• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24602
+
-

ممنوعیت واردات صنایع دستی

جانشین سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان: میزان صادرات صنایع دستی استان به خارج از کشور از مبادی قانونی و از گمرک استان صفر است

صادرات
ممنوعیت واردات صنایع دستی

زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

صادرات یکی از راه‌های رونق اقتصادی کشور محسوب شده که افزایش آن علاوه بر ایجاد فرصت‌های جدید شغلی سبب رونق و رشد اقتصادی، ایجاد درآمد مالیاتی و بهبود تراز پرداخت می‌شود. در این میان می‌توان از افزایش نقدینگی به عنوان مهم‌ترین فایده صادرات برای شخص صادرکننده نام برد.
به گفته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان صادرات کشور در 3 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.«امیرعلی مسیبی» ادامه می‌‌دهد: صادرات کشور در سال جاری با احتساب میعانات گازی 5/15درصد و بدون میعانات گازی 19 درصد افزایش یافته و به تبع آن صادرات استان نیز افزایش یافته که می‌‌توان گفت 92 درصد از صادرات استان تحقق یافته است.

وی با اشاره به آمار صادرات استان اظهار می‌کند: در 3 ماه نخست امسال صادرات استان از گمرک به ارزش 145 میلیون و 218 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 111 درصد افزایش یافته است.معاون امور بازرگانی استان با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شد صادرات استان در 3 ماه امسال به 500 میلیون دلار برسد، اظهار می‌‌کند: 92 درصد از این پیش‌‌بینی تحقق یافته است. وی سهم صادرات استان از صادرات غیر نفتی در کشور را مطلوب عنوان می‌کند و می‌گوید: در این زمینه صادرات استان 14/1 درصد و ارزش وزنی نیز 3/0 درصد افزایش داشته است.
وی بیشترین صادرات استان را در بخش‌های صنعت و معدن می‌داند و ادامه می‌دهد: بیشترین صادرات استان بعد از صنعت و معدن به ترتیب در بخش‌های کشاورزی، فرش، گردشگری و خدمات فنی و مهندسی بوده و مهم‌ترین اقلام صادراتی شمش روی، مس و آلومینیوم است.


افزایش مقصد کشورها

مسیبی با بیان این‌که صادرات استان تا سال گذشته به 40 کشور انجام می‌‌شد، می‌افزاید: امسال 6 کشور سنگاپور، قبرس، اسلواکی، صربستان و سریلانکا نیز به این کشورها افزوده شده و هم اکنون به 46 کشور دنیا صادرات داریم.به گفته این مسئول امسال 34 میلیون دلار حواله ارزی بانک‌ها برای صادرات محصولات مختلف استان صورت گرفته و علاوه بر آن برای افزایش میزان صادرات محصولات استان 2 هیات از نمایندگان اتاق بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عازم کشورهای فنلاند و جمهوری چک شده‌اند.


اقدامات انجام شده

معاون امور بازرگانی استان اظهار می‌‌کند: از اول امسال تا آخر خرداد حدود 9 دوره آموزشی برای تجار و بازرگانان از سوی مرکز آموزشی اتاق بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان انجام شده و 5 نمایشگاه در بخش‌های مختلف در نمایشگاه بین‌‌المللی کاسپین برگزار شده  است.
جشنواره بین‌المللی غذای اکو، نمایشگاه گردشگری و هتلداری، طرح ضیافت، جشنواره آیین محبت و نمایشگاه گل و گیاه، باغبانی و تجهیزات گلخانه‌‌ای از جمله نمایشگاه‌ها و جشنواره‌‌هایی بوده که امسال در نمایشگاه کاسپین زنجان برگزار شده‌‌ است.
حرفه‌ها و مشاغل بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام در حوزه خود دستورالعمل، برنامه‌کاری و اخلاق خاص خود را می‌طلبد، مجوز همه اصناف زمان‌دار است، بنابراین زمانی که هر فرد برای تمدید مجوز کار مراجعه می‌کند، باید این دوره آموزشی را گذرانده باشد که از سوی اتاق اصناف هر استان انجام می‌‌شود. مسیبی در این باره می‌‌گوید: در3 ماه امسال 15 دوره آموزشی از سوی اتاق اصناف استان برای صنوف مختلف برگزار شده است. 


صادرات صنایع دستی 

چاقو، قمه و قداره از مهم‌ترین محصولات صنایع دستی استان است که بیشترین صادرات را به کشورهای عربی به ویژه عراق دارد و این در حالی است که در حال حاضر صادرات از مبانی رسمی و گمرک استان انجام نمی‌شود و تجار و هنرمندان به ناچار محصولات خود را از گمرکات استان‌های تهران و قم به خارج از کشور صادر می‌‌کنند.
جانشین سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان با بیان این‌که میزان صادرات صنایع دستی استان به خارج از کشور از مبادی قانونی و از گمرک استان صفر است، خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر صنایع دستی استان به صورت غیر رسمی و به اسم صادرات سایر استان‌ها از گمرکات آن استان‌ها به ویژه تهران صادر یا چمدانی، زیرکامیونی و قاچاق از کشور خارج می‌‌شود.


راهکاری جدید

«الناز خدایی فرد» از قانون جدید ممنوعیت صنایع دستی خارجی به کشور خبر می‌‌دهد و می‌گوید: دستوالعمل ممنوعیت واردات صنایع دستی کشورهای خارجی به گمرکات استان‌ها ابلاغ شده ولی هنوز اجرایی نشده که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود.


معاف از سامانه نیما

خدایی فرد با اشاره به این‌که صادر کنندگان و تجار صنایع دستی از ثبت کالاهای خود در این سامانه معاف هستند، اظهار می‌‌کند: هر کالایی که صادر می‌‌شود باید در سامانه نیما ثبت شود تا بتوان از درآمد آن، کالایی با دلار 4200 تومانی سفارش داد ولی تجار صنایع دستی از این معاف هستند و می‌‌توانند درآمد خود را برای خود نگه داشته و برای توسعه و رونق محل کسب خود استفاده کنند.


ثبت نام انبارداران در سامانه 

مطابق موادبندهای ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و با استفاده از سامانه نرم‌افزاری نسبت به شناسه‌دار کردن کلیه انبارها و مراکز نگهداری کالا و ثبت مشخصات مالک کالا با هدف شناسایی کالاهای قاچاق اقدام کند.
اهمیت سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا به عنوان یکی از زیر سامانه‌های مهم در طرح جامع تجارت و عملیاتی شدن این سامانه و همچنین برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز لازم و ضروری است. معاون امور بازرگانی استان بیان می‌کند: به منظور اجرای صحیح قانون با تقسیم‌بندی دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه و براساس زمان‌بندی مشخص همه مراکز نگهداری و ذخیره‌سازی کالا در سامانه جامع انبارها ثبت اطلاعات می‌شود.
«امیر علی مسیبی» ادامه می‌‌دهد: ثبت نام در این سامانه سبب می‌‌شود کالا به صورت سیستماتیک حمل شود و مبدا و مقصد آن کالا مشخص شود و علاوه بر آن آمار واردات و صادرات به طور دقیق در اختیاردولت قرار گیرد.
این مسئول با بیان این‌که تعداد ثبت نام کنندگان  در سامانه جامع انبارداری در استان بسیار پایین است، اظهار می‌‌کند: افرادی که صاحب انبار هستند یا از طریق بارنامه کالاهای خود را جابه‌جا می‌‌کنند باید در این سامانه ثبت نام کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید