• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25076
+
-

۱۱۰ هزار شغل جدید

همشهری در گفت‌وگو با مدیر کل امور اقتصادی استان خراسان‌رضوی، چهره اقتصادی استان را ترسیم کرد

اشتغال
۱۱۰ هزار شغل جدید

محمد گلمکانی | خراسان رضوی - خبرنگار:


اکنون مشکلاتی بر سر راه اقتصاد و اشتغال در استان خراسان رضوی وجود دارد که برخی از آنها بین‌بخشی بوده و باید برای برطرف کردن آنها هماهنگی بین آنها وجود داشته باشد. 

«علی رسولیان»، مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، معتقد است با تمامی این شرایط سال 96 برای وضعیت اقتصادی استان نسبتا سال خوبی بوده و شاخص‌های مختلف اقتصادی استان خراسان رضوی پیشرفت مناسبی داشته است. وی برای ادعای خود البته مصداق نیز می‌آورد و عنوان می‌کند که سال گذشته 123 هزار شغل در استان ایجاد شد و با اینکه هدف رشد 8 درصدی صادرات بود، این امر به رشد 15 درصدی رسید. 

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی البته مسائل و مشکلات اقتصادی استان به‌ویژه در حوزه تولید را نیز قبول دارد و معتقد است بخشی از این مسائل و مشکلات مربوط به خارج از استان است و باید با تصمیمات بهتر آنها را برطرف کرد. در ادامه مشروح گفت‌وگوی همشهری را با علی رسولیان می‌‌خوانید. 


یکی از مسائلی که در حوزه اقتصاد اولویت دارد و یک شاخص محسوب می‌شود، اشتغالزایی است. در این حوزه برای سال ۹۷ استان چه چشم‌اندازی را ترسیم کرده‌اید؟ 

امسال برای ایجاد 110 هزار شغل برنامه‌ریزی داشته‌ایم و تقسیم شهرستانی و دستگاهی هم برای آن انجام داده‌ایم و اعتبارات خوبی هم برای آن دیده شده که حدود 305 میلیارد تومان از 610 میلیارد تومان اعتبارات توسعه روستایی ابلاغ شده است. اعتبار فراگیر هم در حال پرداخت بوده و آمارها نشان از این دارد که سطح پرداخت ما هم افزایش مناسبی داشته و امید می‌رود که بتوانیم آنها را در زمان مشخص جذب کنیم. 

در حوزه صنایع استان چه راهکارهایی را مخصوصا برای بهسازی و نوسازی آنها مدنظر دارید؟ 

حدود 60 هزار میلیارد تومان اعتبار در سطح کشور برای این مسئله در نظر گرفته‌ شده است که امیدواریم به‌سرعت ابلاغ شود تا به بهسازی و نوسازی صنایع بپردازیم؛ چراکه این مسئله بسیار اهمیت دارد. اگر بخواهیم از کالای ایرانی را حمایت کنیم، باید بتوانیم کالاهای رقابتی تولید کنیم؛ اما چیزی که امسال در فضای اقتصادی ما قدری خلل وارد کرده، تغییرات جدی نرخ ارز بوده و این افزایش نرخ ارز و نابسامانی آن مشکلاتی را در 
پی داشته است. 

در حال حاضر وضعیت تولید استان چگونه است؟ آیا با این نظر که گفته می‌شود تولید اصلا حال خوبی ندارد موافقید؟ 

برای حمایت از تولید در بخش کشاورزی ما به مسئله خرید تضمینی وارد شده‌ایم. خرید تضمینی یکی از روش‌های بسیار خوب در حمایت از تولید بوده که اکنون حدود 260 هزار تن گندم در استان خریداری شده و به‌هیچ‌عنوان نگرانی درباره تامین کالاهای اساسی استان نداریم. علاوه بر افزایش ذخایر گندم استان، از استان‌های دیگر هم گندم وارد کرده‌ایم. در تولیدات صنعتی هم در 2 ماه ابتدای امسال افزایش داشته‌ایم و آمار صادرات ما هم رو به افزایش است و در طول 3 ماه حدود 14 درصد رشد ارزشی داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم این رشد را حفظ کنیم و آن را توسعه دهیم. 

علیرغم همه تلاش‌هایتان هنوز هم مشکلات در بخش تولید زیاد است و تولیدکنندگان گلایه‌مند هستند. برای رفع این گلایه‌ها چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟
 
ما در حال تلاشیم اما باید این را در نظر داشت که بخشی از این مشکلات مربوط به استان نمی‌شود. مجموعه‌ای از مولفه‌های مختلف در کشور و حتی سطوح بالاتر یعنی حوزه‌های بین‌المللی نیز در این حوزه تاثیر دارند که حل کردن آنها از حیطه مدیریت ما خارج است. مثلا برای تخصیص ارز به منظور واردات مواد اولیه هر چقدر هم که تلاش کنیم از حدود اختیارات داخل استانی خارج است اما موضوعات مشخص بنگاه‌ها که در داخل استان هستند در کارگروه‌ها و ستادهای مختلف با مدیریت بخش خصوصی بررسی می‌شود و علاوه بر آن ما شورای کشاورزی و شورای تعاون را تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم مشکلات ویژه این بخش‌ها را 
مدیریت کنیم. 

کمیته ترانزیت هم در استان راه‌اندازی شده است؟ 

با مصوبه شورای برنامه‌ریزی این کمیته نیز تشکیل شده است، مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را هم در کمیته‌ای جداگانه بررسی می‌کنیم و از همین ابزارهای محدودی که در اختیار ما قرار دارد، استفاده کرده‌ایم که بتوانیم شاخص‌های اقتصادی را در سال ۹۷ رشد بدهیم. به هر حال نگرانی‌هایی هم وجود دارد و امیدواریم ثبات ارز بتواند وضعیت بهتری را برای تولید در خراسان رضوی 
به وجود بیاورد. 

نرخ بیکاری استان به چه صورت است؟ 

از ابتدای امسال هنوز آمار دقیقی به دست ما نرسیده، چون بررسی‌ها معمولا بعد از گذشت 3 ماه شروع می‌شود و به همین علت نمی‌توان در مورد آن به صورت دقیق صحبت کرد اما آخرین نرخ بیکاری 10.2 بوده که کاهش خوبی نسبت به سال قبل داشته است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید