• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24880
+
-

زنان درمقابل آتش

تیم «هاجر» به عنوان اولین گروه بانوان آتش‌نشان فارس به عملیات امداد اعزام می‌شوند

گزارش
زنان درمقابل آتش

فروغ جباری|‌ شیراز - خبرنگار:

از آنجا که برخی مشاغل با خطر و حادثه پیوند خورده‌اند، در نگاه عموم مردم مردانه به نظر می‌رسند. یکی از این مشاغل که جدا از دست و پنجه نرم کردن با انواع حوادث، روحیه ایثارگرانه‌ای نیز می‌خواهد، آتش نشان بودن است. با این حال تیم «هاجر» به عنوان اولین گروه بانوان آتش‌نشان فارس برای خدمات‌رسانی به اهالی شهرشان آماده‌اند. 5 سال پیش از فعالیت این گروه جلوگیری شد و اعضای آن به بخش اداری سازمان انتقال داده شدند، اما با تغییرات کلان مدیریتی در بدنه شهرداری، دوباره آماده رویارویی با خطر و امدادرسانی به شهروندان به خصوص بانوان هستند.


بازگشت «هاجر»

یکی از بانوان آتش‌نشان راجع به آغاز کار تیم‌هاجر می‌گوید: سال 85 بود که یک آگهی مبنی بر اینکه سازمان آتش‌نشانی در نظر دارد نیروی خانم استخدام کند، در روزنامه دیدم. بنا بر شرایط جسمانی و روانی‌ای که سازمان در آن دوره تنظیم کرده بود و همین‌طور بعد از گذراندن آزمون ورودی در این حرفه، شروع به کار کردم.

«فائزه ربیعی» می‌افزاید: از بین حدود 2500 شرکت‌کننده در آزمون‌ها، 23 نیرو برای 3 نوبت کاری انتخاب شدند. هدف طرح این بود که خانم‌های آتش‌نشان جذب اجتماع بشوند و به بانوان کمک کنند.
 وی اضافه می‌کند: در خیلی از تصادفات شاهد بودیم که خانم‌ها با وجود حادثه‌ای که برایشان رخ داده بود، حاضر نبودند به آتش‌نشانان آقا اجازه بدهند به آنها کمک کنند. این معضلات در زمان آتش‌سوزی یا مواقعی که خانمی در جایی گیر کرده بود دردسرساز بودند.
ربیعی با اشاره به اینکه معمولاً خانم‌ها با همجنسان خود بهتر کنار می‌آیند و حس امنیت بیشتری دارند، ادامه می‌دهد: در بسیاری از مواقع که خانمی قصد خودکشی داشت، با کمی صحبت با ما و همدلی، از این تصمیم صرف‌نظر می‌کرد.
وی می‌افزاید: متأسفانه با وجود اجرای موفق این طرح، به خاطر مسائل سلیقه‌ای که در بین مدیران مطرح شد، حضور زنان آتش‌نشان برای مدتی متوقف شد؛ تا اینکه چندی پیش با تغییراتی که در شهرداری و شورای شهر رخ داد، بازگشت تیم‌هاجر میسر شد.
ربیعی در مورد این فاصله به وجودآمده می‌گوید: ما در حدود 5 سال عملیاتی بودیم، اما بنا به صلاحدید مسئولان شهر شیراز، متأسفانه تیم‌هاجر بایکوت شد و کارکنان به بخش اداری انتقال یافتند.
وی اضافه می‌کند: از چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت خانم‌ها به عملیات شنیده می‌شد و خدا را شکر، با موافقت شهردار و شورای شهر شیراز به خصوص مساعدت‌های دکتر «لیلا دودمان» رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر، این طرح دوباره اجرایی شد.


شیرزنان توانمند

این بانوی آتش نشان درباره عملیاتی که تیم‌هاجر انجام می‌دهد، می‌گوید: به طور کامل در عملیات اطفایی و امدادی که آقایان در آن حضور داشتند، شرکت کرده‌ایم. البته ایستگاه‌های دیگر نیز تیم‌هاجر را به کمک می‌طلبند؛ به این علت که در ارتباط با بانوان سوانح بسیاری اتفاق می‌افتد.
ربیعی اضافه می‌کند: متأسفانه مردم به اشتباه فکر می‌کنند آتش‌نشانی شغلی است که فقط مردان قادر به انجام آن هستند؛ درصورتی‌که بسیاری از زنان توانمند را سراغ داریم که کلمه شیرزن مناسب آنان است؛ کسانی که دلی نترس دارند و می‌توانند در کنار احساسات قوی زنانه خود به معنی واقعی کلمه شجاع باشند.
وی ادامه می‌دهد: بسیاری از اعضای تیم‌هاجر از ابتدا ذهنیت و حتی فیزیک بدنی مناسبی برای عملیات داشتند و مناسب پشت میزنشینی نبودند. هیچ فرقی بین آزمون‌های جسمی آقایان و تیم‌هاجر وجود نداشت و این‌گونه نیست که بانوان ضعیف‌تر باشند. ربیعی با بیان اینکه هوش عملیاتی و هوشیاری زیادی در تیم وجود دارد، می‌افزاید: هوشیاری در کار ما حرف اول را می‌زند، زیرا هیچ وقتی برای فکر کردن نیست و باید تصمیم‌های مهم را در لحظه گرفت.
وی اضافه می‌کند: فرزندان و همسرانمان این کار را پذیرفته‌اند و به ما افتخار می‌کنند؛ این شغل مشکلی برای زندگی شخصی ما ایجاد نمی‌کند و برعکس به این دلیل که کار موردعلاقه خودمان را انجام می‌دهیم بسیار خوشنودیم.


دختران مشتاق

این بانوی آتش‌نشان نسبت به حمایت مردم و مسئولان ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: امیدواریم تیم‌هاجر اولین و آخرین در فارس نباشد و ما آغازگر راهی باشیم که برای بانوان مانند یک رؤیا می‌ماند.
ربیعی نگاه‌های مردم و تشویق‌های بانوان را در موفقیت گروه مؤثر می‌داند و می‌افزاید: در مدارسی که برای آموزش مسائل ایمنی در آنها حضور پیدا کردیم، با خیل عظیم دخترانی مواجه شدیم که مکرر از ما می‌پرسیدند چه‌کارهایی برای ورود به این حرفه باید انجام دهند.

وی درباره لحظات تلخی که با آن مواجه شده است نیز می‌گوید: بعضی از حوادث هستند که به سختی از یادمان می‌روند؛ یکی از آنها حادثه تصادف سرویس بچه‌های مدرسه دکتر حسابی در سال 89 بود که متأسفانه در آن تمام بچه‌ها از بین رفتند. البته در کنار تلخی حوادث، وقتی کسی را از مرگ نجات می‌دهیم تمام خستگی از تن ما به در می‌رود.
ربیعی در ارتباط با حضور دیگر بانوان علاقه‌مند می‌افزاید: اینکه بعد از این، دختران دیگری بتوانند به این شغل ورود پیدا کنند، تنها با حمایت مردم و شورای شهر امکان‌پذیر خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید