• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 4 مرداد 1397
کد مطلب : 24469
+
-

راه‌هایی برای جلوگیری از هدررفت 30درصد برق

دوشاخه‌های برق را غلاف کن

   نیکا احمدی

 مرداد، خرماپزون تابستان است. در روزهای داغ تابستان ذهن پدرهای خانه درگیر خاموش کردن کولر و کنترل هزینه‌های برق مصرفی خانه است اما هوا گرم‌تر از آن است که تنها راه کم‌کردن هزینه برق، خاموش کردن کولر باشد و باید فکر چاره‌ای دیگر بود!
همیشه برای کم کردن مصرف برق سراغ خاموش کردن وسایل روشن می‌رویم اما غافل از اینکه وسایل خاموشی که دوشاخه‌شان در پریز برق جامانده، حجم زیادی از برق را مصرف می‌کنند؛ بدون اینکه بدانیم؛از ماشین‌لباسشویی خاموش گرفته تا انواع سه‌راهی و شارژر‌ها و... . راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که با رعایت کردن آن هم مشترکان پول کمتری به اداره برق پرداخت می‌کنند و هم با کاهش بار مصرفی در ساعات پیک مصرف برق، شبکه برق کشور ، وضعیت آرام‌تری را سپری خواهد کرد و شاید قطعی‌های هر از گاه برق در کشور کمتر شود.


بی‌مصرف‌ها را از پریز بکشید

عادت کنید تمامی وسایلی را که از آنها استفاده نمی‌کنید حتما از برق بکشید. وسایل برقی، وقتی به پریز برق متصل باشند، حتی اگر خاموش هم باشند، باز هم مقداری انرژی مصرف می‌کنند. پس هر زمان که کارتان با یک وسیله برقی تمام شد، آن را از برق بکشید، مخصوصا درمورد کامپیوتر، تلویزیون و سیستم‌های صوتی، ماشین‌ظرفشویی و ماشین لباسشویی که بیشترین انرژی را می‌گیرند.


   ماشین ظرفشویی را زمانی به‌کار بگیرید که لبریز از ظرف است تا دستگاه برای چند کاسه‌بشقاب کوچک شروع به‌کار نکند و حتما بعد از استفاده آن را از برق بکشید.

   زمانی از ماشین لباسشویی استفاده کنید که میزان لباس‌ها کافی باشد. ظرفیت ماشین لباسشویی را کامل کنید. در این صورت عملکرد بهتری خواهد داشت و عمر مفید ماشین هم افزایش پیدا می‌کند. سعی کنید تا آنجا که امکان دارد دوره‌های زمانی کوتاه‌تر ماشین لباسشویی را انتخاب کنید (دوره‌های نیم ساعته به جای دوره‌های یک ساعته)

   برای گرم کردن یک فر برقی نیاز به مقدار زیادی انرژی وجود دارد. سعی کنید همه پخت‌وپزهای مربوط به فر را در یک روز از هفته انجام دهید که فر داغ شده است.

   وسایل برقی کوچک مثل قهوه‌ساز، چای‌ساز، سشوار و شارژر موبایل را فراموش نکنید.

به خورشید سلامی دوباره کن

 در طول روز، خورشید را نخستین و تنها منبع روشنایی خود بدانید. دکور خانه و محل‌کارتان را طوری طراحی کنید که بتوانید از نور آفتاب نهایت استفاده را ببرید. پرده‌ها را کنار بکشید و اجازه دهید نور به‌طور کامل فضای خانه را روشن کند.
 دکوراسیون خانه را طوری طراحی کنید که آینه‌های قدی یا دیواری در نزدیکی پنجره باشند تا نور خورشید در خانه دوبرابر انعکاس داشته باشد.
 از رنگ‌های روشن برای دیوار و کف خانه استفاده کنید تا روشنایی بیشتری در خانه احساس شود.
 سعی کنید در محل کار، میزتان را جایی قرار دهید که به خوبی با نور آفتاب روشن شود و نیازی به روشن کردن چراغ در طول روز نداشته باشید.

​​​​​​به لامپ‌ها نگاه کن
   پاک کردن گردوغبار از روی لامپ‎ها و حباب‌ها باعث می‌شود کارایی چراغ افزایش پیدا کند‎؛ چرا که یک لایه گردوغبار می‌تواند کارایی لامپ را کاهش دهد.
   بهتر است در لوسترهای چند‌شاخه از لامپ‌های کم‌مصرف 10وات استفاده کنید و اگر تعداد لامپ‌های لوستر زیاد است برای هر شاخه کلیدهای جداگانه نصب شود.
   لامپ‌های قدیمی بیشتر انرژی خود را به‌صورت گرما می‌سوزانند تا اینکه نور تولید کنند. آنها را با لامپ‌های LEDیا فلورسنت جایگزین کنید که هر دو آنها انرژی کمتری مصرف می‌کنند.


کولرآبی 
یا گازی؟
کولر گازی را با توجه به فضای خانه انتخاب کنید. کولرهای بزرگ‌تر ازحد نیاز تنها باعث مصرف بی‌مورد انرژی الکتریکی می‌شوند. کلید بادزن (فن) در کولرهای گازی به شما امکان می‌دهد هنگام شب از دستگاه فقط برای تهویه استفاده کنید که هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.
فراموش نکنید کولرهای گازی از پرمصرف‌ترین وسایل خانگی هستند، پس هنگام خرید این کولرها حتما دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و بر چسب انرژی با بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد. تنظیم دما روی دمای مناسب فصل گرما که بین 18تا 22درجه سانتی‌گراد است باعث می‌شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده، کولر به‌طور خودکار از مصرف بیشتر برق برای خنک‌کردن خودداری کند.



هر چند سال یک‌بار سیم‎کشی منزل خود را توسط یک متخصص کنترل کنید، چون نقص سیم‎کشی الکتریکی می‎تواند سبب بالا رفتن مصرف و کم شدن عمر لامپ و سایر وسایل برقی شود.

ساده‌ترین راه‌ها 
برای کاهش مصرف
قبل از هرچیز، هنگام خرید کالا به‌وجود علامت استاندارد ایمنی و برچسب مصرف انرژی دقت کنید. پرمصرف‎ترین ماشین‎های لباسشویی، 5/2کیلووات ساعت برق مصرف می‎کنند و کم‎مصرف‎ترین آنها حدود 800وات ساعت.


برفک‎های یخچال و فریزر را به‌طور منظم آب کنید، زیرا با افزایش برفک، مصرف انرژی بالا می‎رود. برای این کار با انتخاب یخچال‎های مجهز به سیستم برفک آب‎کن اتوماتیک، مصرف انرژی بدون دخالت مصرف‎کننده، کاهش می‎یابد. توجه داشته باشید که قرار دادن یخچال یا فریزر در مجاورت دستگاه‎های گرمازا مثل اجاق گاز، آب گرمکن، شوفاژ و همچنین زیر نور مستقیم خورشید، مصرف انرژی آن‌را افزایش می‎دهد.

 استفاده از سایه‌بان در اطراف پنجره‌ها و همچنین کولرهای آبی، تأثیر زیادی در ایجاد هوای مطبوع در تابستان و جلوگیری از هدر رفتن انرژی دارد. سرویس کولر و تعویض پوشال­‌ها به‌صورت منظم و سالانه راه دیگری برای مصرف بهینه انرژی است.

 فقط به باد کولر اکتفا نکنید، در گرمای روز دوش آب خنک بگیرید، به استخر بروید، سعی کنید استفاده‌تان از سیستم سرمایش را فقط به چند ساعت در روز کاهش دهید و البته حواس‌تان به مصرف آب هم باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :