مهدی وحدتکار: رئیس مرکز سامانه+137
مسیر خدمترسانی به خلق خداوند متعال تنها متوقف بر چند انگاره ذهنی که در میان عموم مردم شکل گرفته نیست و هر تلاش پیدا و پنهان که خمیرمایهای از گرهگشایی امور مردم را دارا باشد، میتوان در دایره وسیع خدمت به خلق بهحساب آورد. در تأیید این گزاره، فعالیت مرکز سامانه +137شهرداری تهران به مثابه گوش شنوای مدیریت شهری برای شنیدن مشکلات شهروندان و حل و رفع آنها از بهترین اموری است که میتوان به آن برچسب خدمتگزاری زد.
اگرچه ابتدای فعالیت مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی به سالهای آغازین دهه ۸۰ میرسد، اما روزهای ابتدایی زمستان سال ۸۴ بود که رسما سامانه مرکز نظارت شهرداری پیمایش مسیر خدمتگزاری خود را شروع کرد و اکنون بیستمین سال فعالیت خود را جشن میگیرد.
گزافهگویی نیست اگر بگوییم اسم و رسم سامانه +137بسیار بیشتر عمر 2 دههای آن است. هرجا که سخن از پیشنهاد و انتقاد از مدیریت شهری میشود سمت و سوی گفتمان عموم شهروندان بهسوی مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران (+137) سوق پیدا میکند.
البته در تأیید این مدعا مؤلفههای زیادی حاکم است و مهمترین آن، باور شهروندان به این نکته است که میتوانیم با 137پلاس حرفها، انتقادات، شکایات و پیشنهادهای خودمان را بدون هیچ لرزش بیان و دلهرهای به مدیریت شهری بازگو کنیم.
با این حال روزهای پرفرازوفرودی بر عمر 2دههای مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی حاکم بود؛ چه زمانی که تنها سامانه 137پاسخگویی به تماسهای شهروندان را بر عهده داشت و چه زمانی که تماس با سامانه 1888مأمنی شد برای شهروندان که در پناه مدیریت شهری قرار بگیرند در مقابل تخلفات و فسادهایی که مشاهده میکردند و انتقادات و مسائل خود را با مدیران شهرداری در میان میگذاشتند. در این بین اتفاق مبارک، ادغام این دو سامانه در بهار سال 1401و راهاندازی سامانهای با عنوان +137 بود و راه پرتلاطم خدمتگزاری مدیران شهرداری به شهروندان را هموار و تلاش برای جلب رضایتمندی مردم را تسریع کرد.
در این 20سال مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی، حضور همکاران مجرب و کارآزموده در سامانه که چشم بر برخی مشکلات بسته و با روحیهای ستودنی و بیمثال بهصورت شبانهروزی بهدنبال خدمت بودند، فرصتی مغتنم برای مدیران بود تا بهدنبال افزایش سرمایه اجتماعی شهرداری باشند.
بدون شک مسیر رشد و اعتلای سرمایه اجتماعی سامانه +137برای مدیریت شهری جز با همراهی شهروندان و تلاش بیشائبه پرسنل خدوم فعال در عمر 2دههای مرکز سامانه میسر نمیشد و به شکرانه این لطف الهی شکرگزار درگاه الهی هستیم و ساحت ایزد منان را خاکساری میکنیم.
در ادامه این مسیر و به پشتوانه حمایتهای شهروندانی که در بسیاری از موارد، ادب گفتاریشان در لابهلای پیامهای انتقادی و شکایتی حاکی از بزرگمنشی و فرهنگ بالای شهروندی است در دهه سوم فعالیت خود مجدانه و با توکل به خدا در مسیر تحقق تفسیر این کلام نورانی از امام حسین(ع) خواهیم بود که فرمودند: «درخواستهای مردم از شما، از نعمتهای الهی است برای شما، از این نعمتها ملول و خسته نشوید.»
بجاست یاد و خاطره همکارانی را گرامی بداریم که سالهای متمادی از عمر حرفهای و کاری خود را در این مرکز گذراندند و به جبر روزگار دیگر در کنار ما نیستند و در قید حیات نیستند. ما نیز با تأسی از آموزههای دینیمان تلاش خواهیم کرد در مسیر تحقق شعار خدمت بیشائبه و خالصانه به شهروندان گام برداریم و مایه فخر مدیریت شهری باشیم.
سه شنبه 4 دی 1403
کد مطلب :
244186
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/98J9Z
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved