سیدمرتضی روحانی، شهردارمنطقه ۶ میگوید مشارکت نسل جوان در اداره شهر از شعار به عمل تبدیل شده است
کارنامه آموزشهای شهروندی سرشار از اتفاقات تأثیرگذار
اگر بخواهیم با دیدی منصفانه به کارنامه آموزشهای شهروندی در۳ سال گذشته نگاه بیندازیم، میتوانیم نمونههای فراوانی از اتفاقات بزرگ و تأثیرگذار در شهر تهران را بیان کنیم؛ از برگزاری برنامههای مناسبتی ماه مبارک رمضان سال گذشته مانند قنوت غنچهها، شادیپیماییها، برگزاری دهکده کودکی ودهها عنوان برنامه دیگر گرفته تا برگزاری انتخابات شهرداران مدارس، تأسیس و راهاندازی دبیرخانه کانون نوجوانان درمناطق مختلف تهران وتشکیل کانون نوجوانان درسراهای محلهها با محوریت ارتقای جایگاه اجتماعی کودکان و نوجوانان شهر که با استقبال چشمگیری روبهرو بوده است. پهنه مرکزی تهران ازجمله مناطقی است که در اجرای برنامههای اداره کل آموزشهای شهروندی پیشرو بوده است. به این بهانه از «سید مرتضی روحانی» شهردارمنطقه۶ پایتخت درباره مهمترین رویکردها و برنامههای اجرا شده ازسوی اداره کل آموزشهای شهروندی در این تکه از پایتخت پرسیدهایم.
تحول در اجرای برنامههای ابلاغی ازسوی اداره کل آموزشهای شهروندی سبب شده است، مدیریت شهری درحوزه شهروندی نقشه راه دقیقی را برای اجرای برنامههای کلان در این بخش برای هر منطقه ترسیم کند. در ترسیم این نقشه راه، نوجوانان و جوانان جایگاه ویژهای دارند و براین اساس عمده برنامههای مدیریت شهری با هدف نقشدهی به این گروه سنی برای مشارکت در اداره امور شهر اجرایی شده است. شهردارمنطقه ۶ این مهم را موجب استقبال بیشتر شهروندان از برنامههای شهروندی و آموزش آن میداند و میافزاید:«بدون تردید با مقایسه فعالیتهای این دوره با دورههای قبل مدیریت شهری این نکته بهدست میآید که جایگاه اجتماعی نوجوانان شهر بهطورچشمگیری دربرنامههای شهرداری ارتقا یافته و آنان با قبول نقشهای مختلف میتوانند قابلیتها و توانمندیهای بالقوه خود را بالفعل کرده و آنها را به منصه ظهور برسانند. بنابراین دوره کنونی مدیریت شهری را میتوان دوره رشد و بالندگی نوجوانان شهر دانست.»
ارتقای جایگاه اجتماعی نوجوانان نزد مدیریت شهری
روحانی درباره آثار و برکات راهاندازی دبیرخانه نوجوانان درمنطقه۶ تهران درمدتی که از فعالیت آن گذشته، به نکاتی اشاره میکند ومیگوید:«در۳سال گذشته مشارکت ومداخله نوجوانان دراداره امور شهر، ازدامنه شعار خارج و به عمل نزدیکتر شده است. بدون تردید با گذشت زمان بیش از پیش آثار مثبت این تعامل و همافزایی، درجامعه و شهر بروز و ظهور خواهد کرد. اکنون نوجوانان شهر با دراختیارداشتن امکانات مستقل(دبیرخانه کانون نوجوانان شهر) در بدنه شهرداری این منطقه، به این باور رسیدهاند که نزد مدیریت شهری جایگاه اجتماعی دارند. به تعبیر دیگر دردوره کنونی مدیریت شهری کسی هست که حرف آنان را بشنود و برایشان ارزش قائل باشد.»
رونق برگزاری کارگاههای آموزشهای شهروندی درمجتمعها
سید مرتضی روحانی، در ادامه از رونق برگزاری کارگاههای آموزشهای شهروندی در مجتمعهای مسکونی بهمنظور کاهش تنشها و آسیبها، بهبود روابط شهروندان با یکدیگر، آشنایی با وظایف و مسئولیتهای شهروندی صحبت میکند و در اینباره میافزاید:«در دوره کنونی شهرنشینی که زندگی در آپارتمانها و مجتمعهای مسکونی پرجمعیت درحال گسترش است، یکی از موضوعات مهم برای دورشدن از تنشها، درگیریها و مشکلات زندگی به شکل جمعی، ارتقای سطح دانش و آگاهی شهروندان در زمینه قوانین و مقررات آپارتماننشینی، حقوق شهروندی و مسئولیتپذیری درقبال دیگران است. شهروندان نیز از راهاندازی این نوع کارگاههای آموزشهای شهروندی در مجتمعهای مسکونی با موضوعات مختلف و کاربردی، نظیر آشنایی با مقررات و قوانین آپارتماننشینی، اهمیت تفکیک پسماند از مبدأ، چگونگی حفظ محیطزیست، صرفهجویی در مصرف انرژی و سوخت و... ابراز رضایت داشته و خواهان تداوم آن هستند.»
رونق برگزاری کارگاههای آموزشهای شهروندی درمجتمعها
سید مرتضی روحانی، در ادامه از رونق برگزاری کارگاههای آموزشهای شهروندی در مجتمعهای مسکونی بهمنظور کاهش تنشها و آسیبها، بهبود روابط شهروندان با یکدیگر، آشنایی با وظایف و مسئولیتهای شهروندی صحبت میکند و در اینباره میافزاید:«در دوره کنونی شهرنشینی که زندگی در آپارتمانها و مجتمعهای مسکونی پرجمعیت درحال گسترش است، یکی از موضوعات مهم برای دورشدن از تنشها، درگیریها و مشکلات زندگی به شکل جمعی، ارتقای سطح دانش و آگاهی شهروندان در زمینه قوانین و مقررات آپارتماننشینی، حقوق شهروندی و مسئولیتپذیری درقبال دیگران است. شهروندان نیز از راهاندازی این نوع کارگاههای آموزشهای شهروندی در مجتمعهای مسکونی با موضوعات مختلف و کاربردی، نظیر آشنایی با مقررات و قوانین آپارتماننشینی، اهمیت تفکیک پسماند از مبدأ، چگونگی حفظ محیطزیست، صرفهجویی در مصرف انرژی و سوخت و... ابراز رضایت داشته و خواهان تداوم آن هستند.»
انتخاب ۱۰۰ نقطه برای راهاندازی کارگاههای آموزشهای شهروندی
سید مرتضی روحانی، شهردار منطقه ۶ میگوید:«درمحدوده پهنه مرکزی تهران که در دل خود6 ناحیه و ۱۴ محله را جای داده، بحث آموزشهای شهروندی بهطور جدی در لایههای مختلف جامعه به اجرا در میآید. بهعنوان مثال در طرح ۱۰ درصد که اداره کل آموزشهای شهروندی آن را تدوین و به مناطق۲۲گانه ابلاغ کرده است، در هر منطقه ۱۰۰ نقطه انتخاب میشود و ۱۰ سرفصل آموزشی با موضوعات مختلف شهری در قالب کلاسهای کارگاهی به شهروندان ساکن در هر محله آموزشهایی را ارائه میکند.»