• پنج شنبه 2 اسفند 1403
  • الْخَمِيس 21 شعبان 1446
  • 2025 Feb 20
پنج شنبه 2 اسفند 1403
کد مطلب : 249430
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/WnZMx
+
-

شبکه زندگی روی خط فیروزه‌ای

اولین فاز مسیر ۴۷کیلومتری پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به‌زودی در منطقه 2افتتاح می‌شود

گزارش
شبکه زندگی روی خط فیروزه‌ای

زینب زینال زاده-روزنامه‌نگار

مدیریت شهری در دوره ششم علاوه بر توسعه و بهبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی، توجه ویژه‌ای به توسعه حمل‌ونقل پاک مانند دوچرخه و همچنین ایجاد مسیرهای امن پیاده داشته است. طرح «شبکه زندگی» نتیجه همین وجه و رویکرد است که بنا به‌گفته‌های پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران نخستین بخش این طرح با عنوان مسیر زندگی در منطقه ۲ اجرایی شده و به‌زودی افتتاح می‌شود. در ادامه مروری بر ابعاد و اثرات و مزایای طرح شبکه زندگی و به‌صورت ویژه‌تر مسیر زندگی منطقه ۲ خواهیم داشت.

کشیده‌شدن خط فیروزه‌ای
در طرح شبکه زندگی، مسیر دوچرخه با استفاده از خط فیروزه‌ای‌رنگ مشخص شده است و شهروندان بدون دغدغه می‌توانند در این مسیر پابه‌رکاب شوند. قرار است طرح شبکه زندگی در همه مناطق اجرایی شود تا شهروندان بتوانند از امکانات حمل‌ونقل پاک و ظرفیت‌های این زیرساخت استفاده کنند.

ایجاد ۲ پل روی مسیر ۴۷کیلومتری
بخش اول طرح شبکه زندگی، مسیری47 کیلومتری با عنوان «مسیر زندگی» است که به‌زودی در منطقه ۲ افتتاح می‌شود. این مسیر از طریق احداث ۲ دستگاه پل و یک تونل زیبا،
 ۴ بوستان مهم و بزرگ غرب تهران را به یکدیگر متصل می‌کند که عبورومرور عابران و دوچرخه‌سواران تسریع و تسهیل خواهد شد.

تأمین خدمات رفاهی
شهروندان برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در مسیر زندگی حتما نیاز به امکانات و خدمات رفاهی دارند. شهرداری باتوجه‌ به این مطالبه اقدام به تأمین امکاناتی مانند نمازخانه، سرویس بهداشتی، اتاق مادر و کودک، ایستگاه‌های عرضه و شارژ دوچرخه و اسکوتر کرده است.

مسیرهای ورودی متعدد
برای تسهیل دسترسی شهروندان به امکانات و خدمات مسیر زندگی، ۱۳ورودی پیش‌بینی‌شده است. ورودی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مردم به‌محض ورود به محدوده می‌توانند به امکاناتی مانند دوچرخه، اسکوتر و حتی مسیر پیاده روی ، دسترسی داشته باشند.

تقویت حس تعلق به شهر
شبکه زندگی تنها یک مسیر فیروزه‌ای برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نیست؛ چراکه عملیاتی‌شدن این طرح در سایر مناطق به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک می‌کند و حس تعلق به محله و شهر را افزایش می‌دهد. همچنین برای افزایش جذابیت و امنیت مسیر در شب، نورپردازی ویژه‌ای پیش‌بینی‌شده است.

مسیری بدون تقاطع
نداشتن تقاطع و تداخل با خیابان و معابر (تردد خودروها) مهم‌ترین ویژگی طرح شبکه زندگی است که در مسیر زندگی منطقه ۲ هم موردتوجه قرار گرفته است. البته در برخی از مناطق مرکزی به‌دلیل موقعیت جغرافیایی به‌ناچار این مسیر در نقاطی با خیابان و معابر تداخل و تقاطع خواهد داشت.

توسعه شبکه در مناطق همجوار
پس از افتتاح بخش اول شبکه زندگی در منطقه ۲، قطعا توسعه آن توسط شهرداری پیگیری می‌شود و مناطق همجوار مانند ۱، ۵، ۲۱و ۲۲ در اولویت قرار دارند. در مناطقی مانند ۵، ۲۱و۲۲ که دارای بافت شهری جدید هستند، اجرای طرح شبکه زندگی آسان‌تر است و در مناطقی با بافت سنتی این کار اندکی سخت خواهد بود.

ترویج حمل‌ونقل سبک
اجرای طرح شبکه زندگی یک استراتژی در حوزه حمل‌ونقل سبک و پاک است. مدیریت شهری با استفاده از این استراتژی علاوه بر فراهم‌کردن زیرساخت‌های جدید حمل‌ونقل در شهر، گامی هم برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک برمی‌دارد و این طرح می‌تواند به یک مد از حمل‌ونقل شهری تبدیل شود.

پروژه‌ای که محقق شد
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران: اتفاق خوب و جذابی در پروژه مسیر زندگی شکل گرفته است. این طرح در ادوار قبلی مطرح شده، اما محقق نشده بود و در این دوره محقق می‌شود. در فاز اول پروژه که فعلا اسم آن مسیر زندگی است، شبکه پیاده‌راه و مسیر پیاده به طول
 ۴۷ کیلومتر بین بوستان‌های فدک، ۱۳هکتاری، پردیسان و نهج‌البلاغه قرار دارد. با انجام این پروژه در تهران مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه سواری که وجود دارد هیچ‌گونه تقاطعی با معابر ، خیابان‌ها و گذرگاه خودروها ندارند. در این مسیر پل‌های سبک از روی بزرگراه‌ها،چند بوستان را به هم متصل می‌کنند و فضای مناسبی برای تفریح و گردش خواهند بود.















 

این خبر را به اشتراک بگذارید