مدیریت شهری در دوره ششم علاوه بر توسعه و بهبود ناوگان حملونقل عمومی، توجه ویژهای به توسعه حملونقل پاک مانند دوچرخه و همچنین ایجاد مسیرهای امن پیاده داشته است. این رویکرد در پروژه سرزندگی محقق و در مسیر ۴۷کیلومتری برای دوچرخهسواری خط فیروزهای کشیده شده است؛ البته که در این پروژه بخشهای مختلفی طراحی و اجرا شده که در ادامه نگاهی اجمالی به آنها خواهیم داشت.
ایجاد ۲پل روی مسیر ۴۷کیلومتری
بخش اول طرح شبکه زندگی، مسیری ۴۷ کیلومتری با عنوان «مسیر زندگی» است که در منطقه ۲ افتتاح شد. این مسیر از طریق احداث ۲دستگاه پل و یک تونل زیبا، ۴ بوستان مهم و بزرگ غرب تهران را به یکدیگر متصل میکند و عبورومرور عابران و دوچرخهسواران تسریع و تسهیل می شود.
تأمین خدمات رفاهی
شهروندان برای پیادهروی و دوچرخهسواری در مسیر زندگی حتما نیاز به امکانات و خدمات رفاهی دارند. شهرداری باتوجه به این مطالبه اقدام به تأمین امکاناتی مانند نمازخانه، سرویس بهداشتی، اتاق مادر و کودک، ایستگاههای عرضه و شارژ دوچرخه و اسکوتر و... کرده است.
مسیرهای ورودی متعدد
برای تسهیل دسترسی شهروندان به امکانات و خدمات مسیر زندگی، ۱۳ورودی پیشبینیشده است. ورودیها بهگونهای طراحی شدهاند که مردم بهمحض ورود به محدوده میتوانند به امکاناتی مانند دوچرخه، اسکوتر و حتی مسیر پیادهروی دسترسی داشته باشند.
مسیری بدون تقاطع
نداشتن تقاطع و تداخل با خیابانها و معابر (تردد خودروها) مهمترین ویژگی طرح شبکه زندگی است که در مسیر زندگی منطقه ۲ هم مورد توجه قرار گرفته است. البته در برخی از مناطق مرکزی بهدلیل موقعیت جغرافیایی بهناچار این مسیر در نقاطی با خیابانها و معابر تداخل و تقاطع خواهد داشت.
ترویج حملونقل سبک
اجرای طرح شبکه زندگی یک استراتژی در حوزه حملونقل سبک و پاک است. مدیریت شهری با استفاده از این استراتژی علاوه بر فراهمکردن زیرساختهای جدید حملونقل در شهر، گامی هم برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک برمیدارد و این طرح میتواند به یک مد از حملونقل شهری تبدیل شود.
شنبه 11 اسفند 1403
کد مطلب :
250180
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/3l7j4
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved