اتوبوسهای مدرن پایتخت
عقبماندگی 10ساله حملونقل عمومی پایتخت در این دوره از مدیریت شهری درحال کاهش است
مهدی اسماعیل پور-روزنامهنگار
«هایگر، شتاب، عقاب افشان و اسنا» نام نسل جدید اتوبوسهای تهران است که شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران روز گذشته در مراسمی از این مدلها رونمایی کرد. 4مدل اتوبوس جدید پایتخت در قالب قرارداد با تولیدکنندگان خارجی و داخلی، خریداری و بخشی از آنها نیز به ناوگان الحاق شده است. هایگر همان اتوبوس برقی چینی و شتاب هم اتوبوس برقی ایرانی است که 200دستگاه از آن سال آینده وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر میشود. عقاب افشان و اسنا نیز اتوبوسهای دیزلی ساخت داخل هستند. بهگفته احمد قیومی، سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، با اضافه شدن این 4مدل اتوبوس جدید تعداد ناوگان فعال پایتخت از 3200دستگاه فعلی به حدود 7500دستگاه در سال آینده میرسد. او در این باره توضیحات بیشتری داد که در ادامه میخوانید.
جبران عقبماندگی ناوگان اتوبوسرانی
درحال حاضر تعداد ناوگان فعال اتوبوسرانی 3200دستگاه است که این تعداد تا پایان سال به 3500دستگاه خواهد رسید. از طرفی با توجه به قراردادهای داخلی و خارجی خرید اتوبوس، هیچ مشکلی در بحث عمل به تعهدات از سوی دولت یا شهرداری تهران وجود ندارد و اتوبوسهای جدید طبق برنامه وارد ناوگان میشوند؛ یعنی با ورود اتوبوسهای داخلی و خارجی که قرارداد آنها بسته شده و بازسازی اساسی (اورهال) ناوگان تا پایان سال آینده به 7500دستگاه میرسد که در احکام برنامه توسعه درنظر گرفته شده است.
ترامواها در مرحله تست
در کنار برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، 2دستگاه تراموای چرخ لاستیکی هم به تهران آمده است. البته این ترامواها دست دوم بوده و خریداری نشده است، بلکه به شکل امانی و رایگان در اختیار ما قرار گرفته تا در معابر شهر تهران آنها را تست کنیم. درصورت موفقیت آمیز بودن تستها، با دریافت مجوزهای لازم از شورایعالی ترافیک و شورای شهر تهران، ترامواهای چرخ لاستیکی جدید و نو خریداری میشود. بنابراین این 2دستگاه تراموا صرفا بهعنوان نمونه و برای تست در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است.
تردد شبانه و بدون مسافر
اکنون مونتاژ و سرهمبندی 2دستگاه تراموا چرخ لاستیکی به پایان رسیده است و تست شبانهشان از هفته آینده آغاز خواهد شد. این ترامواها بهمدت 6شب از ساعت 24 تا 3 بامداد درخط یک بیآرتی و مسیر میدان انقلاب تا پایانه شرق بدون مسافر تست و در مرحله بعد هم تست با شبیهساز مسافر انجام میشود. این تستها هم بهمدت یک تا 2ماه ادامه خواهد داشت. اگر نتایج تستها نظر مدیران شهری و ترافیکی را جلب نکند، از این نوع تراموا استفاده نخواهد شد.
استقرار 60 اتوبوس برقی در 4پایانه
علاوه بر ترامواهای چرخ لاستیکی یا همان ایآرتی، موضوع اتوبوسهای برقی هم بحث داغ این روزهای حملونقل عمومی شهر تهران است. تاکنون 200دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده که این روند همچنان ادامه دارد. انتقال اتوبوسها از گمرک به تهران همچنان درحال انجام است و روزانه چند دستگاه از این اتوبوسها به تهران میرسد. تاکنون60دستگاه اتوبوس برقی به تهران رسیده است که در 4پایانه اتوبوسرانی شامل هنگام ، جنتآباد، بعثت و کیانشهر مستقر هستند.