• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 184015
+
-

حمایت از کدام مصرف‌کننده خودرو؟

  خبر: حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکنندگان، قیمت پایه علی‌الحساب خودرو چانگان را به بورس کالای ایران ابلاغ و اعلام کرد: قیمت پایه علی‌الحساب خودرو سواری چانگان اتوماتیک مدل CS35 PLUS، در شرکت سایپا معادل ۵۸۳ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۳۱۷ تومان برآورد می‌شود. البته هزینه اسقاط، مالیات، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث بر عهده مشتری است و به قیمت پایانی معامله در بورس اضافه می‌شود.
  نقد: به‌نظر می‌رسد این خبر به تحلیل نیاز ندارد، جز اینکه بخواهیم نام سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده را تغییر دهیم.
می‌پرسید چرا؟ صورت مسئله روشن است. امسال قرار است تا سقف یک میلیارد دلار و سال آینده تا سقف 2میلیارد دلار خودرو وارد بازار شود تا از مصرف‌کننده حمایت شود و قیمت خودرو در بازار به تعادل برسد. اما با الگوی فعلی، قیمت تمام‌شده همین خودروی چینی چانگان با قیمت پایه ‌ اعلام شده، احتمالا به 700میلیون تومان  نزدیک
می‌شود و احتمالا روی تابلوی بورس کالا بر اثر رقابت متقاضیان بیش از یک میلیارد تومان فروخته خواهد شد.
گفته شده مابه‌التفاوت این رقم به‌حساب خزانه دولت واریز خواهد شد تا بخشی از آن در قالب نوسازی صنعت خودرو در اختیار خودروسازان قرار ‌گیرد. البته بخش قابل‌توجهی هم به جیب
 دولت می‌رود.
سازمان حمایت با این حساب داعیه حمایت از کدام مصرف‌کننده را دارد؟ به‌واقع این شیوه واردات و قیمت‌گذاری به نام آزادسازی برای پوشش کسری بودجه از جیب خریداران خودرو خواهد بود و بعید است که قیمت خودرو را در بازار متعادل سازد.  
با این اشتباه عملا نه هدف دولت و نه مجلس مبنی بر واردات خودروهای اقتصادی محقق نمی‌شود و واردکنندگان هم به جای واردات خودروی مورد تقاضای سیاستگذاران ساماندهی خودرو، بیشتر دنبال هدف دیگری هستند. یک‌بار قانون را از نو باید نوشت یا خواند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید