• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 15 تیر 1402
کد مطلب : 196562
+
-

اتفاقات بی‌سابقه در تاریخ بلدیه

مدیریت شهری در این دوره عزم خود را برای شفاف‌سازی و کاهش تخلفات جزم کرده است.  به‌همین دلیل در روزهای گذشته شاهد اتفاقاتی در تهران بودیم که بنا به‌گفته مدیران شهری در تاریخ بلدیه بی‌سابقه بوده است.

اولتیماتوم شهرداری به تجارت جهانی
در روزهای اخیر غلام‌عباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور همراه با نمایندگان سازمان مدیریت بحران، سازمان نظام ‌مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان بازرسی کل کشور از مرکز تجارت جهانی فردوسی بازدید کرد. براساس گزارش‌های ارائه‌شده توسط مراجع نظارتی، سازمان بازرسی کل کشور و همچنین اعلام نظر سازمان نظام‌مهندسی، مرکز تجارت جهانی فردوسی در لیست بناهای بلندمرتبه ناایمن قرار گرفت و ازاین‌رو غلام‌عباس ترکی خواستار ایمن‌سازی آن شد. پس از این بازدید به درخواست علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نشست اضطراری بررسی تخلفات ایمنی این مجتمع تشکیل و به مالک آن مهلت یک‌ماهه برای ارائه طرح مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای داده شد. درصورت پایان این مهلت و عدم‌تمکین مالک، مجتمع تجارت جهانی فردوسی تعطیل می‌شود. به‌گفته علی نصیری، سال90 پروانه این برج صادر شد، اما عملیات ساخت آن طبق نقشه‌های مصوب پروانه انجام نشده ‌و تخلفات متعددی ازجمله اضافه بنا و تغییرات اساسی در سازه‌ها صورت‌گرفته است. اواخر کار ساخت بود که سازمان نظام‌ مهندسی تخلفات ساختمان را اعلام کرد و آن را ناایمن دانست؛ اما ترتیب اثری داده نشد و برج به بهره‌برداری رسید. ازجمله تخلفات صورت‌گرفته در آن می‌توان به اجرانشدن المان‌های باربر جانبی که برای پایداری سازه به‌ویژه در برابر زلزله بسیار مهم است، اشاره کرد.

غرس بیش از 16هزار اصله درخت
ماجرا مربوط به مجتمع مسکونی - تجاری خیابان معلم منطقه‌18 است. ساخت این مجتمع مربوط به پروژه‌های انبوه‌سازی بود در محدوده‌ای که جزو لکه‌های فضای سبز پایتخت بود که به‌گفته محمدجواد خسروی، شهردار منطقه18 در سنوات گذشته پروانه ساخت 193واحد برای این ملک صادر می‌شود. طبق توافقات صورت‌گرفته قرار بود 60درصد زمین برای تأمین سرانه‌های هفت‌گانه به شهرداری واگذار شود. مالک به تعهدات خود عمل‌نکرده و برخلاف پروانه 400واحد بارگذاری می‌کند. از سوی دیگر، برای اجرای این پروژه هزار و 641 اصله درخت با بن بالا را قطع می‌کند. در این دوره بررسی پرونده‌های کلان در دستور کار شهرداری منطقه قرار می‌گیرد و تخلفات این پرونده آشکار می‌شود. آنطور که خسروی عنوان کرده: «از صدور پایان کار و عملیات ساختمانی این ملک جلوگیری شد و برای صیانت از باغات منطقه هم پرونده را در کمیسیون ماده‌7 پیگیری کردیم که در نهایت مقرر شد مالک علاوه بر پرداخت 3هزار و 800میلیارد تومان جریمه قطع اشجار، 16هزار و 296 اصله درخت با بن مناسب را در محدوده منطقه غرس کند.» به‌گفته او، این مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رأی کمیسیون ماده‌7 محسوب می‌شود که در تاریخ بلدیه برای اولین‌بار صادر شده است.

تخریب 170واحد مسکونی
ساخت‌وساز غیرقانونی در برخی مناطق ازجمله منطقه‌19 (نواحی 3، 4 و 5) گویا به یک ‌رویه تبدیل شده است. گرچه مدیریت شهری با تخریب بناهای غیرقانونی سعی کرده با این تخلفات مقابله کند، اما سودجویان در پی کسب سود هستند و به قوانین و مقررات شهرسازی و اخطارهای شهرداری توجهی ندارند. آخرین مورد ساخت‌وساز غیرمجاز منطقه‌19 مربوط به احداث ساختمان‌های 7 تا 10طبقه در حاشیه بزرگراه شهید کاظمی (خلازیر) است؛ موضوعی که برای نخستین‌بار توسط مهدی عباسی، رئیس شورای شهر تهران رسانه‌ای شد و زنگ هشدار برای مدیریت شهری به صدا درآمد. به‌گفته تورج فرهادی، شهردار منطقه19 در راستای حفظ و حراست از اموال بیت‌المال و صیانت از حقوق عامه با اخذ دستور قضایی از دادسرای ۳۷ تهران، طی این عملیات از اراضی موقوفه به مساحت ۱۰هکتار که فاقد سند و پروانه ساختمانی است، رفع تخلف شد. در این مأموریت 23ساختمان 5، 7 و 10طبقه که در مجموع‌ شامل 170واحد مسکونی بود، تخریب شدند. آنطور که فرهادی عنوان کرده: «اغلب این ساختمان‌ها در اراضی‌ای که کاربری کشاورزی دارند، یا متعلق به اوقاف هستند و مجوزی برای ساخت‌وساز ندارند، احداث می‌شوند. سودجویان اغلب با تصرف زمین‌های بزرگ و تقسیم آن به قطعات کوچک اقدام به خریدوفروش آن می‌کنند که با اقدام بموقع توانستیم مانع از تضییع حقوق شهر و شهروندان شویم.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید