
سند باغ چنگیزی به نام مردم
تملک باغ 1300متری و تبدیل آن به بوستان؛ خبر خوش پارلمان شهری به مردم

پریسا نوری-روزنامهنگار
سیصدوبیستمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ابراز تأسف اعضا از حادثه انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس و تسلیت به خانوادههای جانباختگان آغاز شد و رئیس پارلمان شهری بر لزوم بررسی دقیق و شفاف این رویداد تلخ تأکید کرد. در ادامه برخی اعضا تذکرات و پیشنهادهایی درخصوص موضوعهای مرتبط با حوزه شهری مطرح کردند که مهمترین آن تلاش برای افزایش سرانه فضای سبز پایتخت و حفظ باغهای تهران بود. در این میان خبرهای خوشی از افزایش سرانه فضای سبز تهران از صحن شورا مخابره شد. مهمترین موضوعات و مباحث طرحشده در این جلسه را در ادامه بخوانید.
یک خبر خوب برای تهرانیها
شاید این سؤال برای خیلیها پیش آمده باشد که جریمه قطع درختان تهران صرف چه اموری میشود؟ مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری در تذکر پیش از دستور، به این سؤال پاسخ میدهد و خبر خوشش تملک یک باغ هزار و 300متری در محله جمالزاده از درآمد جرایم قطع اشجار است. پیرهادی به تلاشهای مدیریت شهری برای افزایش بوستانها به 2هزار و ۴۳۲ بوستان اشاره وعنوان میکند: «هفته گذشته در محله جمالزاده پس از مدتها پیگیری، باغ چنگیزی با هزار و ۳۰۰ مترمربع مساحت به تملک شهرداری درآمد و وجه آن از محل جرایم قطع اشجار پرداخت شد.این بوستان تا پایان سال طراحی و اجرا و احداث خواهد شد.» او در ادامه درخواستی از حجتالاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه هم دارد؛«در محله فروزش در منطقه۱۱ محلی بالاتر از مهدیه قرار دارد که 2هزار مترمربع زمین در این محله در مالکیت سازمان اوقاف است و اگر اوقاف این زمین را به شهرداری واگذار کند، این محله که از سرانههای پایینی برخوردار است، میتواند از بوستان برخوردار شود.»
حتی اجازه قطع یک درخت را نمیدهیم
مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورا هم پس از ارائه گزارشی از همایش ملی حقوق شهروندی که هفته گذشته برگزار شد، از تبدیل باغهای سرسبز به برجهای بلند در آینده برای تامین منابع مالی شهرداری ابراز نگرانی کرد. اقراریان با بیان اینکه در حوزه فضای سبز باید استاندارد ما ۱۵مترمربع باشد اما حالا ۱۷مترمربع است، این تغییر را اتفاق و خبر خوبی میداند؛«امیدواریم تدابیر اندیشیدهشده در همایش حقوق شهروندی به نتایجی منجر شود که بتوان ریههای آلوده شهر را نجات داد.» رئیس شورای شهر هم در پاسخ به این نگرانی اطمینان میدهد که شورا با کمک و همراهی مردم جلوی قطع درخت و تخریب باغها را میگیرد و تا زمانی که این شورا برپاست، اجازه قطع حتی یک درخت را نمیدهد.
دستور جلسه اول
ادامه اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی
توضیح: پس از ارائه توضیحات، یک تبصره به اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران اضافه شد که براساس آن میزان تخفیف به جای ۲۲درصد به ۲۳درصد میرسد.
نظر شورا: این اصلاحیه با ۱۲رأی موافق به تصویب رسید.
دستور جلسه دوم
ساماندهی و بهرهبرداری از غرف و واحدهای شهر تهران
توضیح: برخی اعضا پیشنهادهایی طرح کردند.
نظر شورا: یک فوریت طرح با اکثریت آرا به تصویب رسید.
دستور جلسه سوم
بررسی 30پلاک ثبتی از لحاظ باغ یا غیرباغ بودن
توضیح: جعفر شربیانی، عضو هیأترئیسه شورا درباره هر پلاک اطلاعاتیرا بیان کرد.
نظر شورا: وضعیت 12باغ بررسی و با اکثریت آرا پلاکها باغ اعلام شد.
آمار نگرانکننده تصادفات در تهران
سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور، با این یادآوری که هفتم اردیبهشت، روز ملی ایمنی در حملونقل عمومی است، از آمار بالای تصادفات و کشتههای ناشی از حوادث رانندگی در پایتخت انتقاد و بر ضرورت اجرای برنامههای بلندمدت، توسعه حملونقل عمومی و ثبات مدیریتی برای کاهش سوانح تأکید و به موارد مختلفی اشاره کرد. طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت(WHO)، سالانه یک میلیون و ۳۵۰هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند. تعداد مجروحان ناشی از تصادفات در جهان بین ۲۰ تا ۵۰ برابر این رقم برآورد شده و این مسئله نشاندهنده اهمیت ویژه پرداختن به ایمنی حملونقل است. متأسفانه در کشور ما به ازای هر ۱۰۰هزار نفر، سالانه ۲۲نفر در تصادفات کشته میشوند و ایران در میان ۱۸۳کشور، رتبه ۷۲ را در میزان کشتهشدگان دارد.
خسارتهای جبرانناپذیر تصادفها
در کشورهای توسعهیافته برای کاهش تنها ۵درصد از آمار تلفات تصادفات، برنامههای بلندمدت چندساله تدوین میشود و این نشان میدهد که کاهش تصادفات کاری سخت اما ضروری است. خسارتهای مادی ممکن است قابل جبران باشد اما خسارتهای انسانی جبرانناپذیر هستند؛ هر فرد آسیبدیده بهمعنای آسیب به یک خانواده و درنهایت آسیب به جامعه است.
لزوم استمرار پویش «نه به تصادفات»
نباید پویش «نه به تصادفات» را حرکتی شعاری یا مقطعی دانست. این برنامه باید ساختاری و پایدار باشد و با برنامههای عملیاتی همراه شود. در بحث تصادفات، 3عامل انسان، راه و خودرو نقش اساسی دارند. در کشور ما متأسفانه وضعیت خودروها، راهها و رفتار رانندگان نیازمند بازنگری جدی است.
وقوع 2هزار و100 تصادف روزانه در تهران
بهطور متوسط روزانه ۲۱۰۰تصادف در تهران رخ میدهد و 2نفر در این شهر جان خود را بر اثر تصادف از دست میدهند. این آمار هشداردهنده است و نباید بهسادگی از کنار آن عبور کرد. برای کاهش این حوادث باید برنامههای مشخص، هماهنگ و مستمر ارائه شود.
لزوم رسیدگی به تردد موتورسیکلتها
وضعیت تردد موتورسیکلتها در شهر به مرحله بحرانی رسیده و شهروندان دیگر احساس آرامش در عبور و مرور ندارند. مدتی پیش مصوبهای در شورای ترافیک تهران درخصوص تشکیل کارگروه ویژه ساماندهی موتورسیکلتها لحاظ شد اما متأسفانه باوجود گذشت ماهها از این مصوبه، هنوز جلسهای برگزار نشده و این بیتوجهی قابلقبول نیست.
چمران در جمع خبرنگاران چه گفت؟
تکلیف طرح ترافیک مشخص شد
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه سیصدوبیستمین جلسه شورا به روال همیشه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها به این شرح پاسخ داد.
اجرای طرح ترافیک جدید: در اینباره معمولا پیشنهادهایی ارائه شده، اما بهصورت نهایی تاکنون چیزی به شورا نیامده است لذا فعلا تغییری شاهد نخواهیم بود تا زمانی که این راهکارها و پیشنهادها بهصورت رسمی ارائه شود و مورد بررسی قرار گیرد و پس از تصویب اعلام شود.
استفساریه حقوقی شورا برای ادامه کار شهردار تهران: هنوز این کار انجام نشده است. در حال انجام اقدامات حقوقی از طریق نمایندگان مجلس هستیم و همه آنچه در صحن مطرح شده، مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. اگر مورد تأیید باشد، استفسار میشود و اگر هم نباشد، چه مثبت و چه منفی قاعدتا نیازی به استفساریه نیست.
اعمال ضوابط سختگیرانه برای صدور پایان کار ساختمانها: این موضوع فعلا در حد پیشنهاد است و هنوز ابلاغ نشده است. شورا هم اصلا موافقتی در این خصوص ندارد. در شرایط نامناسب ساختوساز این تصمیم نمیتواند به نفع شهر و کشور باشد. اگر ضوابطی ضرورت اجرا دارد، یا ابلاغ شود یا درخصوص آن بحث و بررسی انجام شود. درصورت توافق و تأیید ضوابط مورد نظر هنگام صدور پروانه اجرایی خواهد شد. در جریان گفتوگوهایی هم که با سازمان میراث فرهنگی انجام شده موارد و نقاطی که قدمت تاریخی داشته و باید حفاظت شوند، معرفی شوند و قانون در مورد آنها اعمال شود. چنین چیزی اصلا عملی نیست و بهشدت با آن مخالفیم و قاعدتا وزارت راه هم در این زمینه بهتنهایی نمیتواند تصمیم بگیرد.
اقدامات آتشنشانی تهران درحادثه بندرعباس: بهمنظور مهار آتش و اطفای حریق، تیمی متخصص متشکل از 30آتشنشان از تهران با برخی تجهیزات لازم به محل اعزام شدهاند. امیدواریم هرچه زودتر این خطر رفع و مشکل پیشآمده خیلی زود مرتفع شود.
2432
تعداد بوستانهای پایتخت است که بخش زیادی از آنها در این دوره مدیریت شهری به بهرهبرداری رسیده است.
12
پلاک ثبتی با مصوبه شورا به تعداد باغهای تهران افزوده شد.