• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25755
+
-

هوای اراک، قربانی صنایع

مدیرعامل انجمن ریه استان: به دنبال ایجاد یک بانک تنفس برای کاهش مشکلات مردم هستیم

سلامت
هوای اراک، قربانی صنایع

مریم جباری|  اراک- خبرنگار:

سال‌هاست که مردم مرکزی از مشکلات آلودگی هوا به خاطر صنایع آلاینده و حجم بالای تردد خودروها رنج می‌برند. همین امر باعث شده که هر روز بر تعداد بیماران ریوی و کودکانی که به آسم مبتلا می‌شوند در استان افزوده شود. همچنین مصرف دخانیات و استفاده از قلیان که این روزها در میان جوانان و نوجوانان رواج بسیاری پیدا کرده، مشکلات تنفسی را در میان آنها دوچندان کرده است. این روزها افزایش آمار مبتلایان به بیماری‌های ریوی، به یکی از نگرانی‌های مسئولان استان مبدل شده است و به همین منظور انجمن حمایت از بیماران ریوی که در اواخر سال 92 فعالیت خود را در 3 بخش آموزشی، بازتوانی و فرهنگی برای کمک به بیماران ریوی آغاز کرد، سعی دارد به مبتلایان به بیماری‌های ریوی استان کمک کند. 


ضرورت حمایت صنایع از انجمن بیماران ریوی

در این رابطه یکی از بیماران ریوی اراک با اشاره به مشکلاتی که برایش به خاطر آلودگی هوای شهر پیش آمده، می‌گوید: متأسفانه گران بودن و کمبود داروها به‌ویژه اسپری‌هایی که باید بیماران ریوی استفاده کنند، یکی از مشکلات و معضلاتی است که ما با آن درگیر هستم.
«سید مهدی شریفی» بیان می‌کند: برای درمان به پزشکان و متخصصان زیادی مراجعه کرده‌ام و بیشتر پزشکان من را به زندگی کردن در شهری که صنعتی نیست ترغیب می‌کنند، اما متأسفانه به دلیل اینکه محل کارم در اراک است، امکان جابه‏جایی محل زندگی‌ام را ندارم. البته این مشکل بسیاری از مردم استان است و باید مسئولان و همچنین واحدهای صنعتی آلاینده در استان و به‌ویژه اراک برنامه‌های حمایتی بیشتری از بیماران ریوی انجام دهند.


هزینه بالای پیوند ریه

«مهردخت نجفی» شهروند دیگری که 70 درصد ریه‌اش دچار مشکل شده و به‌سختی نفس می‌کشد، می‌گوید: برای اینکه بتوانم از این شرایط نجات پیدا کنم نیاز به پیوند ریه دارم که متأسفانه هزینه این پیوند بسیار بالاست و توان مالی انجام این کار را ندارم. هم‌اکنون از اکسیژن‌ساز برقی در منزل برای راحت‌تر نفس کشیدن استفاده می‌کنم و تا حد امکان از منزل خارج نمی‌شوم، زیرا هوای شهر به حدی آلوده است که افراد عادی نیز به‌سختی نفس می‌کشند.
افرادی که مانند من با مشکل تنفسی مواجه هستند، برای پیوند ریه اگر از نظر مالی مشکلی نداشته باشند، باز هم باید در صف طولانی پیوند قرار گیرند. 


نبود مراکز ارائه خدمات به بیماران ریوی

مدیرعامل انجمن ریه استان نیز در این زمینه می‌گوید: همواره مسئولان تنها به آمار بالای تولید و مزایای صنایع اشاره می‏کنند، این در حالی است که این صنایع و خودروهای سطح شهر، نفس کشیدن را برای مردم سخت کرده‌اند و هر روز بر آمار مبتلایان به بیماری‌های ریوی در استان و اراک افزوده می‌شود.
«رویا حسن‌زاده» بیان می‌کند: انجمن ریه استان در چند سال گذشته همواره تلاش کرده تا بتواند به عنوان حلقه‌ای واسط بین مددجویان، پزشکان، متخصصان، مراکز درمانی و دارویی، مشکلات بیماران ریوی استان را برطرف کند، اما متأسفانه به دلیل نبود حمایت و همکاری لازم نتوانسته این هدف را به‌خوبی محقق سازد. یکی از مشکلات اصلی این انجمن همکاری نکردن دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه و همچنین حمایت کم خیران است. علاوه بر آن مکان مناسبی برای فعالیت این انجمن وجود ندارد که بتوانیم به بیماران خدمات بهتری ارائه دهیم.

وی می‌افزاید: در صورت همکاری بخش خصوصی، دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد قطعاً گامی موثر به منظور رفع مشکلات بیماران ریوی برداشته خواهد شد. هم‌اکنون از تمامی ظرفیت‌هایی که در اختیار داشته‌ایم برای حمایت از این بیماران استفاده کرده‌ایم، اما متأسفانه با توجه به وضعیت و آمار بالای بیماران ریوی در استان به‌تنهایی نمی‌توانیم این مسیر را ادامه دهیم.
مدیرعامل انجمن ریه استان اظهار می‌کند: تعدادی از پزشکان در زمینه ویزیت رایگان بیمارانی که از نظر مالی با مشکل مواجه هستند، همکاری نمی‌کنند، در صورتی که اگر این حمایت‌ها وجود داشته باشد بسیاری از بیماران ممکن است به‌موقع درمان و بیماری آنها کنترل شود و افراد مبتلا به سرطان ریه نشوند. در صورت رسیدگی نکردن به بیماران ریوی امکان ابتلای فرد به سرطان ریه وجود دارد، بنابراین از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌هایی که در دستور کار این انجمن قرار گرفته می‌توان به اولویت داشتن برنامه‌های بازتوانی بیش از سایر برنامه‌ها اشاره کرد.

وی بیان می‌کند: ما به دنبال ایجاد یک بانک تنفس در این انجمن و در اختیار قرار دادن آن برای افرادی که مشکل ریوی دارند، هستیم. در این زمینه خانواده‌ای خیر که 2 فرزند خود را از دست داده قول انجام آن را داده، که لازمه این کار در اختیار داشتن مکان مناسبی برای انجمن است.
مدیرعامل انجمن ریه استان ادامه می‌دهد: در زمینه جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ریوی توجه به مسائل آموزشی و همچنین پیشگیری نقش تأثیرگذاری دارد و لازم است شهروندان آموزش لازم را در این زمینه ببینند تا بتوانیم هزینه‌های درمان را کاهش دهیم. قطعاً خودمراقبتی و همچنین آموزش می‌تواند آمار ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. وجود انجمن‌های حمایت از بیماران از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عوامل کوچک شدن بدنه دولت است که متأسفانه حمایت نکردن از این بخش‌ها به‌ویژه انجمن ریه استان باعث نیمه فعال ماندن این انجمن 
شده است.

وی اظهار می‌کند: در صورت حمایت بیشتر مسئولان و به‌ویژه خیران تشکیل پرونده برای افراد مبتلا به بیماری ریه به منظور حمایت در دستور کار قرار دارد، زیرا افراد بسیار زیادی در استان هستند که با بیماری‌های ریوی دست و پنجه نرم می‌کنند و از نظر مالی نیز در شرایط سختی قرار دارند.

مدیرعامل انجمن ریه استان مرکزی می‌گوید: بروز این بیماری علل و دلایل مختلفی دارد. در بعضی موارد یک سرماخوردگی معمولی ممکن است تبدیل به عفونت شود و در صورت درمان نشدن، بیماری‌ ریوی را در شخص ایجاد می‌کند. علاوه بر آن آلودگی هوا ناشی از فعالیت صنایع و تردد خودروها در سطح شهر این بیماری را تشدید می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید