شهریار آل شیخ| معاون برنامهریزی و توسعه شهردار مشهد :
برخی برنامهریزیها در مطرحکردن شهر، بدون اجرا میماند. در حالی که برنامهریزی و اجرا باید در کنار هم باشد و این نکته را در رویکرد برندینگ شهری در مشهد مد نظر داریم. چون مجموعه فعالیت ما در مشهد فراشهری است، برای برندینگ باید کار را خارج از شهر مشهد دنبال کنیم. تاکنون و در سالهای پیش در مشهد در حوزه معرفی شهر اتفاقاتی رخ داده است، اما به طور موضوعی برنامهریزی آن روی موضوع برندینگ نبوده است.
مشهد برند پایهای خود را دارد، اما شهرهای دیگر در این موضوع ساختاری و نظاممند رفتار میکنند. نظاممند شدن برندسازی مشهد نیازمند اجماع شهری است. این موضوع را شهرداری بهتنهایی نمیتواند اجرا کند و برای دستیابی به آن باید با سایر نهادهای شهر مشهد به توافق برسیم و همگرا باشیم. برگزاری همایش برندینگ از سوی انجمن مدیران صنایع نشاندهنده همت بخش خصوصی در این حوزه است و میتواند گامی در راستای این توافق و همگرایی باشد. برندینگ شهری از موضوعات مهم کنونی همه شهرها بهویژه شهرهای فعال در حوزه گردشگری است. برخی شهرها روی موضوع اقامت درون شهر و جذب نخبگان در زمینه ظرفیتهای کارآفرینی شهر، برخیها روی ظرفیتهای اشتغال و سرمایهگذاری و برخیها در موضوع گردشگری برای برندسازی
تمرکز دارند.
برند شهر مشهد، هم در نام و محتوا و هم در ساختار، متاثر از وجود بارگاه رضوی است. اینکه گردشگر با چه انگیزه و دیدگاهی وارد مشهد میشود، چه مدت عزم اقامت دارد و چه ذهنیتی در زمینه سرمایهگذاری و توسعه شهر نسبت به دیگر شهرها دارد، مجموعه برندینگ شهر مشهد را تشکیل میدهد.
از طرفی، اینکه تصور آنان از زیارت با چه فضای پیرامونی همراه است، بسیار مهم است. به طور مثال ظرفیتهای درمانی مشهد هم بخشی از برند زیارتی این شهر محسوب میشود و گردشگرانی که به نیت زیارت و شفا میآیند، از امکانات درمانی شهر استفاده میکنند. در مجموع تمام اقداماتی که میتوان انجام داد تا هم مفهوم زیارت را پررنگ کند و هم به فضای پیرامونی بپردازد، فعالیت در جهت برندینگ شهری در مشهد است.
میتوان در این حوزه از تجارب سایر شهرها بهره گرفت. برای مثال استانبول در زمینه برندینگ سرمایهگذاری زیادی انجام داده است. به طور مثال، سریالها و فیلمهایی که ساخته میشود با حمایت شهرداری است و رویکرد برندینگ شهری در آنها جدی است. مدیران شهری استانبول از قالب فیلم و سریال و سایر رسانهها استفاده کردند و حتی بسیاری از فیلمهای پرفروش لوکیشنی در استانبول دارند تا این شهر به عنوان مقصد سفر مطرح شود. این رویکردها در اقتصاد شهری بسیار مهم است.
چگونه در مشهد سرمایهگذاری کنیم
در همینه زمینه :