• پنج شنبه 26 تیر 1404
  • الْخَمِيس 21 محرم 1447
  • 2025 Jul 17
سه شنبه 27 خرداد 1404
کد مطلب : 257396
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qYRJG
+
-

جنگ اقتصادی راهم می بریم

ابعاد مدیریت اقتصاد در شرایط جنگی در میزگرد تلویزیون همشهری بررسی شد

گزارش
جنگ اقتصادی راهم می بریم

احمد میرخدایی- روزنامه‌نگار

اقتصاد ایران از بامداد جمعه، 23خرداد 1404با تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی وارد دوره جدیدی شد. گرچه با این حمله که پاسخ سخت موشکی ایران را در پی داشت، شهرک‌نشینان صهیونیست با هجوم به فروشگاه‌ها شروع به انباشت آذوقه و مایحتاج کردند؛ اما در ایران بدون اغراق تسلط مردم بر اوضاع و مدیریت دولت بر بازار حفظ شده است.
پیرو این شرایط، تلویزیون اینترنتی همشهری با برگزاری سلسله میزگردهای تخصصی به بررسی ابعاد مختلف این رویداد می‌پردازد و در یکی از این
 نشست ها  با حضور سیدمهدی نیازی، قائم‌مقام و سرپرست اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت، به بررسی ابعاد مدیریت اقتصاد در شرایط جنگی پرداخته است.

مانور دوره‌ای مدیریت بازار
سیدمهدی نیازی:
 ما در طول سال، فارغ از اینکه چه اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد، به‌دلیل مناسبت‌های مختلف مانند شب عید،‌ماه مبارک رمضان، محرم و... همواره نوساناتی در عرضه و تقاضای کالا داریم و همیشه دولت‌ها به‌ویژه وزارتخانه‌های صمت و جهادکشاورزی از قبل برای مدیریت اوضاع برنامه‌ریزی می‌کنند. در این فرایند، دوره تأمین کالا متناسب با نیازهای مناسبت پیش از موعد برنامه‌ریزی می‌شود. با توجه به این تجارب و شرایط خاص کرونا و عملیات وعده صادق یک و 2، ایران نشان داد که با توجه به ظرفیت‌های کشور در تأمین نیازها، همیشه توانسته حتی در مواقعی که دنیا با بحران کالا مواجه می‌شود، در ایران چنین وضعیتی رخ ندهد.

تأمین نیاز با توان تولید داخل
ما نه‌تنها در داخل کشور مشکلی برای تأمین نیازها نداریم بلکه الآن بسیاری از این تولیدات در حال صادرات است و در بحث غذا از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خاورمیانه هستیم. حالا هم باوجود شرایط جنگی، هیچ مسئله‌ای ازنظر کمبود کالا یا محدودیت نداریم و ذخایر در بهترین وضعیت است.
با این وضعیت با اتکا به توان داخل و با برنامه‌ریزی خوبی که دولت انجام داده جریان تولید و توزیع و صادرات کالا هیچ مشکلی ندارد. البته ما در شرایط فعلی به‌دلیل عید غدیر و پس‌ازآن ایام محرم، تقاضای مورد انتظار و حساب شده‌ای داریم که مثل همیشه برنامه‌ریزی مقتضی برای آن انجام شده و با مدیریت صحیح، این دوره نیز می‌گذرد.

اهمیت اطمینان بخشی به مردم
دولت حتماً برنامه‌ریزی می‌کند مثل دستوری که بانک مرکزی برای تخصیص ارز واردات کالاهای اساسی و دارو صادر کرده است. این اتفاقات ضمن اینکه برای اعتمادسازی مؤثر است، می‌تواند اندک دغدغه‌های ماه‌های آتی را نیز برطرف کند. در این مقطع می‌توان به دولت پیشنهاد کرد که فرایند واردات کالاهای اساسی را راحت‌تر کند و مراحل ثبت سفارش و مجوزها تسهیل شود. همزمان بانک مرکزی در تأمین ارز با جدیت بیشتر و سرعت بالاتر عمل کند تا جریان واردات کالاهای اساسی روان‌تر شود.

تمرکز دشمن روی ذهن مصرف‌کننده
دشمن در عرضه‌های مختلف بیکار نمی‌نشیند و برای برهم زدن آرامش و ذهن جامعه کار می‌کند. این هنر ماست که اطمینان خاطر به مردم بدهیم. مسئولان باید اطمینان را به مردم بدهند و مردم هم باید شرایط را بسنجند و در زمین دشمن بازی نکنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید