• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 11 مرداد 1397
کد مطلب : 25449
+
-

چه چیزی به نفع مصرف‌کنندگان خودرو است؟

 خبر:  برخی منابع آگاه از مخالفت شخص رئیس‌جمهور با آزادسازی قیمت خودرو خبر می‌دهند. ظاهرا آقای رئیس‌جمهور آزادسازی را با افزایش قیمت مترادف دانسته است.

 نقد: نگرانی رئیس‌جمهور از افزایش قیمت و زیان مصرف‌کنندگان واقعی خودرو با توجه به جایگاه ایشان درخور تقدیر است اما دکتر روحانی قطعا با خبر است که در چند‌ماه گذشته قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی متاثر از افزایش قیمت ارز، کاهش شدید واردات و همچنین برخی سیاستگذاری‌های شتابزده به‌شدت افزایش یافته است. وضع بازار خودروهای داخلی نیز دست‌کمی از بازار خودروهای وارداتی ندارد. در چند‌ماه گذشته برخی خودروهای داخلی در بازار تا 40درصد گران‌تر از قیمت کارخانه عرضه می‌شود و به‌دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد. فاصله قیمت کارخانه تا بازار برخی خودروهای مونتاژ داخل به 150میلیون تومان هم رسیده است.

همین موضوع یعنی قیمت‌‌گذاری دولتی خودرو در هفته‌های اخیر اجرای طرح‌های فروش و پیش‌فروش اینترنتی خودروسازان را با چالش‌های عجیبی مواجه کرده و گلایه‌ مصرف‌کنندگان واقعی خودرو را به‌دنبال داشته است. به‌نظر می‌رسد تداوم رویه فعلی عملا به نفع دلال‌ها در بازار خودرو است. با این شرایط، درصورت صحت نقل قول ذکر شده از دکتر روحانی، مشخص نیست که جناب رئیس‌جمهور دقیقا آزادسازی قیمت را مترادف با افزایش نرخ کدام خودروهای داخلی می‌داند؟ زیرا هم‌اکنون قیمت خودرو نه‌تنها به زیان مصرف‌کنندگان افزایش یافته، بلکه مسیر خرید خودرو هم پیچیده و دشوار شده است.

از طرف دیگر واقعیت آن است که خودروسازان به‌واسطه افزایش نرخ ارز، مشکلات به‌وجود آمده بر سر واردات مواداولیه و قطعات با دپوی 50هزار خودروی ناقص در کف کارخانه‌ها مواجهند، بنابراین با رشد هزینه تمام‌شده تولید، راه گریزی جز افزایش قیمت‌ها باقی نمانده است. بنابراین در این میان شاید بهترین راه اصلاح شرایط بازار و تعیین قیمت خودروهای داخلی براساس نظام عرضه و تقاضا در حاشیه بازار است تا هم مصرف‌کننده نفع ببرد و هم تولید‌کننده.

این خبر را به اشتراک بگذارید