• پنج شنبه 2 اسفند 1403
  • الْخَمِيس 21 شعبان 1446
  • 2025 Feb 20
دو شنبه 29 بهمن 1403
کد مطلب : 249066
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/LgLkp
+
-

حرکت غول چرخ لاستیکی در تهران

مدیران شهری موافق ورود مدهای جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستند

گزارش
حرکت غول چرخ لاستیکی در تهران

نیلوفر ذوالفقاری-روزنامه‌نگار

تراموای چینی به تهران رسید، مونتاژ آن در شرکت واحد اتوبوسرانی انجام شد و اکنون مدتی است که تست شبانه این غول چرخ‌لاستیکی در خط یک بی‌آرتی (تهرانپارس تا میدان آزادی) آغاز شده‌است. از همان ابتدا که خبر ورود تراموا به تهران رسانه‌ای شد، مدیریت شهری (اعضای شورا و مدیران شهری) اظهارنظرهایی کردند که نشان می‌دهد با ورود مدهای جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر موافقند. در ادامه مروری بر برخی اظهارنظرهای مدیران شهری درخصوص استفاده از تراموا در تهران خواهیم داشت.

ترامواهای ۴واگنی تأمین می‌شود

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: تست شبانه 2رام تراموای سه‌کابین آغاز شده است و این کار طی ۲‌ماه انجام می‌شود. پس از اتمام این مرحله، تست ترامواهای چهارواگنی را خواهیم داشت. تراموا به‌صورت سیگنالینگ فعالیت می‌کند و ازاین‌رو پیوستگی خطوط ضروری است؛ بنابراین زیرساخت‌های آن باید فراهم شود و به‌نظر می‌رسد از سال آینده می‌توان شاهد تردد این مد حمل‌ونقلی در تهران بود. البته به‌دنبال تأمین تراموای چهارواگنی برای تهران هستیم و ۴‌ماه پس از انعقاد قرارداد، رام‌های تراموا به‌تدریج تحویل داده می‌شوند. در ابتدا ۳۲رام چهارواگنی فعال می‌شود و درنهایت هم تعداد آنها را به ۶۲رام افزایش می‌دهیم. همچنین مجوز احداث 2خط تراموا را از شورای‌عالی ترافیک دریافت کرده‌ایم.

تست نیازی به مجوز شورا ندارد

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران:
اکنون مرحله تست تراموا شروع شده و این کار تا نوروز سال آینده ادامه خواهد داشت و پس از آن موضوع استفاده از این مد حمل‌ونقلی بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود. برای تست تراموا نیاز به مجوز شورا نیست؛ اما اگر قرار شد به‌صورت رسمی وارد ناوگان شود و خدمت‌رسانی کند، شهرداری باید مجوز بگیرد. یکی از موضوعاتی که درخصوص استفاده از تراموا در تهران باید بررسی شود این است که تراموا از کجا آغاز به حرکت کند، چگونه در مسیرهای تعیین‌شده تردد داشته باشد‌ و چه آموزش‌هایی به رانندگان داده شود؟

کاهش ترافیک با مد جدید حمل‌ونقل انبوه‌بر



عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران: ترامواها به آخرین فناوری‌ها مانند سنسورهای تشخیص مانع در عقب و جلو و دوربین‌های متعدد ثبت وقایع و تشخیص نقاط کور مجهزند؛ بنابراین به لحاظ ایمنی شرایط بهتری از اتوبوس‌های فعلی دارند. تراموا یک مد حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر محسوب می‌شود که در کنار سایر ناوگان در کاهش ترافیک نقش مؤثری خواهد داشت.

نمی‌توان در کمتر از 2ماه قضاوت کرد

سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران: اگر تراموا بتواند تمامی سؤالات و ابهامات را رفع کند، می‌تواند به ناوگان حمل‌ونقل تهران اضافه شود؛ در غیراین‌صورت به کشور مبدأ بازگردانده خواهد شد. ترامواها در تهران مونتاژ شده‌اند و اکنون در مرحله تست هستند. البته بعید می‌دانم در کمتر از 2ماه بتوان درباره این موضوع قضاوت کرد.



دریافت مجوزها پس از موفقیت تست‌ها

احمد قیومی، سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران:
2دستگاه تراموا به‌صورت امانت و برای تست وارد پایتخت شده‌است. ترامواها مانند قطارهای مترو در 2سر کابین راهبر (راننده) دارند و می‌توانند با هر 2سر حرکت کنند. درصورت موفق‌بودن نتایج تست، مراحل بعدی مانند دریافت مجوز‌های لازم و توسعه این سیستم در خطوط مختلف شهری را پیگیری می‌کنیم و اگر هم نتایج قابل‌قبول نبودند، از آن استفاده نخواهد شد.

تعیین ۳کریدور برای اجرای تراموا

سیدمحمد آقامیری، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران:
شهرداری تهران قصد دارد تراموا را به ناوگان حمل‌ونقل عمومی وارد کند تا علاوه بر تغییر چهره شهر، گامی برای گسترش و ارتقای کیفیت شبکه حمل‌ونقل عمومی بردارد. براساس مطالعات انجام‌شده، ۳کریدور شرایط اجرای تراموا را دارند که شامل پایانه شرق جدید تا تهرانسر، جنت‌آباد تا میدان فاطمی و مسیر تردد اتوبوس‌های بی‌آرتی در بزرگراه اشرفی‌اصفهانی است. این مطالعات برای مشاوره و نظارت در اختیار شورای شهر تهران قرار می‌گیرد و شورای‌عالی ترافیک به‌عنوان مرجع اصلی، نظر نهایی را خواهد داد.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید