• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24592
+
-

اراک شورای موسیقی ندارد

یک خواننده اراکی:‌ پیمانکاران اراکی تنها با شرکت‌های فرهنگی تهران در زمینه برگزاری کنسرت همکاری می‌کنند

موسیقی
اراک شورای موسیقی ندارد

آوا صادق|‌ اراک- خبرنگار:

اراک بعد از تهران رتبه‌دار برگزاری کنسرت در کشور است. با این وجود سهم هنرمندان بومی این استان از کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود، بسیار اندک است و این شهر برای هنرمندان پایتخت، حیات خلوت محسوب می‌شود. البته سهم ناچیز هنرمندان بومی یک سوی ماجرا و مشکلات است و اجرای موسیقی غیر زنده و پلی‌بک کردن هنرمندان پایتخت‌نشین در کنسرت‌ها و نبود نظارت از سوی مسئولان موسیقی استان یکی دیگر از مشکلات برگزاری کنسرت در اراک است.
برایبررسی وضعیت کنسرت‌ها در اراک و خلأهایی که در استان برای حمایت از هنرمندان بومی وجود دارد با «مهدی عبدلی» خواننده اراکی به گفت‌وگو نشستیم.

روند برگزاری کنسرت در اراک چگونه است؟

برگزاری کنسرت‌ها در اراک در انحصار عده‌ای پیمانکار قرار دارد واین عده برای سود مالی خود بیشتر تمایل به همکاری با هنرمندان خارج از استان دارند. این پیمانکاران با شرکت‌های فرهنگی تهران که در اساسنامه شرکت موضوع اجازه برگزاری کنسرت مطرح شده باشد، ارتباط برقرار می‌کنند. طبق توافقی که بین پیمانکار و شرکت انجام می‌شود مبلغی پول رد و بدل می‌شود و شرکت برگه مربوط به برگزاری کنسرت را به این پیمانکاران تحویل می‌دهد.

در واقع تحت عنوان یک شرکت فرهنگی اقدام به برگزاری کنسرت می‌کنند و در اراک هیچ شرکت هنری چندمنظوره که اجازه برگزاری کنسرت داشته باشد، وجود ندارد. این پیمانکاران با روشی که گفته شد زمینه برگزاری کنسرت هنرمندان غیربومی را در اراک فراهم می‌کنند و به دلیل اینکه پول و سود زیادی در میان است، حمایت از هنرمندان استان برایشان اهمیت ندارد و تنها به سود مالی از این کنسرت‌ها فکر می‌کنند.

برگزاری کنسرت در دیگر شهرستان‌های استان چه وضعیتی دارد؟

در تعدادی از شهرستان‌ها اصلا کنسرت برگزار نمی‌شود و در بقیه شهرها نیز هنرمندان بومی کنسرت برگزار نمی‌کنند. یکی از دلایل این موضوع نبود استقبال از کنسرت یا هزینه نکردن مردم برای این برنامه فرهنگی و هنری است. با این شرایط برای هنرمند بومی برگزاری کنسرت صرفه اقتصادی ندارد و حتی باید از جیب خود هزینه کند.  در اراک کنسرت زیاد اجرا می‌شود، اما سهم هنرمندان بومی از این تعداد کنسرت‌ها بسیار اندک است. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در اصفهان مقرراتی وضع کرده که به موجب آن هر 3 ماه یک بار به هنرمندان غیربومی اجازه برگزاری کنسرت داده می‌شود و بقیه زمان‌ها در اختیار هنرمندان بومی است.
این در حالی است که تیر ماه سال گذشته در اراک فقط حدود 11 اجرا مربوط به هنرمندان غیربومی بود. با توجه به اینکه تبلیغات برای برگزاری کنسرت از روزها قبل انجام می‌شود، قطعا برگزاری کنسرت توسط هنرمند بومی بدون تبلیغات با استقبال مواجه نخواهد شد و محکوم به شکست است.
عملکرد واحد موسیقی استان و ساز و کار مدیریتی در افزایش برگزاری کنسرت توسط هنرمندان بومی تأثیر قابل توجهی دارد. عده‌ای از مردم برای تفریح و عده‌ای برای علاقه‌شان به موسیقی کنسرت را می‌بینند. با توجه به این موضوع اگر تعداد کنسرت‌های غیربومی کاهش یابد و زمینه برای برگزاری کنسرت توسط هنرمندان بومی فراهم شود، امکان استقبال از کار هنرمندان استانی بیشتر خواهد شد.

چرا در برخی از کنسرت‌های اراک، موسیقی غیرزنده اجرا می‌شود؟ 

طبق تعریف اصلی کنسرت، موسیقی باید به صورت زنده ارائه شود، اما در عمل تعدادی از هنرمندان این اصل را رعایت نمی‌کنند. یک گروه تهرانی برای کنسرت به اراک مراجعه می‌کند، تعدادی نوازنده به عنوان سیاهی لشکر روی سن قرار می‌گیرند و 80 درصد موسیقی به صورت ضبط شده است و گروه نوازنده تنها 20 درصد را اجرا می‌کنند و خواننده پول کمتری به نوازنده پرداخت می‌کند.
ماجرا تنها به موسیقی غیر زنده ختم نمی‌شود و حتی خواننده هم به صورت زنده نمی‌خواند و از تاریکی سالن، رقص نور و پخش دود استفاده و تنها لب‌خوانی می‌کند. بخشی از هنرمندان غیربومی که سهم بیشتری از اجرای کنسرت‌ در اراک دارند، با کنسرت غیرزنده میلیون‌ها تومان درآمد کسب می‌کنند.

آیا نظارتی بر اجرای زنده و غیرزنده نمی‌شود؟

خیر. هیچ نظارتی روی این موضوع نمی‌شود. سال 86 زمانی که برای اجرای کنسرت توسط گروه‌ دلنوازان اقدام کردیم فیلم ضبط‌ شده قطعات هنگام تمرین را باید ارائه می‌دادیم، اما امروز در کنسرت‌ها اجرای قطعات هم بررسی نمی‌شوند. برای اجرای گروه‌های غیربومی از طریق رابطه‌هایی که وجود دارد از تهران مجوز قطعات صادر می‌شود و در واقع اراک تنها واسطه اجراست. در اراک شورای موسیقی وجود ندارد. در صورتی که باید شورای موسیقی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور هنرمندان به نام عرصه موسیقی استان تشکیل شود و این شورا چنین مواردی را مورد بررسی قرار دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید