• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25745
+
-

منطقه آزاد اردبیل در آستانه تصویب نهایی

نمایندگان با استفاده از تمام توان و ظرفیت‌های خود در تلاشند سایر نقاط استان هم از مزایای مناطق آزاد بهره‌مند شوند

ذره‌بین
منطقه آزاد اردبیل در آستانه تصویب نهایی

 پوپک قاسمی|  اردبیل- خبرنگار:

 هفته گذشته نمایندگان مجلس استان از تصویب منطقه آزاد تجاری اردبیل در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر دادند. تصویب منطقه آزاد در حالی خبر مسرت‌بخشی برای اهالی استان بود که حذف نمین از این منطقه باعث تلخکامی‌ و ایجاد حواشی شد. 

منطقه آزاد تجاری استان در سال 94 با موضوع الحاق بخشی از شمال استان به منطقه آزاد تجاری ارس در آذربایجان شرقی مطرح شد و بعد از آن به ایجاد منطقه مستقل در استان تغییر یافت. این موضوع از همان زمان درگیر کش و قوس‌های زیادی بود. موضوع الحاق یا ایجاد منطقه مستقل مدتی مورد بحث کارشناسان و مسئولان بود و بعد از ارائه لایحه به مجلس نیز نقشه این منطقه مورد مناقشه و بحث قرار گرفت و هر کدام از شهرستان‌های مرزی استان مانند بیله‌سوار، پارس‌آباد، گرمی، مشگین‌شهر، نمین و حتی سرعین نیز درخواست پیوستن به این منطقه را داشتند که بعد از بررسی‌های فراوان تنها 3 شهر شمالی استان یعنی پارس‌آباد، گرمی و بیله‌سوار در محدوده منطقه آزاد تجاری قرار گرفتند و این لایحه در مجلس منتظر مطرح شدن در صحن علنی شد. 

نمایندگان اردبیل، نیر، نمین و سرعین در دور جدید مجلس تلاش کردند نمین هم به این منطقه افزوده شود که با مخالفت کمیسیون اقتصادی مجلس مواجه شدند. این مساله در روزهای اخیر باعث حواشی زیادی در محافل سیاسی و اجتماعی استان شده است. 

در حالی که حذف نمین از لایحه منطقه آزاد تجاری اردبیل به دلیل اینکه در لایحه پیشنهادی دولت نبوده، اتفاق افتاده است عده‌ای دفاع نکردن نمایندگان شمال و جنوب استان از این الحاق را دلیل اصلی تصویب نشدن نمین در محدوده منطقه آزاد عنوان می‌کنند. 
نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: الحاق نمین به منطقه آزاد تجاری در لایحه دولت نبوده ولی نمایندگان اردبیل این موضوع را با هدف تصویب آن در کارگروه تخصصی پیگیری کردند که با مخالفت نمایندگان پارس‌آباد، بیله‌سوار، مشگین‌شهر و خلخال مواجه شد. 

«رضا کریمی» می‌افزاید: نمایندگان اردبیل هنوز هم پیگیر موضوع هستند تا مطالبه مردم نمین برای بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری و صنعتی محقق شود. 
کریمی بیان می‌کند: در یک سیاست‌‌گذاری درست و منطقی می‌‌توان از ظرفیت مناطق آزاد برخلاف برخی اظهارنظرها استفاده کرد، چراکه قرار نیست مناطق آزاد به محل واردات کالاها و اجناس خارجی تبدیل شود. منطقه آزاد اردبیل می‌‌تواند بارانداز کالا به کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان، آسیای میانه و روسیه باشد. 


دلیل حذف نمین

نماینده پارس‌آباد و بیله‌سوار در این زمینه اظهار می‌کند: تصویب منطقه آزاد تجاری مغان در کمیسیون اقتصادی مجلس با تلاش‌های مجمع نمایندگان استان بوده است.  «شکور پورحسین» می‌افزاید: امیدواریم این موضوع با همدلی و همکاری کلیه نمایندگان استان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مصوب شود، تا باعث توسعه متوازن استان و جبران محرومیت‌های گذشته شود.  پورحسین در مورد حذف نمین از منطقه آزاد تجاری اظهار می‌کند: با وجود تلاش نمایندگان استان در الحاق نمین به لایحه مناطق آزاد تجاری به دلیل درج نشدن این شهر در لایحه اصلاحی دولت و مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس، مورد الحاق قرار نگرفت. 


تلاش برای همدلی بیشتر

نماینده خلخال و کوثر در واکنش به اظهارات اخیر برخی نمایندگان تاکید می‌کند: لایحه منطقه آزاد اردبیل با حمایت تمام نمایندگان استان به مرحله نهایی رسیده است. 
«بشیر خالقی» می‌افزاید: برای تصویب این لایحه در کمیسیون اقتصادی، از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی و تلاش گسترده‌ای توسط نمایندگان و مدیران ارشد استانی صورت گرفته است. این لایحه با رایزنی‌ها و جلسات متعدد اکنون در مرحله تصویب نهایی قرار دارد، لذا انتظار می‌رود به جای صحبت‌های غیرواقعی و تفرقه‌انگیز با وحدت و همدلی تلاش کنیم تا ادامه راه را نیز با موفقیت پشت سر بگذاریم. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مخالفت نمایندگان شهرستانی با قرار گرفتن نمین در فهرست مناطق آزاد اردبیل اظهار می‌کند: بحث الحاق نمین به مناطق آزاد، از ابتدا هم در لایحه مطرح نشده بود و این کار بدون مشورت و اجماع نظر مجمع نمایندگان استان انجام شده است و در آن منافع کل استان لحاظ نشده بود و از طرفی الحاق مناطق بیشتر به این لایحه، احتمال رای‌آوری آن را پایین‌تر می‌آورد.

خالقی سخنان مطرح‌شده علیه نمایندگان شهرستانی را فاقد نگاه کارشناسی و جوسازی عده‌ای برای رسیدن به اهداف سیاسی خود می‌داند و تاکید می‌کند: نمایندگان استان در تلاشند با استفاده از تمام توان و ظرفیت‌های خود، سایر نقاط استان از جمله نمین، خلخال، مشگین‌شهر و... هم از مزایای مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی بهره‌مند شوند اما ارائه پیشنهادهای بیشتر نیز باید با انجام مطالعات بیشتر و کار کارشناسی دقیق‌تر انجام شود تا با افزودن شهرهای بیشتر، موجب ضربه زدن به دیگر مناطق استان نشویم و شانس رای‌آوری لایحه در مجلس ارتقا یابد. 


مزیت‌های منطقه آزاد تجاری

لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد و 12 منطقه آزاد تجاری سال گذشته در هیات دولت تصویب شد و برای عملیاتی شدن نیازمند تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی است. 
بهره‌گیری از قانون مزیت ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی منطقه، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی، مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی خاص در منطقه آزاد و بی‌نیازی به صدور روادید برای ورود و خروج اتباع خارجی از مبادی ورودی و خروجی مجاز منطقه از دیگر مزایای مناطق آزاد محسوب می‌شود. 
همچنین برخورداری از انواع معافیت‌های مالیاتی و امکان ورود ماشین‌ها، قطعات و مواد اولیه برای صنایع منطقه بدون عوارض گمرکی از دیگر مزایای چشمگیر مناطق آزاد است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید