مریم باقرپور و زینب زینالزاده-روزنامهنگار
سال۱۴۰۳ به روزهای پایانی نزدیک میشود و مدیریت شهری از یکسو تلاش میکند تا پیش از آغاز سال جدید پروژهها را به اتمام برساند و از سوی دیگر هم مشغول برنامهریزی برای سال۱۴۰۴ است. در راستای همین رویکرد، دیروز (۷بهمنماه) در دویستونودونهمین جلسه شورا، علیرضا زاکانی، سکاندار پایتخت برای تحویل لایحه بودجه سال آینده به صحن پارلمان شهری رفت و لایحه را با رقم ۲۳۷هزار میلیارد تومان تقدیم رئیس شورای شهر تهران کرد. شهردار تهران پشت تریبون رفت و توضیحاتی درباره اقدامات صورتگرفته و اعداد و ارقام پیشبینیشده در بودجه۱۴۰۴ ارائه داد و گفت که حوزه حملونقل بیشترین سهم را از کیک بودجه سال آینده دارد که در ادامه میخوانید.
تبدیل رشد کاریکاتوری به رشد موزون
امروز کمتر از ۴۱ماه است که در مدیریت شهری فعالیت میکنیم و در این مدت تلاش کردهایم تا نگاه جامع و درستی به تهران داشته باشیم. نتیجه این رویکرد، تبدیل رشد کاریکاتوری به رشد موزون و شرایط مناسب بود. همچنین علاوه بر پذیرش مسئولیتهای خود در نهاد شهرداری، مسئولیت سایر بخشها را هم پذیرفتیم و گامهای اساسی برداشته شد و اکنون فاصله معنادار آنچه بود و آنچه امروز هست، ملموس است.
برنامهریزی برای ۴تحول
برنامه چهارم پیشرفت تهران مبتنی بر 4تحول است. محورهای چهارگانه تحول در مدیریت شهری (تحول درونزا، تحول کالبدی، تحول نرمافزاری و تحول در زیرساختهای هوشمند شهر(فناورانه)) تعیین و برای تحقق اهداف پیشبینیشده در راستای این تحولات برنامههایی طراحی شدند. از ابتدای دوره هم در راستای ایجاد تحولات چهارگانه اقداماتی صورتگرفته است که امروز شهروندان شاهد آنها هستند.
عبور از مشکلات جدی
هدفگذاری شورا و مدیریت شهری عبور از مشکلات جدی شهر بوده است. در راستای این رویکرد، مقابله با آلودگی هوا، مدیریت ترافیک، موضوعات مربوط به سستی و ناپایداری کالبدی شهر و... در دستور کار شهرداری قرار گرفت. همچنین مسائل اجتماعی هم پیگیری و اقدامات برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان پیشبینی و نقشه راه برای برونرفت از معضلات تنظیم شد.
مطلوبیت حملونقل
با مناسبسازی شهر و توزیع خدمات تلاش شد با بهرهگیری از فناوری و نرمافزار شهرزاد، دسترسی شهروندان به امکانات و ظرفیتهای شهر تسریع و تسهیل شود. افزایش مطلوبیت حملونقل هم در دستور کار قرار گرفت و موضوعات مربوط به توسعه مترو، تأمین تراموا و خرید اتوبوس داخلی و خارجی، خرید تاکسی، ون، موتورسیکلت و... پیگیری شد تا مطلوبیت این ناوگان دوبرابر شود.
تلاش برای کاهش آلودگی هوا
برای رفع آلودگی هوا، ناوگان حملونقل عمومی بهترین و مؤثرترین گزینه است؛ بنابراین اگر شرایط حملونقل را تغییر دهیم، قطعا در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار خواهد بود؛ ازاینرو خرید ۳هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۲۷هزارو۶۵۰ دستگاه تاکسی برقی، همچنین تأمین ون و موتورسیکلت برقی را پیگیری کردیم که تأمین این ناوگان در شهر تهران حتما کاهش آلودگی هوا را رقم خواهد زد.
بهرهبرداری از آزادراه شوشتری
در سطح اول، ناوگان حملونقل تأمین شد و در سطح دوم هم امکان تردد سهل و آسان را فراهم کردیم. در راستای این نگاه فاز اول آزادراه شهید شوشتری، فاز دوم بزرگراه شهیدبروجردی و بال غربی بزرگراه یادگار امام سال آینده بهرهبرداری میشوند. اتمام اصلاح ۳۴تقاطع و عملیاتیشدن اصلاح ۲۶تقاطع دیگر هم در راستای تسریع عبورومرور پیگیری شده است.
تکمیل کمربند سبز
امسال جشن پایان تکمیل کمربند سبز پایتخت را میگیریم؛ چراکه اکنون اقدامات مربوط به ۳هزار هکتار کمربند سبز در حال اجراست و هزار هکتار بیشتر از میزان توسعه کمربند تهران در اسناد اولیه، عمل کردهایم. درواقع شهرداری تهران بهعنوان یک نهاد مسئولیتپذیر کارکردهای خود را دنبال و در بسیاری از موارد مانند حوزه فضای سبز فراتر از وظایف و مسئولیتها عمل کرده است.
تسویه بدهیهای شهر
علاوه بر معضلات آلودگی هوا و ترافیک که مردم از آنها رنج میبرند، موضوعات دیگری مانند تعیینتکلیف و تسویه بدهیهای شهر را هم پیگیری کردیم. بانکها مدعی بودند که حدود ۱۷۰هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری است که با استفاده از قانون و ظرفیت کارشناسان مجرب، این رقم به ۸۰هزار میلیارد تومان کاهش یافت. اکنون ۴۶هزار میلیارد تومان تسویه شده و مابقی هم در مرحله تسویه قرار دارد.
ایجاد الگوی حملونقلی جدید
با ایجاد شرایط تردد پاک و غیرآلاینده و تحقق اجرای ابرپروژه 1370کیلومتری (مسیر زندگی)، الگوی حملونقلی جدید ترسیم شده است. درواقع تلاش کردهایم در مناطق ۲۲گانه شرایطی را ایجاد کنیم تا مردم بتوانند پیاده یا با دوچرخه و اسکوتر در سطح شهر تردد کنند که ۴۷کیلومتر از آن بهزودی به بهرهبرداری میرسد. البته در فاز بعدی ۲۰کیلومتر هم به این مسیر اضافه خواهد شد.
رئیس شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران چه گفت؟
رئیس شورای شهر تهران در حاشیه دویستونودونهمین جلسه پارلمان شهری در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالهای آنها پاسخ داد.
تست تراموا: تراموا در خطوط بیآرتی تردد میکند و درواقع اتوبوس ۳کابین و چرخ لاستیکی است که ایستگاههای بیآرتی پاسخگوی آن است و نیاز به زیرساخت خاصی ندارد. برای عبور تراموا از چراغقرمز مسیر پیشبینیشده هم باید اقداماتی انجام شود.
تصمیم نهایی برای بودجه۱۴۰۴: هماهنگیهایی برای رقم بودجه صورتگرفته و به عدد بالایی رسیده اند که در شورا بررسی میشود و تصمیمگیریهای نهایی انجام خواهد شد.
عدمصدور پروانه در پادگان۰۶: پروانه در پادگان۰۶ صادر نشده است؛ ازاینرو نمیتوان در آن کاری را شروع کرد. اقدامات میراثی در این مورد هم صورتگرفته، اما تا زمانی که پروانه صادر نشود، اقدام جدی صورت نمیگیرد.
مخالفت با یک سال افزایش دوره شوراها: مجلس با تمدید یکساله فعالیت شورا مخالفت کرد و طبق برنامه کسانی که میخواهند در دوره بعدی شورا شرکت کنند باید ثبتنام انجام دهند.
عملکرد شهرداری در این دوره: کارهای زیادی در این دوره انجام شده و مدیریت شهری در حوزه عمرانی موفق بوده است. البته هنوز در بخشهایی مانند حوزه حملونقل دچار عقبماندگی هستیم.
تأمین اتوبوس برای تهران: شرکتهای خودروساز داخلی تلاش میکنند تا اتوبوس موردنیاز تهران را تأمین کنند، اما در نهایت ماهانه ۵۰ تا ۶۰ دستگاه تحویل میدهند. تهران اکنون ۶ تا ۷هزار دستگاه اتوبوس کم دارد و از طریق قراردادهای داخلی و خارجی پیگیری میشود.
پیگیری برای واگنها: ورود واگنها با مشکلاتی مواجه شده است و امیدواریم رئیسجمهور، وزیر امور خارجه و وزیر کشور موضوع را پیگیری کنند و مشکل حل شود. به هر شکل امید میرود سال آینده سال گشایش در حمل و نقل پایتخت باشد.
شهردار تهران در جمع خبرنگاران چه گفت؟
علیرضا زاکانی، شهردار تهران پس از تحویل لایحه بودجه به شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و از رونمایی بسته برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی خبر داد و گفت که ۲۰۰دستگاه اتوبوس و ۲هزار دستگاه تاکسی برقی و 2رام تراموا وارد شده است. سکاندار پایتخت تأکید کرد که تست تراموا برای تسهیل تردد در شهر انجام میشود. او سؤالهای خبرنگاران را اینطور پاسخ داد:
اختصاص بیشترین سهم به حملونقل: ۲۳۷همت بودجه برای سال آینده پیشبینیشده که ۴۹درصد به حملونقل عمومی اختصاص دارد. برای سومین سال است که بیشترین بودجه را به حوزه حملونقل اختصاص میدهیم تا معضل آلودگی هوا و ترافیک کاهش یابد.
افزایش بودجه با تبصره: امسال ۱۸۶همت بودجه مصوب شد که با تبصرهها به حدود ۲۰۰همت میرسد. بودجه سال آینده هم ۲۳۷همت است که با تبصرهها به ۲۷۰همت میرسد.
اجرای طرحهای عمرانی بزرگراهی: آزادراه شهید شوشتری، فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی و بال غربی بزرگراه یادگار امام که در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، سال آینده بهرهبرداری میشود.
انتقال کارتنخوابها: گشتها هر شب در سطح شهر حضور دارند و کارتنخوابها و بیخانمانها را به گرمخانهها منتقل میکنند.
روند برقیسازی ناوگان: برقیسازی برای اولینبار صورت میگیرد و زیرساختها نیز در حال توسعه است.
بهرهبرداری از باغراه حضرتزهرا(س): این پروژه در حال اجراست و مسیر تندرستی نیز در بخش اول اجرایی و افتتاح میشود.
نصب پنلهای خورشیدی در مجموعههای شهرداری: هم نصب پنل در ساختمانها را دنبال میکنیم و هم بخشی از انرژی شهر را مبتنی بر توسعه این زیرساخت در کمک به دولت تأمین خواهیم کرد. استفاده از انرژی خورشیدی زیرساخت پیچیده و چندانی نیاز ندارد و باید فضایی برای نصب ملحقات جانبی پیشبینی کنیم که برق تولیدی در شبکه عرضه شود. تفاهماتی با وزیر نیرو انجام دادهایم که این اقدام بهصورت گسترده انجام شود.
۸اولویت تدوین بودجه۱۴۰۴
تأکید بر تحقق حداکثری احکام برنامه چهارم توسعه و تحول شهر تهران
تأکید بر موضوع حملونقل و ترافیک بهعنوان ابرچالش شهر تهران
برقراری توازن اعتباری بین سایر مأموریتهای شهرداری تهران
تأکید بر اتمام و بهرهبرداری از پروژههای نیمهتمام
و عدمتعریف پروژههای جدید دارای معارض
ارتقای عدالت توزیعی با تأکید بر تأمین سرانههای خدماتی
در محله های کمبرخوردار
پیشبینی اعتبارات موردنیاز برای جبران خدمات و افزایش رفاه پرسنل
ارتقای انضباط مالی و نظمبخشی در بودجهریزی
مردمیسازی اداره شهر از طریق افزایش سهم بودجه مشارکتی
دو شنبه 8 بهمن 1403
کد مطلب :
247310
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/vgW30
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved