• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24976
+
-

شهر در رسانه‌ها

راهکارهای تسویه بدهی شهرداری

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به قلم حسین ایمانی‌جاجرمی، راهکارهای تسویه بدهی شهرداری تهران را مورد بررسی قرار داده است. یک راه‌حل این است که شهرداری از طلبکاران استمهال کند تا مهلت بیشتری برای پرداخت بدهی‌هایش بگیرد. راه‌حل دوم به زعم نویسنده، اعلام ورشکستگی است. در این صورت وزارت کشور، شهرداری را منحل می‌کند. این اتفاق خوبی نیست. بعد از این اقدام باید عوامل ورشکستگی را دستگیر و با آنها برخورد قضایی شود. در ایران که چنین اتفاقاتی نمی‌افتد. راه‌حل سوم، دریافت تسهیلات از نهادهای مالی بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است که به نوشته اعتماد، استفاده از این منابع بستگی به روابط بین‌المللی کشور با دنیا دارد و به همین دلیل، شرایط برای گرفتن این منابع مالی فراهم نیست. راهکار چهارم هم به اعتقاد نویسنده این است که شهرداری به سمت مدیریت صرفه‌جویانه حرکت کند.

از «ما»ی مسئولان تا «من»‌های شهردار

روزنامه «شرق» در تحلیل زبان گفتاری شهردار تهران نکته ظریفی را مورد توجه قرار داده و با اشاره به جملاتی از محمدعلی افشانی در نخستین نشست خبری وی، می‌نویسد: «نگاهی به پاسخ‌ها و گفته‌هایش نشان می‌دهد برخلاف رسم رایج مدیران کشور که بیشتر از ضمیر جمع -ما- استفاده می‌کنند، او با اصرار بر ضمیر اول‌شخص -من- سخن می‌گوید.» صدرا محقق جملاتی از شهردار تهران را مثال آورده است: «در دوره من هیچ جایی تغییر کاربری داده نمی‌شود/ هیچ‌کس نمی‌تواند به من فشار بیاورد که مدیری را بیاورم یا تعویض کنم/ من به‌شدت پیگیر تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بودم.» به نوشته شرق، اینکه شهردار - یا هر مسئولی - با تأکید مشخص و مصرانه بر «من» قول و وعده بدهد یا از موضوعی انتقاد یا با آن مخالفت کند، حداقل این حُسن را دارد که مخاطب، از شهروند تا منتقد و رسانه، ناخودآگاه حس می‌کند با این فرد یا مسئول خاص طرف است، نه کلیتی به بزرگی «ما»ی آن نهاد و سازمان یا کلیت نظام.

شیوه‌های تأمین مالی؛ چالش اصلی شهرداری ها

روزنامه «ایران» سرمقاله خود را به قلم علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران منتشر کرده است؛ به نوشته این عضو شورای شهر تهران، دستیابی به منابع پایدار درآمدی و معضل الصاق شیوه‌های تأمین مالی به حوزه شهرسازی به یکی از چند چالش اصلی شهرداری‌های کلانشهرها مبدل شده است. بنابراین نوشته، مسئله‌ای که امروز شورای شهر و شهرداری تهران به اتفاق بر آن تأکید دارند، بحث ضرورت تغییر پارادایم تأمین مالی پایتخت است. بی‌تردید بخش قابل توجهی از این امر، از طریق لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها محقق خواهد شد که عملا در 30سال اخیر، بلاتکلیف مانده و بسیار ضروری است با همکاری و عزم دولت و مجلس، بحث درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، یک‌بار برای همیشه تعیین تکلیف شود تا از این رهگذر، بتوان به میزان قابل توجهی وابستگی درآمدهای شهرداری را به عوارض ناشی از ساخت‌وساز کاهش داد.

جمع‌آوری متکدیان عملی نیست

روزنامه «جام جم» طرح شهرداری تهران را برای جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر مورد انتقاد قرار داده و آن را غیرعملی دانسته است. یک کارشناس مسائل اجتماعی با اعلام این موضوع به این روزنامه می‌گوید: «کنترل آسیب‌ اجتماعی مانند تکدیگری به فرهنگسازی و کار بلندمدت اجتماعی نیاز دارد» به گفته مجید رضا‌زاده، مدیریت شهری اگر به‌درستی عمل کند در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی تأثیر‌گذاری بسیاری دارد، زیرا برخلاف دولت شهرداری‌ها به شکل مستقیم با شهروندان در تعامل هستند و اگر بتوانند از پتانسیل مراکزی مانند سرای محله بهره ببرند آسیب‌های اجتماعی به‌درستی مدیریت خواهد شد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید