• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24962
+
-

خسارت لوازم برقی به‌روز پرداخت می‌شود

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان قم: شهروندان می‌توانند با ارائه مدارک لازم مبلغ خسارت وارده را دریافت کنند

گزارش
خسارت لوازم برقی به‌روز پرداخت می‌شود

زینب حیدری|  قم - خبرنگار:

ساعت 15، اوج گرمای هواست که با وجود اعلام هواشناسی با هر دماسنجی هم دما را ‌اندازه بگیریم عدد بیشتری را نشان می‌دهد. فقط کولر و سیستم سرمایشی جواب می‌دهد. آرامش زیر کولر اما دیری نمی‌پاید که ناگهان از دست می‌رود. برق که قطع می‌شود در یک چشم به هم زدن گرما از همه طرف هجوم می‌آورد. 
قطعی مکرر برق در این گرمای کلافه‌کننده و به قول قدیمی‌ها «گرمای خرماپزان» هوا را نفس‌گیر می‌کند. همه این مشکلات یک طرف، آن جایی شرایط بغرنج می‌شود که نوسان برق دلیلی فراتر از مصرف بی‌رویه دارد و آن سرقت کابل‌های برق است. قطعی‌های دو ساعته فرصتی برای سارقان به وجود آورد که در روز روشن، کابل‌های برق را به سرقت ببرند. این سرقت به طور گسترده در خیابان‌های عماریاسر، 15 خرداد، بنیاد و نیروگاه از سوی شهروندان اعلام شده بود اما این که چه میزان خسارت به مردم وارد شده مشخص نیست. 
نوسان برق بر اثر سرقت کابل‌ها، خسارت سنگینی به وسایل برقی مشترکان وارد کرده است. در این بین زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که شرکت برق خسارت وسایل برقی آسیب‌دیده را پرداخت می‌کند اما سیر پرداخت خسارت برای شهروندان سؤال‌برانگیز شده است. 


سوءاستفاده سارقان از قطعی برق

 «میثم احسانی»، یکی از مخاطبان روزنامه همشهری، گفت: مصیبت قطعی برق کم بود که دزدی کابل هم اضافه شد. سارقان با استفاده از فرصت قطع شدن برق در محدوده باجک (فرهنگیان دوم) کابل برق را قطع و سیم‌های مسی را به سرقت بردند.   «فاطمه عظیمی»، یکی از ساکنان بنیاد، گفت: چند روز پیش 3 بار برق قطع شد. مرتبه آخر موقع وصل برق وسایل برقی‌ای که داشتیم با صدای مهیبی روشن شدند و در کمتر از چند ثانیه سوختند. پنکه، یخچال، آیفون و حتی دستگاه وای‌فای هم خراب شد. به گفته وی وقتی کارشناسان شرکت برق به محل مراجعه کردند علت اصلی نوسان شدید برق را سرقت کابل‌های برق اعلام کردند. مردم معترض به این موضوع بودند و کارشناسان برق اعلام کردند فهرست اقلام خسارت‌دیده را اعلام کنید تا شرکت توزیع برق خسارت‌ها را جبران کند. 

 «مهدوی‌نژاد»، یکی دیگر از شهروندان، گفت: در 3 ماه اخیر چند فقره سرقت کابل تیر برق در منطقه بنیاد اتفاق افتاد که خسارت زیادی به لوازم برقی از جمله یخچال، کولرگازی و دیگر وسایل اهالی وارد شده است. قانون برای این گونه سرقت‌ها 5 سال حبس و جبران کامل خسارت در نظر گرفته است.  این گفته‌ها را «دانیال محقق» نیز تأیید کرد و ادامه داد: خسارت وسایل برقی خانه ما حدود 50 هزار تومان بود اما این که برای این مقدار از این اداره به آن اداره، از این اتاق به آن اتاق بروم ارزش ندارد. چند برابر این پول را باید کرایه بدهم و وقت بگذارم. او که یکی از شهروندان ساکن نیروگاه است، گفت: بعضی آشنایان می‌گویند خسارت خود را دریافت کرده‌اند اما مسیر پیگیری آن‌قدر سخت است که در این گرمای هوا ارزش ندارد انرژی بگذاریم. بعضی دیگر مبلغ ناچیزی در مقایسه با قیمت کالا دریافت کردند. یکی دیگر از شهروندان پردیسان اظهار کرد: به دلیل نوسان برق پمپ آب مجتمع خراب شد. حدود یک میلیون تومان پول این پمپ آب است ولی مدیر مجتمع وقتی به شرکت برق مراجعه کرد به او گفتند فقط 300 هزار تومان خسارت پرداخت می‌شود. 


پرداخت خسارت با حق بیمه

بسیاری از شهروندان اطلاع ندارند که در قبوض برق مبلغی به عنوان حق بیمه دریافت می‌شود که تأمین خسارت از این محل انجام می‌شود. 
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان در پاسخ به سؤال‌های پیش‌آمده برای شهروندان در مورد خسارت ناشی از قطعی و نوسان برق یا سرقت کابل‌ها گفت: خسارت این موارد از طریق بیمه توانیر که کشوری است، پرداخت می‌شود. 
 «سهیل کیانی‌پور» تاکید کرد: خسارت‌هایی که ناشی از نوسان برق یا سرقت کابل باشد پس از برآورد کارشناسان تا سقفی که بیمه تعیین کرده از طریق سامانه پرداخت می‌شود. وی گفت: کمیته‌ای با عنوان «کمیته حمایت از مشترکان» در شرکت برق استان تشکیل شده تا در اسرع وقت مشکلات شهروندان را در این زمینه برطرف کنند. 
کیانی‌پور با بیان این که پرداخت خسارت به‌روز است، اظهار کرد: در این زمینه 4 میز خدمت در خیابان‌های معلم، 20 متری سجاد، نیروگاه و شاه‌ابراهیم مستقر شده است. 

وی به پرونده‌های اعلام خسارت شهری اشاره کرد و افزود: سال گذشته 705 پرونده تشکیل و مبلغی بیش از 224 میلیون تومان خسارت پرداخت شد. از ابتدای امسال تاکنون نیز 494 پرونده تشکیل شده که از این تعداد 375 پرونده مربوط به سرقت است. تاکنون 156 میلیون تومان خسارت به شهروندان پرداخت شده است. 
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان ادامه داد: با وجود این که امسال هنوز بیمه، قراردادی با شرکت برق ندارد در زمینه رفع مشکلات و رعایت حقوق شهروندی، شهروندان می‌توانند با پرکردن مدارک لازم و اعلام خسارت به شرکت توانیر، مبلغ خسارت وارده را دریافت کنند. 
به گفته وی شبکه برق شهری در شبکه شهری ضعیف است و پول خسارت نیز از بیمه برق شهری پرداخت می‌شود. 
کیانی‌پور بیان کرد: در شهرک‌های صنعتی که واحدهای تولیدی از نوسان برق خسارت می‌بینند باید از مجاری قانونی مربوط به این حوزه پیگیر باشند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید