• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 مرداد 1397
کد مطلب : 25657
+
-

عمومی شدن بیماری های قلبی



دکتر یحیی ابراهیمی|  خرم آباد- فوق تخصص قلب و عروق:

بیماری های قلبی و عروقی در حال حاضر در استان لرستان عمومی و شایع شده است. به گونه‌ای که حجم زیادی از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و کسانی که در بخش های بیمارستانی بستری می‌شوند مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی بوده و به همین دلیل عمده‌ترین علت مرگ و میر در لرستان با فاصله زیادی نسبت به سایر بیماری ها مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است. سکته در بیماری های قلبی بسیار شایع است و علت اصلی سکته‌های قلبی نیز فشار خون است که بین شمار زیادی از مردم شایع شده و کم و بیش افراد به آن دچار هستند.

با تغییرات فشار خون بروز سکته محتمل است؛ زیرا در چنین حالتی عروق شکننده می‌شوند و احتمال پارگی در بالاترین حالت ممکن قرار می‌گیرد و درصورت ایجاد لخته و یا پارگی شریان‌ها سکته های قلبی و مغزی رخ می‌دهند و عمده بیماران قلبی با چنین حالتی مواجه می‌شوند.
90درصد سکته های قلبی علت شان معلوم و مشخص نیست اما در 10درصدی که علت‌ها تقریبا معلوم است 80درصدشان نارسایی های کلیوی و 20درصد دیگر نیز علت‌هایی چون چاقی، تغذیه نامناسب،عدم تحرک، دیابت و... است که به بروز بیماری قلبی منجر می‌شود. شایع‌ترین موردی که در بیماری های قلبی ایجاد می‌شود کرونر است که درآن عروق با نارسایی منجر و تنگی عروق رخ می‌دهد و همین عامل باعث فوت و یا نارسایی افراد می‌شود و یا نارسایی ایجاد می‌شود و بعدها فرد به همین علت جان خود را از دست می‌دهد.

معمولا تنگی عروق در افراد منجر به آنژیوگرافی می‌شود اما 80درصد کسانی که آنژیوگرافی می‌کنند به دلیل نارسایی های قلبی و عروقی در سال های بعد ناچار به انجام عمل جراحی باز می‌شوند.
بر اساس اتخاذ یک شیوه درست، بیماری قلبی مدیریت شده و از بروز این بیماری پیشگیری شود اما در کل در سطح دنیا سکته قلبی امری شایع است؛ به طوری که بیماری های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و تصادفات 3 علت اصلی دلایل مرگ و میر هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید