرداختن به قضایاى کودک‌آزارى را آسان‌تر مى‌کند.
بى‌شک تلاش براى اطلاع‌رسانى و اعلام این خشونت‌ها مى‌تواند گامى به سوى از میان برداشتن انواع خشونت علیه کودکان و نوجوانان باشد.


مکث

 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، می‌تواند تحولی ساختارى در حمایت از کودکان و نوجوانان ایجاد کند
نماینده شادگان در مجلس: با تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، دادگسترى‌هاى استان شعب رسیدگى به حقوق کودکان و نوجوانان را راه‌اندازى مى‌کنند و از این پس به شکل ویژه به مشکلات کودکان رسیدگی خواهند کرد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید