1385: اگر میخواهیم از قافله پرشتاب حرکت جهانی عقب نمانیم، لازم است به آموزش و پرورش نگاهی بنیانی و اساسی داشته باشیم.
1386: دوران بلوغ یک انسان، دوران تحول و شکلیابی شخصیت ماندگار و طولانی اوست؛ جوان در این دوران در اختیار معلم است. معلم نه فقط با درس خود، بلکه با شخصیت خود روی دانشآموز اثر میگذارد.
1387: معلم، غیر از هویت شخصی خود، یک هویت معلمی دارد که متعلق به همه کسانی است که میتوانند از او بیاموزند و فرابگیرند. معلم، هویت جمعی دارد. ارزش معلم هم بهخاطر همین هویت معلمی اوست.
1388: لوح آماده ذهن کودک فقط با آموزش ساخته نمیشود، بلکه پرورش لازم دارد و این روند باید در «کتابهای درسی، انتخاب معلم و نظام آموزش و پرورش» کاملا مورد توجه قرار گیرد.
1389: اگر معلم به جایگاه و نقش خود توجه نداشته باشد، ممکن است انسانهایی در نقطه مقابل انسانهای مطلوب و مورد نیاز، تحویل جامعه دهد.
1390: آموزش و پرورش نیازمند تحول بر مبنای یک الگوی مستقل و پیشرفته ایرانی اسلامی است که پرورش انسانهایی مؤمن، متوکل، شریف، شجاع، مبتکر، صبور، امیدوار به آینده و دارای اخلاق نیک و قدرت خطرپذیری برای ورود به میدانهای جدید، نتیجه آن باشد.
1391: آموزش و پرورش باید برای نوجوانان و جوانان الگوسازی کند که بهترین الگوها نیز نوجوانان و جوانان شهید هستند.
1392: رسیدن یک جامعه به سرافرازی، رفاه، غنا، پیشرفت علمی، شجاعت، خردمندی، آزادگی و عقلانیت، در گرو آموزش و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان است و بخش عمدهای از این وظیفه بسیار مهم نیز بر عهده معلمان است.
1393: معلم، هم باید علم بدهد، هم باید روش تفکر و کار تفکر را بیاموزد، هم رفتار و اخلاقآموزی در کار او باشد. اگر تعلیم را یک معنای وسیعی بگیریم، این سه عرصه را شامل میشود.
1394: مسئولان دولت بهویژه مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش و پرورش و مسائل معیشتی معلمان نگاه ویژه و فراتر از دستگاههای دیگر داشته باشند و بدانند هرگونه هزینه در این مجموعه، سرمایهگذاری برای آینده و ایجاد ارزش افزوده است.
1395: ما باید شاخصهای ممتاز و برجسته را در دانشآموزمان زنده کنیم؛... در او مفاهیم جریانساز و عملساز را تولید کنیم: ایمان؛ اندیشهورزی، یاد بگیرد فکر کند؛ مشارکت اجتماعی، دوری از انزواهای اجتماعی نامطلوب؛ تکافل اجتماعی، اصلاح الگوی مصرف، تحمل مخالف، مؤدب بودن، تدین و اشرافی بار نیامدن[ازجمله این مفاهیماند].
1396: این سند ۲۰۳۰ یونسکو چیزی نیست که جمهوری اسلامی تسلیم آن شود. اصل کار غلط است؛ اینکه برویم سندی امضا کنیم و بعد بیسروصدا آن را اجرا کنیم، مطلقا مجاز نیست.
1397: آموزشوپرورش برای رسیدن به اهداف والای خود نیازمند نوسازی است و این نوسازی با تحقق سند تحول آموزشوپرورش، امکانپذیر است.
1398: پایهریز تمدن نوین، شما [معلمان] هستید، چون نیروی انسانی شایسته اگر نباشد، تمدنی بهوجود نخواهد آمد.
1399و 1400: بهدلیل همهگیری کرونا دیدار با معلمان برگزار نشد.
1401: بچهها ارزش مقاومبودن را بفهمند. اینکه یک ملت اجزایش اجزای مقاومی هستند، مقاوم یعنی چه؟... ما بایستی کاری کنیم که دانشآموز ما دارای هویت ملی بشود.
1402: معلم در واقع معمار آینده کشور است. امروز شما دارید فردای کشور را میسازید.
1403: دانشآموز بداند که تحصیل و کلاس درس قطعهای از حرکت عمومی پیشرفت و جزئی از ماشین عظیم پیشبرنده کشور و نظام است... دانشآموزان، جوانان و نوجوانان باید از منطق و عقلانیت سیاستها و رفتار نظام باخبر باشند.
جمعه 12 اردیبهشت 1404
کد مطلب :
254203
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/lOjX6
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved