• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24669
+
-

هوای تهران در 4 ‌ماه نخست امسال چگونه بود؟

بررسی وضعیت شاخص آلودگی هوای 4ماه ابتدایی سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، نشانگر افزایش آمار تعداد روزهای فراتر از حد مجاز بوده است.
به گزارش همشهری، ‌امسال تا پایان تیرماه 23روز (18درصد) فراتر از حد سلامت ثبت‌شده که 10روز آن به‌دلیل افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5میکرون (افزایش آلایندگی ناشی از خودروها و وقوع پدیده گردوغبار) و 13روز آن بر اثر افزایش آلاینده ازن (به‌ویژه در روزهای گرم) رخ داده است. این در حالی است که در سال گذشته تا پایان تیرماه، 15روز (12درصد) در شرایط نامطلوب قرار داشته است و آلاینده‌های ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5میکرون در 12روز و ازن در 3روز آلاینده شاخص و فراتر از حد مجاز بوده‌اند.

آنگونه که سولماز احدی کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته، در سال‌جاری علاوه بر افزایش نسبی آمار روزهای آلوده با افزایش کم‌سابقه آلاینده ازن نیز مواجه هستیم. این آلاینده در روزهای گرم سال و همزمان با افزایش تابش نور خورشید، شدت می‌گیرد و هوای شهر را آلوده می‌کند. بنابراین با کاهش دما و شدت نور خورشید در نیمه دوم سال قطعا شاهد کاهش چشمگیر غلظت این آلاینده خواهیم بود. از میان روزهای آلوده به لحاظ آلاینده ازن، 4روز در خرداد‌ماه و 9روز در تیرماه اتفاق افتاده و شرایط نامطلوب به لحاظ آلاینده PM2.5نیز در دو‌ماه نخست سال روی داده است. همانگونه که ذکر شد، افزایش شدت تابش نور خورشید در ماه‌های خرداد و تیر، موجب افزایش آلاینده ازن می‌شود.

بیشترین روزهای آلوده طی سال‌جاری و سال گذشته در تیرماه رخ ‌داده و در کلیه ماه‌های سال‌جاری تعداد روزهای آلوده فراتر از سال گذشته بوده است. در همین رابطه و با توجه به افزایش آلاینده ازن در ساعات میانی روز (ساعت 12تا 17) توصیه می‌شود کودکان فعال، سالمندان و کسانی که بیماری‌های ریوی مثل آسم دارند، از فعالیت سنگین و تماس بلندمدت با هوای باز بپرهیزند و درصورتی که کیفیت هوا به لحاظ این آلاینده در شرایط ناسالم (شاخص بیشتر از 150) داشته باشد، رعایت توصیه‌های مذکور برای همه افراد مفید خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید