• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 مرداد 1397
کد مطلب : 25226
+
-

چاه‌های فارس تشنه‌اند

میزان هدررفت آب در شبکه آبرسانی روستایی فارس 35 درصد است

آب
چاه‌های فارس تشنه‌اند

میانگین عمق چاه‌های فارس بیش از میانگین کشوری است و در برخی از مناطق، عمق چاه‌های استان به ۵۱۰ متر رسیده که در کل کشور بی‌سابقه است.
به گزارش تسنیم، با محدود شدن منابع آبی در استان‌ها به خصوص فارس، مقوله جدیدی به علم شناخته شده انسانی اضافه شده که آن اقتصاد آب است. اقتصادی که در تمامی زیرشاخه‌های علوم روابط انسانی وارد شده و تغییرات زیادی را نیز در آن به وجود آورده است.
اقتصاد آب به چگونگی تولید، توزیع و مصرف آب می‌پردازد. وقتی آب به عنوان یک کالا جنبه اقتصادی به خود می‌گیرد که به لحاظ منابع، کمیاب و به راحتی و بدون هزینه در دسترس قرار نگرفته و تولید و توزیع آن هم با ارزش افزوده همراه باشد.

انحراف قیمت‌های نسبی از مقادیر تعادلی مهم‌ترین مشکل بخش آب محسوب می‌شود. این انحراف‌ها تبعاتی مانند افزایش روزافزون تقاضا، افزایش شدید هدررفت، کاهش شدید سرمایه‌گذاری و روزآمد نبودن فناوری تولید و عرضه آب را به دنبال داشته است.
توافق زیادی بین اقتصاددانان بخش آب وجود دارد که قیمت می‌تواند نقش مهمی در مدیریت منابع آب ایفا کند؛ چه آنکه قیمت، ارزش و میزان کمیابی آب را به بهترین شکل ممکن انعکاس می‌دهد.


وضعیت بحرانی

 پروفسور «عزت‌الله رئیسی اردکانی» پدر علم هیدروژئولوژی ایران در خصوص وضعیت آب در فارس و به ویژه شهرستان‌های استان گفت: فارس از شرایط بحرانی نیز گذشته است؛ زیرا مدت‌های زیادی است که در خصوص مشکلات آبی در این استان صحبت شده است اما اقدامات عملی مناسبی تاکنون صورت نگرفته است.

رئیسی با بیان این که اسنادی وجود دارد که از 4 دهه قبل نباید در برخی از شهرستان‌های استان نسبت به کشاورزی اقدام می‌شد، اظهار کرد: براساس آمارهایی که وجود داشته است نباید در برخی از نقاط استان چون جهرم از حدود 40 سال قبل کشاورزی انجام می‌شد اما این موضوع تا آنجا پیش رفت که اکنون در برخی از این نقاط عمق چاه‌ها به بیش از 500 متر رسیده است.

وی اظهار کرد: با افزایش روز افزون مصرف و عدم‌مدیریت منابع آبی در استان، شاهد مصرف ذخایر زیرزمینی بوده‌ایم به گونه‌ای که لایه‌های پوسته زمین که میان‌شان آب وجود داشته اکنون خالی است. برخی از فرونشست‌هایی که در استان روی داده نیز به همین دلیل بوده است. 


مدیریت آب مورد غفلت واقع شده

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: در شرایط کنونی نباید دنبال مقصر باشیم بلکه باید راهکارهایی برای استفاده بهینه و مناسب برای استفاده از حداقل منابع آب موجود ارائه شود.
«صادق حمیدیان» اظهار کرد: در طول سال‌ها مدیریت آب در کشور ما به دلایل مختلف مورد غفلت واقع شده و در شرایط کنونی کوتاه شدن دست منفعت و مصلحت‌طلبان از منافع آب، اجرای عدالت و قوانین یکسان برای همگان در هر سطح باید فصل‌الخطاب باشد.
وی معتقد است که وضعیت امروز آب در کشور نتیجه عملکرد بد در گذشته است.


فرسودگی خط انتقال آب روستاها

آنگونه که مدیرعامل آبفای روستایی بیان کرده است: 6 هزار کیلومتر از شبکه آب روستایی یعنی بیش از 30 درصد شبکه آب و فاضلاب روستایی فارس فرسوده و برای اصلاح آن به 350 تا 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. این در حالی است که هر مشترک روستایی استان ماهانه 25 متر مکعب آب مصرف می‌کند. وی با بیان اینکه میزان هدررفت آب در شبکه آبرسانی روستایی فارس 35 درصد است، افزود: میانگین عمق چاه‌های فارس بیش از میانگین کشوری است.
آن چیزی که حائز اهمیت است تأثیر آب و وجود این مایه حیاتی بر زندگی افراد است و نباید فراموش کنیم که بهینه مصرف کردن منابع حیاتی شاید یکی از مصادیق اقتصاد آب باشد و اگر بهینه و صحیح مصرف نکنیم شاهد مهاجرت از مناطق جنوبی کشور به مناطق شمالی آن خواهیم بود و دیگر از استان فارس که مهد تمدن و توسعه‌یافتگی بشری بوده خبری نخواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید