• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24597
+
-

زردرویی بازار سکه

«همشهری» بازار سکه استان را از زوایای مختلف بررسی می‌کند

بازار
زردرویی بازار سکه

زهرا اشرف‌زاده| البرز - خبرنگار:

در روزهای اخیر به قدری خبرهای عجیب و غریب از بازار طلا به مردم رسیده که کمتر کسی است که خبری در این باره به گوشش نخورده باشد. باید گفت قیمت سکه و طلا روز و شب ندارد و هر لحظه در حال تغییر است. خبرها حاکی از آن است که قیمت سکه به بالای 3 میلیون تومان رسیده است اما کسی واکنشی به این گرانی افسارگسیخته سکه نشان نمی‌دهد. بر نوسانات اخیر قیمت سکه، عوامل بسیاری تاثیرگذار بوده که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین افزایش قیمت جهانی طلا دانست. بانک مرکزی نیز برای تنظیم بازار راهکارهای مختلفی پیش گرفته که پیش‌فروش سکه از جمله آن‌هاست اما به گفته فعالان این حوزه در کنترل قیمت‌ها حاصلی نداشت و روند رو به رشد قیمت سکه همچنان ادامه دارد. 


پیش‌فروش سکه و تاثیر آن بر بازار

یکی از فروشندگان سکه در کرج درباره تاثیر پیش‌فروش بانک مرکزی بر بازار می‌گوید: پیش‌فروش سکه تاثیر چندانی بر بازار نداشته اما متقاضی را بیشتر کرده است. کسانی هستند که اکنون در حال تبدیل نقدینگی به سکه و ارز هستند و التهاباتی که در جهت افزایش قیمت ارز دامن زده شده است، جو روانی را به وجود آورده و تقاضا را در بازار افزایش داده است. 
 «محمد غدیری» می‌افزاید: بانک مرکزی به کل این بازار را رها کرده که ‌ای کاش از ابتدا این کار را می‌کرد چرا که دخالت‌های بیجا و سیاست‌های یک‌شبه‌ای که برای طلا و سکه اعمال کرد، نه تنها موثر نبود بلکه بازار را آشفته‌تر کرد؛ البته در چنین شرایطی بسیاری از همکاران ما از فروش سکه اجتناب می‌کنند، زیرا نگران هستند قیمت دوباره بالا برود و توان خرید مجدد سکه را نداشته باشند و ضرر کنند. 
وی درباره وضعیت خرید و فروش می‌گوید: اکنون فروشنده نیست ولی خریدار وجود دارد. نکته جالب توجه این است که در روزهای اوج‌گیری قیمت، شاهد هجوم مردم به بازار هستیم اما تاکید می‌کنم خرید طلا و سکه اکنون به ضرر مردم است اما باید به مردم نیز حق داد. زیرا وضعیت موجود باعث شده نقدینگی‌شان را به طلا و سکه تبدیل کنند. 


هجوم مردم به بازار با افزایش قیمت

یکی دیگر از فروشندگان سکه با اشاره به نقش مردم در جهت‌دهی به بازار می‌گوید: نگاه مردم به طلا به عنوان کالای امنیتی در برابر شرایط بد اقتصادی است و با توجه به تلاطم‌های اقتصادی کشور، افراد ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به این سمت بیاورند اما در بسیاری از روزها بیشتر از این که بازار به مردم جهت دهند، مردم به بازار و افزایش قیمت جهت داده‌اند. 
 «رضا زارع» ادامه می‌دهد: بسیاری از فعالان این بازار از وضعیت قیمت‌ها ناراضی و نگران‌اند و همگی بر این موضوع تاکید دارند که اگر مردم برای مدتی طلا و سکه نخرند به طور حتم شاهد کاهش محسوس قیمت خواهیم بود. مردم با این حجم از تقاضا فقط بازار را متلاطم می‌کنند که به ضرر خودشان است. 
وی اضافه می‌کند: در واقع بیش از سیاست‌های دولت، مردم در نوسانات قیمت نقش دارند. اگر مدتی میزان تقاضا برای این بازار کاهش یابد شاهد آرامش و ارزانی خواهیم بود. 
زارع می‌افزاید: اکنون طلا و سکه‌فروشان بیشتر به‌دنبال آرامش بازار هستند، حتی اگر هر گرم طلا به 10 هزار تومان کاهش یابد، زیرا در آرامش بازار، مصرف‌کننده به بازار طلا ورود پیدا می‌کند. 


عوامل تأثیرگذار بر بازار سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرج درباره عوامل تاثیرگذار بر قیمت سکه می‌گوید: در رابطه با سکه بیشترین عواملی که در نوسان قیمت‌ها اثر می‌گذارد، درونی است. تأمین یا همان عرضه و تقاضا و موضوع تغییر قیمت ارز، روی قیمت طلا می‌توانند اثرگذار باشند. افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیمی روی قیمت سکه دارد و می‌بینیم در ماه‌های اخیر چقدر قیمت دلار نوسان داشت. 
 «مسعود ضرابی» می‌افزاید: زمانی که دولت سود بانکی را کاهش داد مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون کشیدند و نقدینگی زیاد شد. به همین دلیل به سمت طلا و سکه آمدند که قیمتش روز به روز بالاتر می‌رفت. 
وی با اشاره به این که پیش‌فروش سکه تاثیر چندانی بر بازار نداشت، می‌گوید: پیش‌فروش سکه خیلی کوتاه اثر داشت. زمانی که بانک مرکزی سکه را پیش‌فروش می‌کند، اما به آن تعهد نکند، بدون اثر می‌شود. بانک مرکزی باید برای پیش‌فروش معیاری داشته باشد نه این که یک نفر 10 سکه بخرد و دیگری هزار سکه. با این اوصاف می‌بینیم دولت هم در به وجود آمدن این وضعیت نقشی اساسی دارد. 

ضرابی ادامه می‌دهد: اکنون سکه بیش از 500 هزار تومان حباب دارد؛ به‌هرحال همه این‌ها دست به دست هم داد و حباب سکه به وجود آمد. 
وی درباره وضعیت خرید و فروش می‌گوید: هیچ طلافروشی را نمی‌توانید پیدا کنید که مشتری وارد مغازه او شود و بخواهد سکه بخرد و بگوید نمی‌فروشم. اما در نوسانات اخیر بازار قدرت تصمیم‌گیری از طلافروش گرفته شده است. دغدغه طلافروش این است که الآن که طلا را می‌فروشد، آیا می‌تواند به همین قیمت جایگزین کند یا خیر. حتی قدرت تصمیم‌گیری از مصرف‌کننده گرفته شده که اگر طلا را بخرد، فردا ارزان می‌شود یا گران؟ 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرج در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد سکه به قیمت چندماه گذشته باز گردد، می‌گوید: در کوتاه‌مدت بعید است. امیدواریم دولت سیاستی را به ‌کار گیرد که بتواند هم کشور و هم مردم را از آسیب‌ها در امان نگه دارد و همچنین اصولی حرکت کند. ما در گذشته هم تحریم بودیم اما این شکلی که امروز رفتار می‌شود، آن زمان نبود. سیاست‌هایی باید به کار گرفته شود که دوباره جهش قیمت‌ها اتفاق 
نیفتد. 


مکث

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرج معتقد است کاهش سود بانکی توسط دولت تأثیر بسیار منفی بر بازار گذاشت، زیرا با کاهش سود بانکی مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون کشیدند و نقدینگی زیاد شد. به همین دلیل به سمت طلا و سکه آمدند و همین موضوع باعث افزایش روزبه‌روز قیمت‌ها شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید