• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25059
+
-

روزگار ناخوش خوش نشینی

نایب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک یزد: افزایش قیمت خانه و نبود قدرت برای خرید مسکن موجب افزایش اجاره بها شده است

مسکن
روزگار ناخوش خوش نشینی

علی خاموش|‌ یزد - خبرنگار:‌

هنوز فصل جابه‌جایی‌ها و تمدید احتمالی قراردادهای میان مستاجران و موجران با توجه به گرمای هوا در یزد آغاز نشده است، با این حال اجاره‌بها افزایش یافته است. این موضوع هشدار بزرگی درباره افزایش قیمت قابل توجه نرخ اجاره در فصل جابه‌جایی و تمدید قرادادهاست.
کارشناسان حوزه مسکن عقیده دارند نرخ اجاره حداقل 20 درصد افزایش داشته، اما بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد افزایش نرخ اجاره در برخی نقاط شهر به 40 درصد نیز رسیده است. البته این موضوع رابطه مستقیمی ‌با انصاف صاحبخانه دارد؛ حتی در برخی نقاط شهر نرخ اجاره تا 80 درصد افزایش پیدا کرده است و هیچ کس بر این تخلفات نظارت ندارد.
در شرایط اقتصادی کنونی قطعا بسیاری موفق به یافتن خانه‌ای متناسب با نیاز و درآمد خود نخواهند شد. رکود حاکم بر اقتصاد، تورم و افزایش نرخ طلا و ارز، بیکاری و اجاره‌بها بسیاری از مستاجران را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.


رویای خانه‌دار شدن

مرد سالخورده‌ای که در تاکسی تلفنی کار می‌کند و ساکن خیابان امام خمینی (ره) است با بیان اینکه افزایش اجاره‌بها کمر مستاجران را خم کرده است، می‌گوید: دو پسر دانشجو دارم و دخترم نیز نامزد کرده است؛ تامین هزینه دانشگاه از یک‌سو و تهیه جهیزیه از سوی دیگر و نیز پرداخت اجاره خانه رمقی برای ادامه زندگی نگذاشته است.
«محمدرضا محمدی» می‌افزاید: صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌ایم چرا هیچ مسئولی به فکر ساماندهی بازار مسکن نیست؟ با این وضعیت نه‌تنها خودمان بلکه فرزندانمان نیز رویای خانه‌دار شدن را تنها در خواب خواهند دید.یکی از ساکنان محله حسن‌آباد نیز می‌گوید: همسرم خانه‌دار است و من هم کارگر ساختمانی هستم. هر ماه در بهترین حالت تنها 15 روز مشغول به کار می‌شوم و با این درآمد اندک نمی‌دانم خرج خورد و خوراک را بدهم یا اجاره خانه.
«محمد کاووسی» می‌افزاید: افزایش اجاره‌بها در همه مناطق شهر حتی مناطق کم‌برخوردار مانند حسن‌آباد وجود دارد و مالکان نسبت به مستاجران بسیار سختگیر هستند و بدون توجه به وضعیت مستاجر هر سال اجاره را افزایش می‌دهند.

وی تاکید می‌کند: گویا صاحبخانه‌ها نمی‌دانند که اگر وضع مالی خوبی داشتیم، مستاجر یک خانه در انتهای یک محله محروم نبودیم.
«محمد ابویی» یکی از ساکن میدان کاج در منطقه صفاییه نیز بیان می‌کند: اجاره یک آپارتمان 2 خوابه با 95 متر زیربنا در حوالی میدان کاج حدود یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار تومان است. تا چند سال پیش آپارتمان‌های رهنی هم بود اما الان صاحب‌خانه‌ها فقط اجاره می‌خواهند.
یکی دیگر از شهروندان عنوان می‌کند: طبق قانون کار حقوق می‌گیرم، اما هزینه‌های زندگی و اجاره خانه در یک محله متوسط در یزد 2 ‌برابر درآمد و حقوقی می‌شود که دولت مصوب کرده است.
«حسن رجبی» اظهار می‌کند: مشاوران املاک از مهم‌ترین عوامل افزایش اجاره‌بها هستند؛ چرا که هر کدام برای اینکه صاحبخانه‌های بیشتری را جذب کنند، قیمت‌ها را بالا می‌برند؛ به این ترتیب هم مالک خوشش می‌آید و هم خودشان درصد بیشتری از محل رهن و اجاره دریافت می‌کنند.


افزایش اجاره‌بها 

نایب رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک یزد با اشاره به افزایش حداقل 20 درصدی نرخ اجاره‌بها از ابتدای سال اظهار می‌کند: این موضوع به انصاف صاحبخانه نیز مربوط است و ممکن است بیشتر از این هم افزایش اجاره بها وجود داشته باشد. 
«حسن ذوالفقاری» اضافه می‌کند: اینکه هیچ افزایش نرخی در زمینه اجاره بها نباشد عرف نیست اما مالکانی هستند که به هر دلیلی با مستاجران همراهی می‌کنند و اجاره را افزایش نمی‌دهند.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه در افزایش یا کاهش نرخ اجاره بها دخالتی ندارد، می‌گوید: واحدهای صنفی این اتحادیه نیز تنها کارمزد مشخص از هر قرارداد را دریافت می‌کنند.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد ادامه می‌دهد: شرایط به وجود آمده در قیمت مسکن و اجاره بها باعث به وجود آمدن رکود در بازار مسکن شده و تنها تب و تاب برای خرید افزایش پیدا کرده است.
ذوالفقاری می‌افزاید: از سال گذشته تاکنون قیمت مسکن حدود 30 تا 40 درصد افزایش یافته که به دلیل تورم موجود در بازار و بی‌ثباتی نرخ ارز است. وی ادامه می‌دهد: هرچند عوامل دیگری نیز بر این موضوع اثرگذار هستند، افزایش قیمت خانه و نبود قدرت برای خرید مسکن موجب افزایش نرخ اجاره بها شده است.
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد تصریح می‌کند: با وجود افزایش قیمت مسکن و رشد اجاره‌بها، معاملات در بازار مسکن رشدی نداشته و در مقایسه با سال گذشته تعداد معاملات انجام‌ شده ثابت بوده است.
ذوالفقاری تصریح می‌کند: نبود ثبات اقتصادی در بازار یکی از مهم‌ترین عواملی است که شهروندان خانه‌های خود را از فایل فروش خارج کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید