• دو شنبه 1 اردیبهشت 1404
  • الإثْنَيْن 22 شوال 1446
  • 2025 Apr 21
دو شنبه 1 اردیبهشت 1404
کد مطلب : 253340
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/76vgG
+
-

شارژ خودروهای برقی در پمپ بنزین‌ها

هزینه خدمات و جانمایی ایستگاه‌های ویژه خودروهای برقی در جلسه 318پارلمان شهری مورد رسیدگی ویژه قرار گرفت

گزارش
شارژ خودروهای برقی در پمپ بنزین‌ها

پریسا نوری-روزنامه‌نگار

برقی‌سازی‌ ناوگان حمل‌ونقل عمومی با هدف توسعه حمل‌ونقل پاک از سال گذشته در پایتخت کلید خورد و توسعه زیرساخت‌های آن در دستورکار مدیریت شهری قرار گرفت. در همین راستا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که روز گذشته در سیصدوهجدهمین جلسه شورای شهر تهران مورد توجه و بررسی اعضا قرار گرفت، جانمایی ایستگاه‌های شارژ خودرو و تعیین بهای خدمات شارژ این خودروها بود. محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران خبر از نصب جایگاه‌های شارژ در پمپ‌بنزین‌ها‌ داد و سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر از تعرفه شارژ خودروهای برقی رونمایی کرد. بخشی از صحبت‌های طرح‌شده در این زمینه را مرور می‌کنیم.

دستور جلسه چه بود؟
دستور جلسه اول: ادامه بررسی طرح انتظام‌بخشی و ایجاد شفافیت در گردش کار دبیرخانه کمیسیون ماده5
توضیح: برخی اعضا نظراتی طرح کردند و سپس حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و عمران شهردار تهران توضیحاتی ارائه داد.
نظر شورا: با حداکثر آرای موافق به تصویب رسید.

دستور جلسه دوم: بررسی لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران برای اخذ بهای خدمات ارائه شارژ وسایل حمل‌ونقل برقی در شهر تهران
توضیح: برخی اعضا پیشنهادها و نکاتی درباره جانمایی و بهای خدمات شارژ خودروهای برقی طرح کردند و محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران توضیحاتی دراین‌باره ارائه داد.
نظر شورا: با اکثریت آرا به تصویب رسید.

نرخ هر کیلووات‌ساعت شارژ تاکسی‌ها: 500تومان
هر روز خبری از ساخت و بهره‌برداری ایستگاه‌های شارژ شنیده می‌شود. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه این موضوع پدیده‌ای نو است که برای نخستین‌بار در کشور مطرح می‌شود، تأکید می‌کند که برای برآورد دقیق هزینه‌ها، شورا و کارشناسان رسمی دادگستری بررسی دقیقی انجام داده‌اند. او توضیح می‌دهد: تعرفه برق ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی با تعرفه سایر مصارف برابر است و این تعرفه از طبقات مختلفی مانند چاه‌های آب کشاورزی تا مصارف تجاری متغیر است و نرخ ایستگاه‌های شارژ براساس آن محاسبه می‌شود. درحال‌حاضر چند ایستگاه شارژ در تهران فعالند که برخی متعلق به شهرداری و برخی دیگر متعلق به سایر نهادها هستند؛ اما تاکنون نرخ مشخصی نداشته‌اند. با این مصوبه، برای بخش خصوصی که در آینده قصد راه‌اندازی ایستگاه شارژ ‌ دارد، نرخ‌های مشخصی تعیین شده است. براساس برآورد ما هزینه هر کیلووات‌ساعت شارژ برای تاکسی‌ها ۵۰۰تومان و برای خودروهای شخصی حدود ۹۵۰تومان خواهد بود. به‌عنوان مثال یک تاکسی برای یک ساعت شارژ باید مبلغ 5هزار تومان بپردازد.

توسعه جایگاه‌های شارژ برقی در سراسر کشور
محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران هم که با یک خبر خوش در صحن شورا حاضر شده، توضیحاتی درباره جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی می‌دهد. او با این مقدمه که علاوه بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی، در بخش خودروهای شخصی نیز دولت و شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، کرمان‌موتور و... تعداد زیادی خودروی برقی وارد کرده‌اند، تأکید می‌کند که مردم می‌پرسند جایگاه‌های شارژ کجاست؟ پاسخ این است که خوشبختانه دولت با هوشمندی برای مجموعه‌های تحت نظارت خودش پایه‌ای گذاشته که به کل کشور هم تسری پیدا می‌کند؛ چراکه قرار است جایگاه‌های شارژ در مسیرهای بین‌شهری و کلانشهرها و جایگاه‌های پمپ‌بنزین توسعه یابد. این اتفاق به‌معنای آن است که دولت برای حرکت به سمت برقی‌سازی‌ و توسعه حمل‌ونقل پاک در کشور مصمم است و ایده‌هایی دارد. اگر موتورسیکلت‌های برقی هم توسعه پیدا کند، شرایطی را پیش‌بینی کرده‌ایم که امکانات شارژ این موتورها نیز تأمین شود. هم‌صدایی در دولت برای تعیین تعرفه مصرفی خودروهای برقی وجود دارد تا توجیهی برای رانندگان وجود داشته باشد و این رقم در داخل شهرها و جاده‌ها یکسان است. تلاش ما بر توسعه جایگاه‌های شارژ برای تمامی وسایل حمل‌ونقل برقی متمرکز است. هماهنگی کاملی در دولت برای تعیین تعرفه مصرف خودروهای برقی وجود دارد تا این تعرفه برای رانندگان توجیه اقتصادی داشته باشد. این نرخ در داخل شهرها و جاده‌ها یکسان خواهد بود.

شارژ خانگی و تاکسی‌های هیبریدی
همچنین مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران 2پیشنهاد برای توسعه حمل‌‌ونقل برقی دارد و می‌گوید: برای کاهش وابستگی به ایستگاه‌های شارژ بزرگ، باید امکان استفاده از شارژرهای خانگی فراهم شود؛ رانندگان تاکسی یا خودروهای سواری برقی می‌توانند شب‌ها در منزل با برق معمولی و طی ۸ تا ۱۰ساعت، خودروهای خود را شارژ کنند، بدون نیاز به دستگاه‌های شارژ پیچیده. برای تاکسی‌های برقی می‌توان از سیستم هیبریدی با موتور بنزینی کوچک استفاده کرد که به‌صورت مداوم باتری خودرو را شارژ می‌کند. این روش، مشابه خودروهای هیبریدی، نیاز به شارژرهای خارجی را به حداقل می‌رساند، مگر در شرایط خاص. چنین سیستمی با شارژ خودکار حین حرکت، مشکلات مربوط به زیرساخت‌های شارژ را خودبه‌خود برطرف خواهد کرد. شهرداری و شورا باید با تشویق این 2رویکرد، یعنی شارژ خانگی و توسعه تاکسی‌های هیبریدی، گام‌های مؤثری برای حل معضل زیرساخت‌های شارژ بردارند تا استفاده از خودروهای برقی در تهران تسهیل شود.

مقایسه ‌نرخ بهای شارژ خودروهای برقی و بنزین یارانه‌ای برای پیمایش در مسافتی مشخص

20کیلووات ساعت

 برای پیمایش 100کیلومتر
50کیلووات ساعت
 برای پیمایش 250کیلومتر
15لیتر بنزین
برای پیمایش 100کیلومتر
هزینه 100کیلومتر پیمایش با بنزین یارانه‌ای
22هزار و 500تومان
هزینه 100کیلومتر پیمایش با برق
 22هزار تومان
32هزار تومان
قیمت برق در زمان پرباری است.
۴۰ تا 60دقیقه برای شارژ DC و ۸ تا ۱۰ساعت برای شارژ AC زمان نیاز است.

ارائه تخفیف به شهروندان
سیدجعفر تشکری‌هاشمی در حاشیه سیصدوهجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران توضیحاتی درباره نرخ‌های جدید حمل‌ونقل عمومی که از امروز اعمال می‌شود، داد.
از اول اردیبهشت۱۴۰۴ نرخ‌های جدید حمل‌ونقل عمومی اعمال می‌شود. بر این اساس در مترو برای کسانی که کارت‌بلیت شخصی‌سازی‌شده دارند، ۱۵درصد افزایش نسبت به سال قبل پیش‌بینی شده و بهای کارت‌بلیت عمومی مترو نیز ۲۵درصد افزایش می‌یابد.

نرخ کارت‌بلیت برای کسانی که از اتوبوس تندرو استفاده می‌کنند ۲۵درصد افزایش یافته است. برای خطوط عادی نیز میزان افزایش ۳۶.۸درصد اعلام شده است.

کرایه تاکسی‌ها با توجه به اینکه متعلق به بخش خصوصی و مردم هستند، براساس نرخ اعلامی وزارت کشور با افزایش ۳۶.۸درصدی روبه‌رو خواهد بود. از 50 تا ۱۰۰درصد تخفیف برای معلولان، افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و سالمندان و دیگر اقشار پیش‌بینی کرده‌ایم. برای مثال دانش‌آموزان و دانشجویان نیز ۵۰درصد تخفیف استفاده از مترو و اتوبوس دارند.

 ۷روز اول مهر استفاده از مترو و اتوبوس برای دانش‌آموزان و دانشجویان رایگان است. افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های برخط به اقتضای شرایط ترافیکی از منفی۵۰ تا مثبت۵۰درصد متغیر خواهد بود تا در ساعات اوج ترافیک جذابیتی برای رانندگان نیز ایجاد شود.

چمران در جمع خبرنگاران چه گفت؟
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه سیصدوهجدهمین جلسه شورا در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سؤالات آنها پاسخ داد.
  وعده وزارت نفت مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت خرید تاکسی‌های برقی به رانندگان: میزانی که قرار بود وزارت نفت برای خودروهای برقی بپردازد، در قالب وامی بود که با هماهنگی و همکاری سازمان برنامه‌وبودجه و شهرداری تنظیم و عملیاتی و نحوه دریافت آن نیز اعلام شد. رقم این وام بالاست؛ تسهیلاتی که پرداخت می‌شود نباید بهره بالایی داشته باشد. وزارت نفت دراین‌باره بیان کرده که این مبلغ باید به‌تدریج و پس از پیمایش پرداخت شود. برای این منظور صندوق اعتباری ایجاد شده که این تسهیلات از طریق آن و با تامین وزارت نفت پرداخت می‌شود. معتقدم اگر در این زمینه خودروهای فرسوده از چرخه خارج شوند، اقدام بزرگی است.
  افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل از اول اردیبهشت: نرخ بلیت اتوبوس و مترو که مشخص است و دقیقا براساس پیمایش و به میزان تعیین‌شده است؛ اما در مورد تاکسی‌ها شماره‌هایی اعلام شده که مربوط به سازمان تاکسیرانی است. در مورد تاکسی‌های خطی نیز مشکلی در اجرای قانون و مصوبات وجود ندارد. برای تاکسی‌های گردشی نیز همان مشکل همیشگی مطرح است که دراین‌باره همواره درخواست کرده‌ایم براساس برنامه و سامانه مشخصی باشد تا مردم بتوانند به‌صورت الکترونیک آن را بپردازند و مشکلی درخصوص پرداخت کرایه ایجاد نشود.
‌  بافت فرسوده تهران: بافت فرسوده تهران گسترشی نداشته و حتی میزان نوسازی بیشتر از میزان تعیین‌شده براساس قانون است. این امر به‌دلیل امتیازاتش در دوره دوم برای این منظور لحاظ و اجرایی شد. در گام بعدی مجلس شورای اسلامی نیز تصویب کرد در بافت فرسوده 50درصد در عوارض بافت فرسوده تخفیف داده شود که این میزان در شورا حتی به 100درصد تخفیف رسید. درواقع عوارض بافت فرسوده به صفر رسید و جرایمی که دلیل دیگری هم داشت، بخشیده شد تا مشوقی برای نوسازی بافت فرسوده باشد. در تهران بیشترین صدور پروانه برای بافت فرسوده است و در این زمینه منطقه15 رتبه نخست را دارد که بیشترین نوسازی در این منطقه انجام می‌شود. این که گفته می‌شود بافت فرسوده اضافه شده است، نتیجه تغییر معیارهای بافت فرسوده است؛ یعنی بافت ناپایدار را هم درون بافت فرسوده قرار دادند که برای این منظور نیز امتیازاتی درنظر گرفته شد.

















 

این خبر را به اشتراک بگذارید