• پنج شنبه 22 خرداد 1404
  • الْخَمِيس 15 ذی الحجه 1446
  • 2025 Jun 12
چهار شنبه 21 خرداد 1404
کد مطلب : 257073
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VPp6z
+
-

100 اتوبوس جدید در راه پایتخت

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در صحن شورا درباره دستاورد سفر اخیرش به چین توضیح داد

گزارش
100 اتوبوس جدید در راه پایتخت

پریسا نوری -روزنامه‌نگار

سیصدوسی‌و‌سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته با حضور حداکثری اعضا برگزار و در آن موضوعاتی ازجمله قانونمند شدن تداوم فعالیت خانه اندیشمندان، لزوم تسریع در انجام اقدامات زیربنایی و راهبردی در مسیر هوشمندسازی شهر، پیشگیری از اسراف مدیران جوان و... طرح شد، اما مهم‌ترین و شیرین‌ترین بخش این جلسه، ارائه گزارش معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران بود. محسن هرمزی که به‌تازگی از سفر چین بازگشته، ضمن ارائه گزارشی از آخرین اقدامات حوزه حمل‌ونقل عمومی دستاوردهای سفرش به چین را تشریح کرد و نوید بالا‌رفتن‌کیفیت‌خدمات ناوگان اتوبوسرانی پایتخت را با ورود 400دستگاه اتوبوس داد.

دستور جلسه اول
بررسی برخی پرونده‌ها و لوایح منابع انسانی 
توضیح: این لایحه در 3بخش مطرح شد و مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا درخصوص وضعیت حقوق و دستمزد و ساماندهی نیروی انسانی شهرداری تهران توضیحاتی ارائه داد.
نظر شورا: ادامه بررسی لایحه به جلسه بعد موکول شد.

دستور جلسه دوم
بررسی طرح موضعی ساماندهی بافت روستایی محله حکمت
توضیح: برخی اعضا توضیحات و تذکراتی طرح کردند.
نظر شورا: با اکثریت آرا به تصویب رسید.

دستور جلسه سوم
بررسی لایحه تأیید حساب وجوه درآمد عمومی شهرداری تهران نزد بانک‌های صنعت و معدن، رفاه کارگران و ملت
توضیح: برخی اعضا تذکراتی دادند. سجاد محمدعلی‌نژاد، معاون مالی و اقتصاد شهری‌شهردار تهران توضیحاتی ارائه داد.
نظر شورا: لایحه با اکثریت آرا به تصویب رسید.

قرارداد تأمین واگن در این دوره تکمیل شد 
هرمزی در ابتدای صحبت‌هایش خبرهای خوبی از تامین واگن‌های مترو دارد؛ «قرارداد تأمین واگن‌های مترو توسط مدیریت شهری پیگیری و مبلغ قرارداد توسط شهرداری تأمین شده است. با کمک شورای شهر قرارداد منعقد و در سال قبل پیگیری‌هایی هم انجام شد تا مشکلات آن برطرف شود. شهرداری تهران پیش‌پرداختی را که از سال ۱۳۹۶ باقی مانده بود، پرداخت کرد. پروسه قرارداد با کمک واگن‌سازی‌ تهران شکل جدیدی گرفت و تعداد قطارها در 2نوع پیش‌بینی‌شده تغییر کرد.»

قرارداد 400دستگاه اتوبوس بسته شد 
هرمزی خبرهای خوبی از نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ورود اتوبوس‌های چینی با خود به صحن آورده بود؛ «اتوبوس‌های بی.آر.تی یکی از نیازهای شهر تهران است که بخشی از آنها بهسازی شده است، اما نیاز به نوسازی اتوبوس‌های بی.‌آر.‌تی داشتیم‌ که با همراهی رئیس شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل 2قرارداد در حوزه بی.‌آر.تی به تعداد ۴۰۰دستگاه منعقد شد. بخش اول این اتوبوس‌ها‌ ماه آینده به تعداد 100دستگاه به ایران می‌آید و به‌تدریج تمام اتوبوس‌ها وارد می‌شود.»

2رام قطار اسفندماه روی ریل می‌رود 
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در ادامه در جمع خبرنگاران توضیحات بیشتری درباره توسعه خطوط مترو و افزایش واگن‌ها  داد؛«در این دوره از مدیریت شهری شبکه مترو توسعه داشته؛ به‌گونه‌ای که ۳۹کیلومتر مسیر و ۱۹ایستگاه مترو افتتاح شده است، اما مطلوبیت سفر به‌دلیل کمبود واگن ایجاد نشده است. قراردادی از سال ۹۶ در مورد ساخت و توسعه قطار مترو منعقد شده، اما نهایتا در سال ۱۴۰۲ با پرداخت مبلغ مقرر، عملیات ساخت واگن‌ها شروع شده است. همزمان با این موضوع توسعه ۴۰درصدی افزایش ظرفیت واگن‌سازی‌ تهران هم کلید خورد؛ به‌طوری که طبق پیش‌بینی‌ها در دی‌ماه امسال، ‌2رام قطار تحویل می‌شود و در اسفندماه در ریل قرار می‌گیرد.»

احتمال افزایش تعداد اتوبوس‌ها به 600دستگاه
او از قرارداد اتوبوسرانی با عنوان «یکی از باکیفیت‌ترین قراردادهای منعقد شده» نام می‌برد و ادامه می‌دهد:‌ «اگر بتوانیم از طریق منابع غیرنقد ۲۰۰ دستگاه دیگر نیز اضافه کنیم، قرارداد به ۶۰۰دستگاه افزایش خواهد یافت.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران درباره نوع اتوبوس‌های وارداتی هم توضیح می‌دهد: «این اتوبوس‌ها بی‌.آر.تی دیزلی و با کیفیت روز است. این دستگاه‌ها اتوبوس‌های ویژه‌ای هستند که وارد می‌شوند.»

استخدام در شهرداری با پول غیرممکن است 
اطلاعیه استخدام در شهرداری با پرداخت پول که هفته گذشته در فضای مجازی دست به‌دست می‌شد هم موضوع تذکر ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران است. امانی با رد این ادعا می‌گوید: «در سایت دیوار کسی اطلاعیه زده و گفته بود که می‌تواند در قبال گرفتن پول افراد را در شهرداری استخدام کند. من این خبر را تکذیب کردم؛ حتما دروغ است و مطمئنم کسی با دادن پول نمی‌تواند در شهرداری استخدام شود.» این عضو شورا در ادامه نسبت به اقدامات تشریفاتی برخی مدیران جوان درخصوص هزینه‌های زیاد دکور و مبلمان اتاق‌شان تذکراتی داد.

تعیین‌تکلیف خانه اندیشمندان
یکی از موضوع‌های پربحث حوزه شهری در این روزها، وضعیت خانه اندیشمندان علوم‌انسانی است. برخی از اعضا پیشنهادهایی در این‌باره می‌دهند. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با بیان اینکه همه ما دوستدار علوم انسانی هستیم، ابراز امیدواری می‌کند که این چالش با مدیریت هیأت امنایی حل شود. 
علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر هم تأکید می‌کند: «ما با فعالیت خانه اندیشمندان موافقیم، ولی نباید فعالیت انحصاری باشد و در کنار آن باید قانون اجرا شود.» اما رئیس شورای اسلامی شهر تهران با یک پیشنهاد و تذکر، تکلیف این موضوع را روشن می‌کند: «در جلسه‌ای که تشکیل خواهد شد، در مورد خانه اندیشمندان تصمیم گرفته می‌شود. از شهرداری می‌خواهیم به آتش دامن نزند و اعضای شورا نیز در این مورد مصاحبه نکنند. مرکز حقوقی اقدامات حقوقی را انجام داده و اداره آن ارتباطی به این مرکز ندارد. شهرداری و شورا می‌دانند خانه باید چگونه مدیریت شود.»

چمران در جمع خبرنگاران چه گفت؟
از نقش پلیس در ترافیک تا وضعیت حریم تئاترشهر

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در حاشیه سیصدوسی‌وسومین جلسه شورا به روال معمول در جمع خبرنگاران حضورمی‌یابد و به سؤالات مطرح‌شده پاسخ می‌دهد.
نقش پلیس در حوزه حمل‌ونقل و مدیریت ترافیک: نقش پلیس در این حوزه قابل انکار نیست و نه‌تنها در ایران، بلکه در تمام کشورهای دنیا به همین صورت است، اما با استفاده از وسایل الکترونیک تلاش می‌شود این مقوله کمتر انسان‌محور باشد و بیشتر از طریق ابزار هوشمند انجام شود؛ به‌عنوان مثال در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هوشمند تعداد خودروها در تنظیم میزان توقف مدنظر قرار می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد تجهیز، به‌روزرسانی و به‌کارگیری ابزار هوشمند در سیستم هوشمند شهر بهتر از دخالت‌های انسانی است؛ چراکه سیستم هوشمند، کلان‌نگر است و فقط به یک چهارراه یا خیابان محدود نمی‌شود. پلیس همیار و همکار بسیار صمیمی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری است و در مقابل مدیریت شهری در اختصاص اعتبار بیشتر همکاری خوبی داشته است و تلاش شده تا جای ممکن، امکانات موردنیاز برایشان پیش‌بینی یا تهیه شود؛ چراکه هر اندازه از امکانات بیشتری استفاده کنیم، قطعا و یقینا نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
ایجاد پارکینگ برای پاساژ علاءالدین در مکانی دور: فاصله مکانی که برای این منظور پیشنهاد شده بسیار بیشتر از فاصله قانونی تعیین شده توسط شهرداری است، اما مکان نزدیک‌تری در حوالی این پاساژ وجود ندارد. اقدام درست این است که قبل از احداث ساختمان، ابتدا پارکینگ آن جانمایی شود و شهرداری نیز باید پروانه را برای پارکینگ و ساختمان همزمان صادر کند.
وضعیت حریم تئاترشهر: این مجموعه 2صاحب دارد؛ یکی شهرداری و دیگری وزارت فرهنگ و ارشاد؛ به همین دلیل مشخص نیست چه اتفاقی برای ساماندهی این محدوده بیفتد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید