• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 19 دی 1401
کد مطلب : 182290
+
-

دریا داریم ولی سدها تشنه‌اند

35/7درصد از ظرفیت مخازن سدهای کشور آب دارد و 64/3درصد آن خالی است

فشار تدریجی خشکسالی به ذخایر آبی سدها باعث شده به‌طور میانگین نزدیک به دوسوم مخازن سدها خالی از آب باشد. در این میان گرچه سیاست‌های انقباضی وزارت نیرو توانسته خروجی آب سدها را به نسبت ورودی تعدیل کند؛ اما این سیاست نیز فقط به امید عبور از بحران کم‌آبی تا بروز ترسالی انجام شده و در بلندمدت نمی‌تواند به پاک شدن صورت‌مسئله بحران سدها منجر شود.
به‌گزارش همشهری، آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد از مجموع ظرفیت 50.5میلیارد مترمکعبی سدهای مخزنی کشور، فقط 18.04میلیارد مترمکعب آب در این مخازن ذخیره شده و سدها همچنان با تراز منفی آب مواجه هستند. در دوماهه پاییز امسال، 2.5میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدها شده که 18.7درصد بیش از مدت مشابه سال قبل است و در مقابل 3.6میلیارد مترمکعب خروجی آب از سدها بوده است که از افت 4.3درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.

بده بستان آبی سدها
بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد مساعد ورودی آب در دوماهه امسال، از یک‌سو ناشی از بهبود نسبی بارش‌های جوی نسبت به سال قبل بوده و از دیگر سو نشانه افزایش شتاب ذوب ذخایر برفی در بالادست است که در جای خود یک معضل جدی محسوب می‌شود که قادر است در بلندمدت، پایداری آبی سدها را به چالش بکشد. در آن‌سوی ماجرا و در شرایطی که ورود آب به سدها با رشد 18.7درصدی مواجه شده، متولیان حوزه آب، خروجی سدها را 4.3درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش داده‌اند تا میزان پرشدگی سدها به‌خصوص در سدهایی که حجم ذخیره آنها به خط قرمز تأمین آب نزدیک است، حفظ شود. بااین‌وجود، همچنان میزان خروجی آب از سدها بیش از ورودی آنهاست گرچه این نسبت از 1.8برابر در سال قبل به 1.4برابر در سال‌جاری کاهش پیدا کرده است.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید