• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 6 مرداد 1397
کد مطلب : 24585
+
-

روزگار بی‌رونق بازنشستگی

مدیر صندوق بازنشستگی استان: 28 هزار بازنشسته در استان در انتظار دریافت خدمات هستند

جامعه
روزگار بی‌رونق بازنشستگی

آتوسا کبیر| گرگان ـ خبرنگار: 

یک فعال اجتماعی معتقد است امکانات مناسبی ویژه بازنشستگان در گلستان تعریف نشده اما مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در گلستان می‌‌گوید این بازنشستگان هستند که استقبالی از برنامه‌های پیش‌بینی شده نمی‌کنند. 
بازنشستگی افراد با همه اهمیت و تاثیری که در زندگانی فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد، درباره آن کمتر از هر موضوع و مبحثی، سخن به میان آمده است. رشد جمعیت سالمندی یکی از چالش‌های مهمی است که کشور در دهه‌های آینده با آن مواجه است. بر همین اساس آماده‌سازی بسترهای لازم برای بازنشستگان که گروهی از سالمندان به شمار می‌‌روند، از جمله اقداماتی است که باید انجام شود. موضوعی که رئیس کانون جهاندیدگان گلستان هم به آن تاکید می‌کند و می‌‌گوید: نیاز است به منظور بهبود شرایط بهداشتی، جسمانی، اجتماعی و اقتصادی بازنشستگان و سالمندان برنامه‌هایی پیش‌بینی شود. 


به رفاه اجتماعی بازنشستگان توجه شود 

«صفیه هادی‌‎پور» ارائه تسهیلات، پیگیری امکانات رفاهی و درمانی بازنشستگان را از جمله وظایف صندوق بازنشستگی کشوری در گلستان اعلام می‌کند و می‌‌گوید: جدا از سن بازنشستگی و فارغ از اینکه کسی در تشکیلات دولتی شاغل بوده یا خیر، باید متناسب با سطح توانایی فرد به او خدمات داده شود؛ درواقع با این اقدام رفاه اجتماعی فراهم می‌شود. 
وی می‌‌افزاید: نیاز است تا زندگی نسبتا راحتی به لحاظ مسکن یا معیشت برای این افراد فراهم شود. رئیس کانون جهاندیدگان گلستان ادامه می‌‌دهد: اینکه دولت فکر کند فرزندان بازنشستگان باید از آنها مراقبت کنند، اصلا درست نیست. آنها نه‌فقط به خانواده که به یک سیستم خدمت کرده‌اند، بنابراین باید رفاه اجتماعی برای آنها فراهم شود. 
هادی‌پور از نبود مکانی با امکانات رفاهی برای تجمع سالمندان، سالن‌های مخصوص ورزش سالمندان، سیستم مناسب تردد شهری و خدمات رایگان بهداشتی را به عنوان کمبود امکانات برای بازنشستگان نام می‌برد و می‌‌افزاید: با وجود ساخت‌وسازهای پرخرج شهری توجهی به مسائل ویژه سالمندان نشده است. 


گلستان مرکز مراقبت سالمندان ندارد 

وی از نبود مرکزی مناسب برای مراقبت ویژه از سالمندان در استان اظهار نارضایتی می‌کند و می‌‌گوید: مرکز مناسبی که فرزندان برای مدتی کوتاه بتوانند والدین خود را به آنجا بسپارند، وجود ندارد. رئیس کانون جهاندیدگان گلستان در ادامه به شورای سالمندی استانی اشاره می‌کند و می‌‌افزاید: متاسفانه این شورا دستاورد تاثیرگذاری نداشت و اعضا هم توجه جدی به این حوزه نکردند. 
وی با بیان این نکته که همه نهادهای دولتی موظفند بر اساس توان خود برای رفاه سالمندان برنامه داشته باشند، می‌‌افزاید: در شورای سالمندان استان فقط کانون جهاندیدگان مطالبه‌‎گر بود. 
هادی پور با بیان اینکه نرخ رشد پیری در کشور زیاد شده، می‌‌گوید: باید روی منزلت سالمندان بیشتر کار شود؛ زیرا این موضوع کمی در کشور دچار خدشه شده است و سالمندان باید با کار فرهنگی جایگاه واقعی خود را در جامعه و خانواده پیدا کنند. 
به گفته وی، بسیاری از مقوله‌های فرهنگی اراده جمعی می‌‌خواهد تا تمام دستگاه‌ها درگیر آن شوند. 
رئیس کانون جهاندیدگان گلستان ادامه می‌‌دهد: یکی از چالش‌هایی که در آینده با آن در ارتباط خواهیم بود، موضوع بازنشستگی و سالمندان است. بنابراین باید در این حوزه سند بومی تدوین شود تا در آن برای دستگاه‌های مرتبط تقسیم کار شود. 


بازنشستگان از برنامه‌های صندوق استقبال نمی‌کنند 

اما مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در گلستان از فعالیت 28 هزار بازنشسته در استان خبر می‌‌دهد و می‌‌گوید: با وجود برنامه‌های متنوع آموزشی، فرهنگی و هنری صندوق، بازنشستگان استقبال خوبی نداشته‌اند.  «رضا جعفری» برگزاری نخستین جشنواره ورزشی، همایش آلزایمر، همایش خنده‌درمانی، تور گردشگری، کلاس چرم‌دوزی، کامپیوتر، موسیقی و بسیاری از دوره‌های آموزشی فرهنگی‌هنری را از برنامه‌های صندوق بازنشستگی استان برمی‌شمرد. 
وی احداث «خانه مهر» را از دیگر اقدامات موثر برای بازنشستگان اعلام می‌کند و می‌‌گوید: این خانه با تجهیزات مناسب و حضور یک پزشک و آموزش‎های رایگان در حال خدمات‌دهی به بازنشستگان است. 
جعفری ادامه می‌‌دهد: با تفاهم‌نامه‌ای که بین اداره‌کل فنی‌و‌حرفه‌ای و کار و امور اجتماعی و صندوق بازنشستگی استان منعقد شده، بازنشستگان و فرزندان آنان می‌‌توانند از این دوره‌های آموزشی استفاده کنند. 


از 80 بازنشسته در سال جاری تجلیل شد 

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای بازنشستگان استان اشاره می‌کند و می‌‌افزاید: مراسم تکریم از 80 بازنشسته استانی از دیگر برنامه‌های صندوق سال گذشته بوده است. 
مدیر صندوق بازنشستگی کشوری در گلستان به ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف 4 میلیون تومان به بازنشستگان اشاره می‌‌کند و می‌‌گوید: اولویت پرداخت وام با کسانی است که تاکنون تسهیلاتی از صندوق بازنشستگان دریافت نکرده‌اند. 
بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از خدمات بهداشتی، درمانی، مراقبت‌های پزشکی و بیکاری حق همگانی است و با توجه به اینکه در دهه‌های آینده کشور با چالش سالمندی مواجه می‌‌شود، باید این خدمات برای سالمندان و بازنشستگان فراهم شود تا این افراد دغدغه نداشتن امکانات و حقوق را نداشته باشند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید