
تهرانجدید با تراموا، تاکسی و اتوبوسبرقی
راحت تر،سریع تر، بدون آلودگی
۱۷۰۰ تاکسی برقی، 189 اتوبوس برقی و ۲ تراموا در شهر به مردم خدماترسانی میکنند

مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
در محوطه برج میلاد ازدحام موج میزند. اغلب حاضران از نمایندگان مجلس تا پلیس، مدیران، معاونان شهردار و شهرداران مناطق هستند. برای ورود به محل سخنرانی و سالن همایشها، باید پروتکلهای امنیتی رعایت شود. در داخل سالن تمام صندلیها پرشده است. البته خبر اصلی کمی آنطرفتر یعنی در محوطه پارکینگ باز برج میلاد جریان دارد؛ محلی که مسعود پزشکیان و هیأت همراهش یعنی رئیس دفتر رئیسجمهور و سیدمحمد اتابک، وزیر صمت همراه با علیرضا زاکانی و محسن هرمزی و مهدی چمران درحال بازدید از اتوبوس و تاکسیهای برقیاند.
معرفی برقیهای پایتخت
در پارکینگ برج میلاد اتوبوسهای برقی کنار هم ردیف شدهاند. چند تاکسی شاسی بلند و ماشینهای برقی پلیس راهنمایی و رانندگی هم به نمایش در آمده است. شهردار تهران و معاون حملونقل و ترافیک تهران حین بازدید آخرین وضعیت برقیسازی ناوگان، ویژگی اتوبوسها و تاکسیهای وارد شده را توضیح میدهد. رئیسجمهور وارد یکی از این اتوبوسهای برقی میشود. همه ویژگیها و تجهیزات اتوبوسهای برقی هایگر، مثل داشتن رمپ ویژه برای سوار و پیادهشدن افراد کمتوان جسمی و... نمایش داده شده و تشریح میشود.
تاکسی سواری رئیسجمهور
در ادامه بازدید از رئیسجمهور دعوت میشود تا تاکسی برقی آیون ویپلاس را تست کند. تاکسیای که قرارداد 27هزارو 500دستگاه نمونه از آن بسته شده و سری اول آن پس از ورود، مدتها در گمرک مانده بود، اما در نهایت وارد تهران شد. مسعود پزشکیان نگاهی کلی به تاکسی می اندازد و پشت رل مینشیند. شهردار تهران هم در صندلی کنار راننده قرار میگیرد و خودرو به حرکت درمیآید تا با طیکردن مسافتی کوتاه، تاکسی جدید و لاکچری شهر تهران را تست کنند.
پیگیری خواسته مردم
با پایان بازدید رئیسجمهور و شهردار تهران و همراهان آنها وارد سالن همایشها میشوند. محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران بهعنوان نخستین سخنران میگوید: «امروز توسعه کشور ورق جدیدی خواهد خورد و شاهد ورود نسل جدید خودروها هستیم و با عبور از خودروهای احتراقی به سمت برقیسازی خواهیم رفت. جا دارد از شهید رئیسی هم یادی کنیم که این پروژه در دوران ریاستجمهوری ایشان آغاز شد و در دولت آقای پزشکیان تداوم و توسعه یافت که جای تشکر دارد. درخواست مردم از مسئولان کاهش ترافیک و آلودگی هواست که ناوگان برقی این 2مشکل را حل خواهد کرد. میتوانیم ترافیک را نظمپذیر کنیم و آلودگی را کاهش دهیم. همچنین انتقال تکنولوژی و تولید داخل و اتوبوس و تاکسی برقی را نیز خواهیم داشت. تراموا هم یک مد جدید حملونقل پاک و انبوهبر است که یک دهم مترو هزینه دارد.» در ادامه هرمزی خبر از تست نخستین رام از قطار ملی و رونمایی از آن تا 2هفته آینده میدهد.
پروژهای به ارزش بیش از 5/6میلیارد یورو
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم دقایقی کوتاه سخنرانی میکند. او در بخشی از صحبتهایش میگوید: «اگر دولت کمک بدهد، میتوان واگنها و اتوبوسهای تهران را ۲برابر افزایش داد. انشاالله با کمک دولت به جایی برسیم که بتوان از مردم درخواست کرد خودروهای شخصی را در خانه گذاشته و از ناوگان عمومی استفاده کنند.» ادامه مراسم به قرارداد آغاز عملیات خطوط جدید 8و 9متروی تهران توسط زاکانی و نعمتالله فرزانپور، مدیرعامل شرکت مترو با 2شرکت ایرانی اختصاص داشت که در حضور رئیسجمهور قراردادها امضا میشود. علیرضا زاکانی، شهردار تهران میگوید: «طرحهایی که امروز رونمایی میشود، آغاز جدیدی برای پایتخت است و بیش از 6/5میلیارد یورو ارزش دارد. 4/6میلیارد یورو از طرحهای امروز به ۲خط مترو و یک میلیون یورو هم مربوط به اتوبوس و تاکسی است.»
حمایت دولت از شهرداری تهران
صحبتهای رئیسجمهور پایان بخش این مراسم است. مسعود پزشکیان میگوید:« از آقای زاکانی بهخاطر قدم زیبایی که در این راه برداشتند، تشکر میکنم. در دولت هرکاری از دستمان بربیاید برای کمک به شهرداری انجام میدهیم و از بخش خصوصی هم بابت همکاری در این راه تشکر میکنم. ما اگر بخواهیم 100کیلومتر را طی کنیم، اول باید یک کیلومتر راه برویم و هر کاری یک شروعی دارد. در مسیر برقیسازی حملونقل هم این آغاز راهی است که باید برویم. در نتیجه باید آن را قدر بدانیم، از آن پشتیبانی کنیم تا بتوانیم محیطزیست زندگی خود را بهبود بخشیم.»