
هنرپیشه بدونگیشه
«عینک قرمز» با بازی بهداد شکستخورده بزرگ گیشه امسال است

شقایق عرفی نژاد-روزنامهنگار
حامد بهداد پس از این که سال گذشته با کمدی «مفت بر» علاقمندان سینمای ایران را حیرت زده کرد،امسال با یک کمدی دیگر آمده است؛ فیلم «عینک قرمز» که در انتهای جدول گیشه قرار گرفته است. با این استقبال ضعیف،شاید این آخرین کمدی حامد بهداد باشد.بازیگری که به نظر می رسد انتخاب مناسبی برای فیلم های کمدی نیست.
«عینک قرمز» در انتهای جدول گیشه
5فیلم از 8فیلم نوروز1404 از 8اسفند سال پیش روی پرده رفته و حالا بیش از یک ماه است که روی پردهاند. از میان آن 3فیلم دیگر یکی سوم، یکی نهم و یکی پانزدهم اسفند روی پرده رفته است.
مطابق انتظار، «دایناسور» مسعود اطیابی با بازی پژمان جمشیدی و امیر جعفری که از چرخه کمدیهای چند سال اخیر است، در گیشه از هر 7فیلم دیگر موفقتر بوده است. تا زمان نگارش این گزارش، این فیلم حدود 89 میلیارد تومان در گیشه فروخته است و در صدر جدول فروش قرار دارد.
«موسی کلیمالله(ع)» ابراهیم حاتمیکیا با بهرهمندی از تبلیغات فراوان تلویزیونی در جایگاه دوم فروش است، اما حتی نصف «دایناسور» هم نفروخته و فروشش به40 میلیارد تومان رسیده است.
«کوکتلمولوتف» ساخته حسین دوماری در جایگاه سوم جدول فروش نوروزی است که با اینکه کمدی است و در آن امین حیایی و احمد مهرانفر و پژمان جمشیدی بازی میکنند فقط حدود 34 میلیارد تومان فروخته است.
«رها» با 20 میلیارد تومان، «پسر دلفینی» با 23 میلیارد تومان، «بامبولک» با 6میلیارد تومان، «پیشمرگ» با 8 میلیارد تومان و «عینک قرمز» فقط با 770 میلیون تومان در رتبههای بعدی جدول فروش نوروزی هستند. شکستخورده بزرگ گیشه نوروزی بیشک کمدی «عینک قرمز» ساخته حسین مهکام با بازی حامد بهداد است که اصرارش به حضور در نقشهای کمدی نهتنها در گیشه پاسخ خوبی نگرفته، بلکه شاید ادامه حرفه او را به مخاطره بیندازد.
جوان عاصی کمدین نمی شود
بهداد سال گذشته در کمدی «مفتبر» عادل تبریزی بازی کرد و فیلمش با 26میلیارد تومان فروش در جایگاه16 جدول فروش سال1403 قرار گرفت. سال1402 هم بهداد باز در همکاری با عادل تبریزی در کمدی «گیجگاه» بازی کرد که فیلمش با 16میلیارد فروش رتبه11 جدول فروش سالانه را به خود اختصاص داد.
صرفنظر از اینکه در 2فیلم تبریزی بازی بهداد مبتنی بر ادا و اطوارهای کلیشهای و فیگورهای کاریکاتوری بود که نتوانست همراهی مخاطب را جلب کند، شکست «عینک قرمز» ثابت میکند که مشکل اصلی کمدیهای بهداد نه کارگردان است و نه داستان و فیلمنامه، بلکه تماشاگر اساسا بهداد را در نقشهای کمدی نمیپذیرد. برخلاف جواد عزتی که تماشاگران عام او را هم در نقشهای کمدی میپذیرند و هم در نقشهای جدی، بهداد با شمایلی که از خودش در طول سالهای کاریاش به وجود آورده، ذهنیتی به تماشاگر داده که اجازه پذیرش او را در نقشهای کمدی نمیدهد. جوان عاصی و زخمیای که همیشه انفجاری عصبانی میشود و خودش را بهشدت بروز میدهد در ذهن سینماروهای ایرانی نمیتواند مورد خوبی برای ایفای نقشهای کمدی باشد. در همین جشنواره سال پیش، بازی بهداد در نقشی درونی و کنترلشدهتر از سایر نقشهای جدیاش در «پیرپسر»، بهرغم اینکه بهترین بازیاش هم نیست، بسیار مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفت. بماند که بهداد اساسا بازیگر پرفروشی نیست و اصرار به استفاده از او در فیلمهای کمدی که با هدف فروش بالا در گیشه ساخته میشوند، جای سؤال دارد. شاید شکست «عینک قرمز» پایان فعالیت بهداد در ژانر کمدی باشد. از طرف دیگر، اکران 2فیلم «شوهر ستاره» و احتمالا «پیرپسر» میتواند مسیر خروج از جاده کمدی را به او نشان دهد و دوباره او را در جاده کمدستاندازتر درامهای اجتماعی قرار دهد.