• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 8 مرداد 1397
کد مطلب : 24977
+
-

خانه مطبوعات روی آب

همه فعالیت‌های خانه مطبوعات استان در سالن جلسات اداره کل ارشاد انجام می‌شود

رسانه
خانه مطبوعات روی آب


آرش صالحی| قزوین-خبرنگار:
 
حدود 13 سال از تاسیس خانه مطبوعات استان می‌گذرد؛ نهادی صنفی که با هدف سر و سامان دادن وضعیت حرفه‌ای و معیشتی خبرنگاران به وجود آمد، اما به گواه جمع زیادی از اهالی رسانه در رسیدن به بیشتر اهداف خود ناکام مانده است. یکی از این هدف‌هایی که خانه مطبوعات نتوانسته هنوز به آن دست پیدا کند، به جریان انداختن بیمه شغلی برای همه فعالان رسانه در دیار مینودری بود که به دلایل مختلف از جمله فقدان حمایت دستگاه‌های مسئول، هیچ‌گاه ممکن نشد. با این حال، هیات مدیره تازه خانه مطبوعات که نزدیک به یک سال از زمان فعالیت آنها می‌گذرد، هنوز یک ساختمان مستقل برای متمرکز کردن فعالیت‌های صنفی خود ندارد و تمام جلسات و نشست‌های کاری خود را در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار  می‌کند. 


تعطیلی 40 نشریه در ماه‌های اخیر

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان در جواب این‌که چرا برخی فعالان واقعی رسانه حق عضویت اصلی و رای دادن در انتخابات این خانه را ندارند، به همشهری گفت: از آنجایی‌که عضویت اصلی در خانه مطبوعات به داشتن بیمه مشروط شده است، خیلی از فعالان واقعی رسانه از وارد شدن به خانه بازمانده‌اند. 

«امیر رجبی» تعداد اعضای اصلی و افتخاری خانه مطبوعات را به ترتیب 147 و 250 نفر بیان کرد و افزود: 97 نشریه و پایگاه خبری (مجوزدار) در استان داریم، ولی در ماه‌های اخیر حدود 40 نشریه و جریده محلی به علت وضعیت نامناسب اقتصادی و معیشتی رسانه، مشمول اجرای ماده 16 شدند و مجوز نشر آنها باطل شد.
وی تعدد بیش از حد نشریات را از مشکلات فضای مطبوعاتی استان دانست و ادامه داد: متاسفانه در چند سال قبل، بدون توجه به ظرفیت استان در حوزه رسانه، مجوزهای زیادی به صاحبان نشریه‌های محلی داده شد که سایر جراید فعال استان را هم از خدمات باکیفیت رسانه‌ای دور کرد و سبب رقابت منفی برای تامین منافع مالی و اداره مالی آنها شد. 


خانه مطبوعات ساختمان ندارد

این روزنامه‌نگار قزوینی نداشتن محل فعالیت دائمی را در زمره مشکلات اصلی خانه مطبوعات برشمرد و گفت: خانه مطبوعات استان جزو معدود شعبه‌های خانه مطبوعات ایران است که ساختمان مستقل برای فعالیت ندارد؛ به همین دلیل در جلسه‌ای که با شهردار قزوین داشتیم، در این رابطه از این مقام مسئول قول‌هایی گرفته‌ایم.
رجبی با بیان این‌که دیوار رسانه‌ها خیلی کوتاه است و به راحتی در برابر فشارها آسیبپذیر هستند، اضافه کرد: مسئولان باید امکان دسترسی آزاد خبرنگاران را به اطلاعات مهیا کنند تا بتوانند اخبار را بی‌محدودیت دریافت کنند. 

وی ادامه داد: با توجه به سرعت بالای گردش اطلاعات و انتشار اخبار و با توجه به فعالیت‌های فضای مجازی، رسانه‌های شناسنامه‌دار و مطبوعات استان برای انتقال اخبار درست و دسترسی بیشتر به اطلاعات، نیازمند دسترسی بیشتر به مسئولان استان هستند. بنابراین انتظار داریم مسئولان مصاحبه‌هایشان را به نشست‌های خبری و مصاحبه حضوری محدود نکنند و در زمینه مصاحبه تلفنی که در همه جای جهان مرسوم است، با روزنامه‌نگاران همکاری کنند.


لزوم برقراری عدالت در توزیع اخبار و آگهی

مدیر مسئول هفته‌نامه پیام شهر با اشاره به فشار فراوان به مطبوعات و رسانه‌های مجاز داخلی گفت: وقتی که کانال‌های خبری در شبکه‌های مجازی بدون هیچ مسئولیت و محدودیتی به انتشار اخبار مختلف و بعضاً کذب با سرعت بالا می‌پردازند، مخاطبان زیادی جذب می‌کنند؛ با ادامه این روند، رسانه‌های داخلی مجازی و مکتوب که با محدودیت‌های فراوان به انتشار خبرهای کلیشه‌ای و دست چندم روی می‌آورند مخاطب خود را از دست می‌دهند.

رجبی با تاکید بر لزوم ایجاد عدالت رسانه‌ای در توزیع اخبار دست اول و دسترسی به منابع خبری در دستگاه‌های استان، افزود: اگر خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و دیگر رسانه‌های مجوزدار و قانونی استان به اخبار و منابع خبری دست اول دست پیدا کنند، بساط هرگونه رانت خبری و رسانه‌ای در استان برچیده می‌شود. 
وی چاپ آگهی را مهم‌ترین منبع ارتزاق مطبوعات و رسانه‌های استان دانست و گفت: باید جلو رانت در توزیع آگهی‌های مطبوعاتی گرفته شود و دستگاه‌های مسئول آگهی‌های خود را عادلانه بین جراید و روزنامه‌های استان تقسیم کنند. 


نیاز خبرنگاران به تسهیلات مالی

مدیر خانه مطبوعات استان هم با اشاره به مشکلات بزرگ معیشتی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بومی، گفت: بسیاری از خبرنگاران هم‌استانی حتی برای تامین رهن خانه خود و خرید تجهیزات کار مشکل دارند. ضمن این‌که اکثر خبرنگاران ما بیمه نیستند و دستمزد و حقوق بسیار پایینی دریافت می‌کنند. 
«محمدرضا رجایی پور» اضافه کرد: بانک شهر در سایر استان‌ها خدمات و تسهیلات مالی خوبی به خبرنگاران و اعضای خانه مطبوعات ارائه داده است. امیدواریم ضمن رایزنی اعضای شورای اسلامی شهر با مسئولان این بانک، یک وام 10 تا 20 میلیون تومانی، با سود و کارمزد پایین به اصحاب رسانه پرداخت شود و مشکلاتی برای آوردن ضامن هم نداشته باشیم. 

وی با تاکید بر ضرورت نگاه فرهنگی مدیریت شهری استان به اصحاب رسانه، عنوان کرد: متاسفانه بوستانی که به اسم خبرنگار در شهر قزوین نامگذاری شده، در شان نام و اعتبار این قشر فرهیخته و پرتلاش نیست. قزوین، مفاخر بسیار زیادی مانند علامه «علی‌اکبر دهخدا» و میرزا «واعظ قزوینی» در عرصه روزنامه‌نگاری دارد؛ به همین دلیل از شورای شهر و سازمان زیباسازی شهرداری قزوین توقع داریم بعضی خیابان‌ها را به نام روزنامه‌نگاران شاخص قزوینی نامگذاری کنند و یا مجسمه یادمان آنها را بسازند و در نقاط مختلف شهر نصب کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید