• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25765
+
-

فراوانی بنزین در مازندران

عضو کمیسیون انرژی مجلس : برای تامین بنزین استان مشکل نداریم

گزارش
فراوانی بنزین در مازندران

اشکان جهان‌آرای|  ساری - خبرنگار:

بسیاری از مازندرانی‌ها هفته گذشته را با اضطراب خالی ماندن باک خودروهایشان گذراندند؛ اضطرابی که از فضای مجازی آغاز شد و به مرور از غرب به سمت مرکز و شرق استان کشیده شد و پمپ بنزین‌ها را به شلوغ‌ترین نقاط استان تبدیل کرد. ترافیکی که در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه مقابل بیشتر پمپ بنزین‌های استان و بهویژه جایگاه‌های سوخت ابتدای شهرها دیده می‌شد، تصویری شبیه به روزهای نایاب شدن بنزین بود. تصویری که ریشه درستی نداشت. 

چند تصویر از کمبود بنزین در برخی جایگاه‌های سوخت غرب استان و بروز اختلال در رساندن بنزین به چند جایگاه سوخت در این منطقه به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های شهری و منطقه‌ای استان منتشر شد و موجی از نگرانی درباره کمبود بنزین را به وجود آورد. هرچه گذشت گستره‌ بحث کمبود سوخت بیشتر شد و تا جایی پیش رفت که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پمپ بنزین‌ها در مناطق مرکزی استان مانند آمل و بابل و ساری پرترافیک‌ترین روزهای امسال‌ را به خود دیدند. این ترافیک بر اثر یک سوءبرداشت از اختلالی موقتی ایجاد شد و واکنش جامعه هم به آن مناسب
 نبود.
 صف‌های طولانی بنزین در شهرهای مختلف و هجوم ناگهانی مردم به پمپ بنزین‌ها سبب شد که در بسیاری از جایگاه‌ها نیز بنزین تمام و شائبه و شایعه کمبود بنزین و احتمال نایاب شدن آن تقویت شود. 

معاون عمرانی استاندار مازندران یکی از دلایل به وجود آمدن این وضعیت را بروز اشکال فنی در سیستم توزیع عنوان کرد که البته برطرف هم شد. به گفته «علی نبیان»، وجود ترافیک هم گاهی رسیدن سوخت به جایگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. او البته از همه مردم استان به دلیل این اختلال عذرخواهی هم کرد و از شهروندان خواست هنگام بروز چنین مسائلی شکیبایی به خرج دهند تا مشکلات ایجاد شده با سرعت برطرف شود. 


افزایش ناگهانی تقاضای بنزین 

موضوعی که معاون عمرانی استاندار مازندران در پایان اظهارات خود مطرح کرد، تقریبا در همه نقاطی که طی روزهای اخیر پمپ بنزین‌های شلوغی داشتند، دیده نشد. 

یکی از کارکنان پمپ بنزین در مسیر ساری - قائمشهر به همشهری گفت: تقریبا بیش از 50 درصد جمعیتی که در این چند روز برای بنزین در صف ایستادند، افرادی بودند که باک خالی نداشتند و نهایتا با 10 لیتر باک خودرویشان پر می‌شد. او اظهار کرد: کاملا طبیعی است که وقتی تقاضای بنزین ناگهان بیش از حد معمول شود، بنزین در جایگاه‌ها زودتر از زمان تامین سوخت و سوختگیری مجدد تمام شود و جایگاه‌ها نیز چاره‌ای جز تعطیل کردن نداشته باشند. «پدرام.ر» یکی از افرادی بود که چهارشنبه گذشته در صف طولانی پمپ بنزین میدان امام(ره) ساری منتظر نوبت سوختگیری بود. او گفت که نیاز ضروری به سوختگیری نداشت ولی در این جایگاه منتظر مانده بود تا باک خودروی خود را پر کند. 

بعضی افراد هم پس از پر شدن باک، مقداری بنزین هم در ظرف‌های 4 لیتری یا 20 لیتری ذخیره می‌کردند؛ اقدامی که علاوه بر خطرناک بودن، حتی در صورت واقعی بودن کمبود بنزین، اخلاقی نیست. این تصمیم شتابزده در ساری حادثه هم آفرید. ذخیره‌سازی بنزین توسط یک شهروند در منزل سبب آتش سوزی و وارد شدن خسارت به واحد مسکونی و سوختگی یک نفر شد.


بنزین گران نمی‌شود 

در حال حاضر پمپ بنزین‌های مناطق مرکزی مازندران شرایط تقریبا عادی‌تری دارند، اما هنوز شائبه کمبود سوخت در مازندران و احتمال نرسیدن بنزین بین مردم وجود دارد. این در حالی است که مساله کمبود سوخت به جز چند مورد در غرب استان که به سرعت برطرف شد، صرفا به دلیل افزایش ناگهانی تقاضای بنزین در مازندران بود که بر اثر یک سوءبرداشت و انتشار شایعه در فضای مجازی رخ داد. عضو کمیسیون انرژی مجلس در این زمینه تاکید کرد: هیچ نگرانی برای تامین بنزین وجود ندارد و این موضوع صرفا یک شایعه‌سازی و شیطنت بود که مردم باید آن را مدیریت کنند. 
«سید علی ادیانی راد» با بیان این‌که برای تامین بنزین استان مشکلی نداریم، گفت: این اطمینان را به همه مردم می‌دهیم که نه در تامین بنزین مشکلی وجود دارد و نه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین داریم. در مجلس هم برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم. 
مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه ساری نیز تایید کرده است که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد. 
«حسینعلی طالبی» گفت: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و بحث تغییر قیمت یا دونرخی شدن بنزین صرفا یک شایعه است. او به مساله همراه شدن جامعه با شایعات هم اشاره کرد و از مردم استان خواست که به مسائل مطرح شده در فضای مجازی اعتماد نکنند.وی بیان کرد: از مردم انتظار داریم که با مصرف درست و بهینه بنزین، به مدیریت مصرف سوخت کمک کنند.


به فضای مجازی اعتماد نکنید 

مدیرعامل شرکت توزیع فراورده‌های نفتی غرب مازندران گفت: عده‌ای از افراد در فضای مجازی سعی در تشویش اذهان عمومی و جو روانی جامعه داشتند و چند ساعت فضا را به سمت احتمال بروز مشکل در تامین سوخت یا گران شدن آن هدایت کردند. 
«تورج امانی» بیان کرد: خوشبختانه از روز جمعه وضعیت در جایگاه‌های سوخت غرب مازندران به حالت عادی بازگشته و خبری از صف‌های بنزین نیست. اگر جایگاهی هم به سوخت نیاز داشته باشد بلافاصله نیازش را رفع خواهیم کرد. طبیعی است که با افزایش ناگهانی تقاضای سوخت، سرعت خالی شدن مخازن جایگاه‌ها نیز بیشتر شود. 
این مسئول تاکید کرد: افزایش نرخ بنزین در دستور کار نیست، کمبود بنزین وجود ندارد و از مردم انتظار داریم که به شایعات مطرح شده در فضای مجازی بها ندهند. این شایعات طی 2 روز در مازندران هم ترافیک و نگرانی از تامین بنزین ایجاد کرد و هم تعامل اجتماعی و فرهنگ مدیریت بحران خود مردم را زیر سوال برد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید