• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مرداد 1397
کد مطلب : 25055
+
-

پیاده‌روها، ویترین بساط‌داران

کارشناس شهری: در نبود بازارهای محله‎ای تعداد دستفروشان در دیواندره افزایش یافته است

شهری
پیاده‌روها، ویترین بساط‌داران

هیوا محمدپور | دیواندره– خبرنگار: 

به‎دلیل فصلی بودن بیشتر مشاغل در دیواندره، معمولا در گوشه و کنار خیابان‌های اصلی شهر بساط‎هایی حدود دو تا سه متری پهن می‌شود که روی آنها اجناسی مانند اسباب‎بازی، جوراب و لباس‎های راحتی، خرده‎ریزهای آشپزخانه و تنقلات قرار می‌گیرد. دستفروشان در کنار این بساط‌ها چشم‌انتظار توجه رهگذران هستند تا شاید چیزی بخرند. اما این روزها حتی مشاغلی هم که در برخی فصل‌ها رونق داشتند، کم‌رونق‌ شده‌اند. لذا تعداد دستفروشان دیواندره‌ای افزایش یافته و این موضوع به معضلی در دیواندره تبدیل شده است. 
یک شهروند دیواندره‌ای می‌گوید: خیابان اصلی این شهر مرکز خرید و محل بیشتر رفت و آمدهای سواره و پیاده است و معمولا شاهد شلوغی پیاده‌روها یا ترافیک خیابان هستیم. 

«سینا منصوری» ادامه می‎دهد: به‌جز چند مغازه طلافروشی و چند بانک، بیشتر مغازه‎داران این خیابان تا یک متر از پیاده‎روها را اشغال کرده‎اند و دستفروشان هم در بقیه فضای پیاده‎روها و جلو بانک‎ها بساط پهن کرده‎اند. 
وی می‎افزاید: بارها پیش آمده که از دستفروشان خرید کرده‎ام و چیزی که خریده‎ام در مغازه‎ها وجود نداشته است. از یک طرف آسایش رهگذران در رفت و آمدها مهم است و از طرف دیگر این افراد دستفروش هم درآمد و روزی می‎خواهند که باید فکری اساسی برای ساماندهی آنها شود. 
منصوری بیان می‎کند: علاوه بر اینکه مغازه‎داران و دستفروشان پیاده‎روها را احاطه کرده‌اند، در بعضی جاها هم وانتی‎ها توقف و اقدام به فروشندگی می‎کنند که این مورد مدتی است از سوی نیروهای راهنمایی و رانندگی به خوبی درحال کنترل است و امیدواریم ادامه داشته باشد.


اجاره دادن فضای جلو مغازه‌ها

یک دستفروش که وسایل خرده‌ریزی همچون گیره، قرقره، سوزن، جوراب و کش را در کنار خیابان اصلی، یعنی خیابان امام، روی یک تکه پارچه چیده است، می‌گوید: چندین سال است که در این پیاده‌رو مشغول فروش این اجناس هستم. اوایل شاید تعداد دستفروشان در این مسیر به تعداد انگشتان دست هم نمی‎رسید، اما امروز دیگر جایی برای اضافه شدن دستفروش دیگری در این مسیر نیست. 
«حمید مصطفایی» ادامه می‎دهد: صاحبان مغازه‎هایی هم که کالایی ندارند تا جلو مغازه خود بگذارند، فضای جلو مغازه را به دستفروشان اجاره می‎دهند. عده‌ای از مغازه‎داران هم بعضی از اجناسشان را به صورت بساط پهن می‎کنند تا خود یا یکی از اعضای خانواده‎شان اجناس را به فروش برسانند که آن هم به نوعی دستفروشی محسوب می‌شود. 

وی می‎افزاید: برای این‎که مغازه‎داران معترض نشوند معمولا دستفروشان بساط خود را جایی پهن می‎کنند که حداقل چند متر این طرف و آن طرفش مغازه‎ای وجود نداشته باشد که آن اقلام را ارائه بدهد. به هر حال دستفروشی درآمد چندانی ندارد و با آن فقط می‎توان در سطح پایینی نیازهای اولیه خانواده را تامین کرد. 

مصطفایی می‎گوید: ما شغل دیگری نداریم. اگر این کار را هم انجام ندهیم، بیکار می‌مانیم و با مشکلات دیگری مواجه می‌شویم. مطمئن باشید اگر فردی اندک درآمدی هم از جای دیگری داشته باشد، هیچ وقت نمی‌آید 10 تا 12 ساعت در سرما و گرما در کنار این وسایل که کل قیمت آنها 200 هزار تومان نمی‌شود سرپا بایستد. 
وی اضافه می‎کند: اگر جایی برای ما تعیین کنند، به شرطی که در جمع‎آوری دستفروشان تبعیض قائل نشوند و مکان مورد نظر از لحاظ درآمدی و مراجعه مردم مناسب باشد، حاضریم پیاده‎روها را خالی کنیم. 


زمینه‎های شکل‎گیری و رشد دستفروشی 

یک کارشناس برنامه‎ریزی شهری هم می‎گوید: عوامل متعددی زمینه‎های شکل‎گیری و رشد دستفروشی را فراهم می‎کنند که عامل اول خود دستفروشان هستند. آنها به دلیل نداشتن سرمایه به دنبال اجاره مغازه که هزینه بسیاری دارد، نمی‌روند. ازطرفی سرمایه مالی چندانی ندارند که بخواهند اجناس یک مغازه را به طور کامل تامین کنند. سهولت داد و ستد و گریز از کنترل‌های رسمی، فرار از پرداخت هر نوع مالیات و ارزش افزوده و سهولت تغییر شغل با توجه به نیاز و تقاضای بازار از دیگر عوامل روی آوردن به دستفروشی است. 
«ناصح سهرابی» ادامه می‎دهد: عامل دیگر رشد دستفروشی، وجود مشتریان و خریدارانی است که به دلایلی مانند پایین بودن سطح درآمد به خرید کالای ارزان‎تر از دستفروشان تمایل دارند. در واقع پذیرش فرهنگ دستفروشی و خرید مردم از دستفروشان به ادامه فعالیت آنان کمک می‌کند.

وی می‎افزاید: عامل دیگر گسترش دستفروشی در دیواندره ساختار بازار است که شامل همکاری برخی از کسبه با دستفروشان، نبود بازارهای محله‎ای برنامه‎ریزی‌شده، نبود ظرفیت‎های اشتغال در شهر، حمایت غیررسمی بازار از داد و ستد دستفروشان، تراکم جمعیت شهری و دشواری نظام‌بخشی به فعالیت‎های بازار هنگام بروز بحران‎های دوره‎ای در اقتصاد شهر است. 
سهرابی بیان می‎کند: همچنین کاهش تولیدات و فراورده‎های کشاورزی در سال‎های اخیر به‎دلیل خشکسالی‎ها، کمبود منابع آب، بیکاری بخش بزرگی از فعالان کشاورزی، مهاجرت از روستاها، وجود اراضی شهری رهاشده برای اسکان موقت و تبدیل آنها به سکونتگاه ناپایدار برای گروه‎های مهاجر از جمله عوامل محیطی گسترش دستفروشی در دیواندره هستند. 


تلاش شهرداری برای ساماندهی دستفروشان

شهردار دیواندره می‌گوید: امروزه پدیده سد معبر یکی از مشکلات پیش‌روی شهرداری‌هاست و افراد زیادی به هر علتی به دستفروشی در کنار خیابان و پیاده‌روها روی آورده‎اند. اما حق و حقوق عابران پیاده هم حسب ماده قانونی شهرداری‌ها باید در نظر گرفته شود. «ناصح محمدخانی» ادامه می‌دهد: شهرداری دیواندره در وهله اول به تمام دستفروشان و مغازه‌داران تذکر قانونی می‌دهد که تا حد ممکن حقوق عابران را در معابر رعایت کنند. همچنین مغازه‌داران و دستفروشان نیز نباید راه‌بندان یا ترافیک ایجاد کنند.وی می‌افزاید: تاکنون آن‌چنان که باید برای ساماندهی دستفروشان و میوه‌فروشان سیار و ثابت کار خاصی انجام نشده است. با مشورت کارشناسان و هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین با در نظر گرفتن تمام زوایای موضوع تلاش داریم در آینده نزدیک حدود 800 دستفروش را ساماندهی کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید