• چهار شنبه 19 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 8 رجب 1446
  • 2025 Jan 08
دو شنبه 17 دی 1403
کد مطلب : 245456
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGpXr
+
-

معاون طراحی و نظارت آموزشی اداره کل آموزش‌های شهروندی از عملکرد این معاونت می‌گوید

هم‌افزایی درظرفیت‌های آموزش شهروندی

هم‌افزایی درظرفیت‌های آموزش شهروندی

از دیدگاه مقام معظم رهبری، شهروندی متعالی است که علاوه بر آشنایی با حقوق و تکالیف شهروندی خود این تکالیف و حقوق را با آموزه‌های دینی درهم‌آمیخته باشد و این دو را توامان با هم در زندگی خود اجرا کند.  هرچند بسیاری ازشهروندان نسبت به حقوق دینی خود آگاه هستند و به آن اشراف دارند اما درآموزش‌های مدیریت شهری نیازمند فعالیت‌های بیشتری هستیم که این مهم در اداره کل آموزش‌های شهروندی برای تحقق شهروند متعالی دنبال می‌شود. سید رسول سمایی، معاون طراحی و نظارت آموزشی اداره کل آموزش‌های شهروندی درباره اقدامات معاونت خود در۳ سال گذشته در راستای تحقق شعار شهروند متعالی بیشترتوضیح می‌دهد.

آموزش مهم‌ترین فعالیت و ماموریت اداره کل آموزش‌های شهروندی است. با این حال فعالیت‌های آموزشی سال‌هاست به شکل جزیره‌ای در ادارات و مجموعه‌های مختلف مدیریت شهری به انجام می‌رسد؛ اتفاقی که معاون طراحی و نظارت آموزشی اداره کل آموزش‌های شهروندی درباره آن می‌گوید:«شهردارتهران اخیرا دبیرخانه دائمی متمرکز آموزش‌ها و هزینه‌کردهای آموزش‌های شهروندی را ابلاغ کرده است. تشکیل این دبیرخانه به آن معناست که تمرکز فعالیت‌های آموزشی باید در اداره کل آموزش‌های شهروندی باشد و تمام سازمان‌‌ها و ادارات دیگر باید با هماهنگی با این اداره کل برنامه‌های آموزشی خود را دنبال کنند.» سمایی مزیت چنین اتفاقی را ایجاد یکپارچگی درسیاست‌های آموزش و هم‌افزایی در برنامه‌ها، ارتقای کیفیت آموزش‌های شهروندی به شهروندان می‌داند و می‌افزاید:«دربسیاری ازموضوعات آموزش شهروندی شاهدیم یک مجموعه مدیریت شهری برای بخشی از شهروندان برنامه‌های آموزشی برگزارمی‌کند. به موازات آن مجموعه‌ای دیگر در شهرداری برای همان مخاطبان برنامه آموزشی مشابه برگزار می‌کند. این موضوع منجر به اتلاف سرمایه، وقت و نیز از بین رفتن اعتماد مردم به مدیریت شهری می‌شود.»

طرح ۱۰ در 100؛ آغازی بر پایان موازی‌کاری
معاون اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، از برنامه‌ریزی این اداره کل برای پایان دادن به موازی‌‌کاری‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: «در راستای جلوگیری ازموازی‌کاری در موضوع آموزش، از معاونت‌های شهرداری خواسته شد موضوعات مهم آموزشی خود را به دبیرخانه اعلام کنند. این نیازها تجمیع و درقالب ۱۰موضوع اولویت‌دار دسته‌بندی شد. هریک ازموضوعات در ۱۰۰نقطه به شهروندان ازسوی آموزشگرانی که ازسازمان‌‌هاي مختلف متخصص آن رشته هستند آموزش داده می‌شود. با این اتفاق تمام سازمان‌ها می‌دانند درهرنقطه‌ای چه برنامه‌ای اجرا می‌کنند و از تکرار آن برنامه دوری می‌کنند.» سمایی معتقد است خروج نهایی طرح ۱۰ در100، آموزش شهروندانی است که می‌توانند درمواقع لزوم از آموزش‌های دریافتی خود برای زیست بهتردرشهر بهترین استفاده را ببرند:«آموزشگران رسمی ما درشهر برای هرموضوعی مانند بلایای طبیعی هرگز پاسخگوی نیازهای ما در پایتخت نیست. با اجرای طرح ۱۰ در100 و آموزش به هر نفر به شکل تخصصی شهروندانی خواهیم داشت که خود به تنهایی می‌تواند به ۳ عضو خانواده آموزش‌هایی که فراگرفته‌اند را منتقل کنند. با این اقدام عملا تعداد شهروندان آموزش دیده بیشترمي‌شوند.»

شهردار مدرسه؛ تجربه‌‌ای با موفقیت عینی
یکی دیگر ازفعالیت‌های اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، اجرای طرح موفق و شناخته شده شهردار مدرسه است؛ طرحی که بسیاری از نوجوانان و دانش‌آموزان تهرانی با آن آشنا هستند و حتی برخی والدین خود زمانی دراین طرح شرکت داشته‌اند. دردوره کنونی مدیریت شهری موضوع شهردار مدرسه با جدیت بیشتری ازسوی شهرداری دنبال شد. سمایی در این‌باره اینطور توضیح می‌دهد: «قراربود درطرح شهردار مدرسه، شهردار مدرسه در واحد آموزش خود و شعاع ۵۰۰ متری آن نقش تسهیل‌گر را در برطرف کردن مشکلات ایفا کند. این نقش در۲۰سال گذشته کمرنگ بود وعملا شهردارمدرسه یک عنوان تشریفاتی بود.» اوحرفش را اینطور ادامه می‌دهد:«برای برطرف کردن این چالش، در ۳‌سال اخیر و از دوره بیست ویکم برگزاری انتخابات شهردارمدرسه به شهرداران انتخاب شده ازسوی دانش‌آموزان نقش وجایگاه بیشتری برای هدایت مدیریت شهری داده شده است. علاوه بر برگزاری نشست‌‌های مستمرمیان شهرداران مدرسه با شهردارهرناحیه و معاون اجتماعی و فرهنگی مناطق، سالانه ۲نشست میان شهرداران مدارس و شهردارهرمنطقه برگزار می‌شود. با این اقدام جایگاه شهرداران مدرسه تقویت شده است.»

افزایش دوبرابری مدارس طرح شهردار مدرسه
سمایی، افزایش تعداد مدارس مشمول اجرای طرح شهردارمدرسه دراین دوره مدیریت شهری را از اقدامات مؤثر برای افزایش مشارکت دانش‌آموزان درحوزه‌های شهری عنوان می‌کند و می‌افزاید: «تا سال۱۴۰۰، تغییری درتعداد مدارس مشمول اجرای طرح شهردارمدرسه رخ نداده بود. دردوره کنونی تعداد مدارس با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به دوره قبل از آن به ۵۷ مدرسه رسید. هرشهردار نیز دارای ۳معاون متناظر با معاونان شهردار منطقه شد که این اقدام نیز برای نخستین‌بار به انجام رسید و معاون شهردارمدرسه درحوزه خود امکان مکاتبه با شهردار ناحیه را پیدا کرد؛ اقدامی که توانسته است مشکلات و نیازهای شهری را با نگاه دانش‌آموزان پیرامون واحدهای آموزشی برطرف کند.»

طراحی نشان جاودان در مدارس

سید رسول سمایی، معاون اداره کل آموزش‌های شهروندی می‌گوید بسیاری ازمدارس تهران به نام شهداست اما دانش‌آموزان اطلاعی از زندگینامه شهیدی که مدرسه به نام او مزین شده است ندارند:«بیش از۷۰۰ واحد آموزشی درمناطق ۲۲گانه تهران به نام شهدا مزین است. دانش‌آموزان در این مدارس نمی‌دانند شهید متولد چه سالی است یا چگونه به شهادت رسیده است.
حتی عکس شهید را هم ندیده‌اند. برای جبران این خلاء، با آموزش و پرورش برای معرفی شهدایی که مدارس به نام آنان است مکاتبه و به موازات آن طرحی به سازمان زیباسازی ارائه شد تا نشان جاودان شهید شامل تصویر، تاریخ تولد، محل و تاریخ شهادت و بخشی از وصیت‌نامه طراحی و در بهترین نقطه مدرسه نصب شود. این نشان تاکنون در۱۵۰ واحد آموزشی نصب شده است و تا دهه فجر در تمام ۷۰۰ مدرسه مشمول طرح نصب مي‌شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید